عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۲۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۶
آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت "؛
آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت" گفت، تقوا در ادبیات و منطق اسلام از مهمترین و برجسته ترین صفات انسان است.
عقیق:آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت" گفت:امام سجاد (ع) در شانزدهمین فصل از دعای مکارم الاخلاق می گوید، خدایا زبانم را به هدایت بگشا و تقوا را به من الهام کن. تفسیر جمله اول را در برنامه ی قبل به آن اشاره کردم. تقوا در ادبیات و منطق اسلام از مهمترین و برجسته ترین صفات انسان است، یعنی در مقابل تقوا چیزی نمی تواند قرار بگیرد.
وی ادامه داد: فضائل انسان می تواند علم، دانش، نیکوکاری، خدمت به مردم و جهاد باشد ولی هیچکدام از اینها معیار قرب درگاه خدا شمرده نشده است. میزان شخصیت انسان در پیشگاه خدا با تقوای است، در آیه شریفه 197 سوره بقره می خوانیم ما مسافرانی در این عالم هستیم که بسوی جهان دیگر در حرکتیم، هر مسافری زاد و توشه ای لازم دارد.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: قرآن می گویذ از این عالم زاد و توشه برای خود برگیرید، بدانید بهترین زاد و توشه شما در این سفر پر خطر همان تقوا و پرهیزکاری است. در آیه 26 سوره اعراف می خوانیم تقوا تشبیه به یک لباس شده است، لباس فوائد زیادی دارد اول اینکه زینت انسان بوده و عیوب انسان را می پوشاند، بدن را در مقابل ضربات حفظ می کند.
وی اظهار داشت: قرآن می گوید در عالم معنویت هم باید لباس داشته باشیم تا از خطرات معصوم بمانیم و آن لباس تقوا و پرهیزکاری است. در آیه 63 سوره مریم تقواست که اجازه ورود به بهشت را می دهد، افراد با تقوا اجازه ورود به بهشت را دارند. در آیه 108 سوره توبه می خوانیم نه تنها انسان باید براساس تقوا اعمالش باشد بلکه مسجد هم که می سازیم براساس تقوا باشد.
آیت الله مکارم شیرازی ضمن اشاره به این مطلب که در خطبه های نماز جمعه توسعه به تقوا جزء اولین واجبات است ائمه جمعه در آغاز خطبه دعوت به تقوا می کنند، گفت: پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می فرماید: با چه وسیله ایی امت من وارد بهشت می شوند، بیشترین چیزی که سبب ورود به بهشت می شود دو چیز است اول تقوا و دیگری حسن خلق است. در مورد تقوا آیات و روایات را جمع آوری کنیم یک کتاب بزرگ می شود، بنابراین تقوا اهمیت آن معلوم و واضح است.
وی در خصوص اینکه حقیقت تقوا چیست، بیان کرد: بعضی ها می گویند حقیقت تقوا خدا ترسی است، تقوا در لغت عرب یعنی پرهیز، وقتی می گویند تقوا از خدا بپرهیزید یعنی از مخالفت با خدا بپرهیزید. باید انگیزه ای در وجود انسان باشد که او را وادرا به پپرهیز از گناه کند.
آیت الله مکارم شیرازی افزود:احساس مسئولیت الهی و درونی که انسان را از انجام گناه باز می دارد، دقیق ترین تفسیری است که می توان برای تقوا بیان کرد. تقوا نمونه های زیادی دارد که در بحث های آینده به آن خواهم پرداخت. ماه رمضان ماه تقواست از خداوند بخواهیم که تقوا را به ما الهام کند.


منبع:باشگاه
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین