۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۴ : ۱۰
دعای افتتاح با حمد و ستایش الهی آغاز میشود و سپس به؛ انتخاب راه صحیح و تأیید الهی، رحمت و غضب حکیمانه الهی، لزوم خوف و رجاء، توفیق عبادت منتّی الهی بر بنده، گناه بنده و دوام فیض الهی، یادآوری نعمتهای خدا، بقای نعمتها به دست خدا و لزوم تفکر در نعمتهای خدا میپردازد. فقرات پایانی دعای افتتاح که بر آن بسیار تأکید شده، درباره اظهار علاقه نسبت به دولت اسلامی است که در پرتو ظهور حضرت ولی عصر(عج) برقرار می شود.
شرحی از فرازهای سی گانه دعای شریف افتتاح را از کتاب "شرح دعای شریف افتتاح" نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی برای آگاهی از فیوضات این ماه مرور می کنیم.
فراز دهم
الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى حِلْمِهِ بَعْدَ عِلْمِهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى عَفْوِهِ بَعْدَ قُدْرَتِهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى طُولِ أَنَاتِهِ فِي غَضَبِهِ وَ هُوَ قَادِرٌ [الْقَادِرُ] عَلَى مَا يُرِيدُ
خدا را بر بردباریش ستایش؛ که در عین آگاهی از بدی انسان ها بر آنها صبر می کند. خدا را بر گذشتن ستایش که علی رغم قدرتمندی اش بر جزا دادن مطابق بدی انسان ها گذشتن جاری می شود. خدا را ستایش بر مدارای فراوانش در موقع خشم. او بر آنچه اراده کند توانمند است.
نکته ها
هنگامی که صفت حلم برای خداوند به کار می رود بیشتر این نکته را مورد توجه قرار می دهد که او در عقوبت انسان گنهکار شتاب نمی کند. (الحمدلله علی حلمه)
عفو یعنی ترک مجازات و دوری از عقوبت حتی برخی از لغت شناسان در معنی عفو نوشته اند: محو کردن گناهان. قران کریم یکی صفات خدای متعال را عفو معرفی می کند که حاکی از مبالغه در این صفت است.
ترک مجازات و عقب انداختن عقوبت انسان خاطی نه از سر ناتوانی بلکه به سبب مهربانی خداوند نسبت به انسان است. (الحمد لله علی عفوه بعد قدرته)
اناۀ به معنی مکث، حوصله، مدارا و پرهیز از واکنش سریع است. بسیاری از گناهان سبب غضب الهی می شود ولی خدای متعال به سبب جاری کردن ویژگی اناۀ، انسان ها را گرفتار آثار کارهای خود نمی کند. این نیز یکی از نعمت های بزرگ است که نباید از شکر آن غافل شد.(و الحمد لله علی طول اناته فی غضبه و هو القادر علی ما یرید)
پیام ها
1- انسان ها هر چقدر که گرفتار گناه و لغزش شوند باید بدانند که همیشه فرصت برای جبران باقی است؛ چراکه خداوند حلیم است و در عقوبت شتاب نمی کند. (الحمد لله علی حلمه)
2- اگر انسان ها گرفتار عقوبت کارهای ناشایست خود نمی شوند به سبب عدم آگاهی خدا از بدی های آنها نیست بلکه به خاطر بردباری خدا و از سر بزرگواری اوست. (الحمد لله علی حلمه بعد علمه)
3- بر اساس آیات قرآن کریم حتی کوچک ترین چیزها نیز از خداوند مخفی نیست و خداوند به همه چیز عالم است. پس سزاوار است که حتی از کوچک ترین گناهان نیز پرهیز کنیم. (الحمد لله ... بعد علمه)
منبع:شبستان