عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۹۷۲
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۶
سازمان دارالقرآن وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، با حضور در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن اقدام به تعویض قرآن‌های فرسوده با نو می‌کند.
عقیق:سعید تواضعی مسئول غرفه سازمان دارالقرآن با بیان اینکه طرح تعویض قرآن‌های فرسوده با قرآن‌های نو مانند سال‌های گذشته، امسال نیز در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در حال انجام است، گفت: شهروندانی که قرآن‌های فرسوده دارند که از نظر صحافی یا چاپ قابل استفاده نیست، می‌توانند با مراجعه به غرفه دارالقرآن در بیست و سومین نمایشگاه قرآن نسبت به تعویض قرآن‌های فرسوده خود با قرآن‌های جدید اقدام کنند.
او افزود: علاقه مندان می‌توانند با حضور در این غرفه و اهدای قرآن فرسوده یک قبض شامل مشخصات فردی و تاریخ تحویل را تکمیل کرده و سپس به انتخاب خودشان یکی از دو نوع قرآن عرضه شده در غرفه‌های بخش فروش را تحویل بگیرند.
تواضعی ادامه داد: تعویض قرآن‌های فرسوده با نو هیچ هزینه‌ای برای مردم ندارد و بودجه آن از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین شده و سازمان دارالقرآن فقط مجری این طرح است.
او افزود: انتظار می‌رود در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن بیش از 5 هزار جلد قرآن تعویض شود.
مسئول غرفه سازمان دارالقرآن در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های ما محدود به نمایشگاه قرآن نیست و در طول سال جریان دارد، گفت: یکی از وظایف سازمان دارالقرآن ساماندهی مشارکت‌های مردمی در فعالیت‌های قرآنی است، از این رو این سازمان در نظر دارد به منظور تحقق این هدف با اجرای طرح نور باران اقدام به جمع آوری 500 هزار جلد قرآن و توزیع رایگان آن در مساجد، موسسات، مراکز و موسسات قرآنی مردمی، خانه‌های روستایی و شهری و جلسات آموزشی قرآن در سراسر کشور به ویژه مناطق محروم کند.

جذب 100 حامی در طرح خیرات نان
بازدیدکنندگان از بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم می‌توانند در طرح خیرات نان به صورت الکترونیکی ثبت نام کنند.
بنیاد خیریه وفاق سبز علوی کشور با هدف جذب حامیان داوطلب، طرح‌های مشارکت در انجام فعالیت‌های خیر را به نمایشگاه قرآن آورده است.
مهران فعال، مسئول واحد جذب حامی الکترونیک بنیاد خیریه وفاق سبز علوی در این باره گفت: کمک و دستگیری از نیازمندان، تکمیل جهیزیه دختران بی بضاعت، کمک به ایجاد کارهای موقت، جمع آوری هدایا، نذورات، صدقات و توزیع صندوق‌ها، همکاری با بهزیستی، کمیته امداد و سایر نهادها و کمک به ساخت مسکن خانواده‌های محروم و کم درآمد، بخشی از اهدافی است که بنیاد خیریه وفاق سبز علوی دنبال می‌کند.
اما طرح ویژه‌ای که این بنیاد امسال به نمایشگاه قرآن کریم آورده مربوط به طرح خیرات نان است که به شکل الکترونیکی یا از طریق تلفن‌های همراه هم انجام می‌شود. این طرح در مناطق محروم تهران و شهرستان‌ها به اجرا گذاشته می‌شود.
به گفته «مهران فعال»، خیران می‌توانند نذورات و کمک‌های اهدایی خود را، از 3 هزار تومان معادل 10 عدد نان لواش تا هر مبلغ دلخواه به دست بنیاد برسانند، اعضای بنیاد با شناسایی نانوایی‌ها در مناطق محروم، کمک‌های دریافتی را در اختیار آنها قرار می‌دهند. این بنیاد از سال 83 آغاز به کار کرده و این اولین سالی است که در نمایشگاه بین المللی قرآن حضور پیدا می‌کند.
فعال با اشاره به استقبال قابل توجه بازدیدکنندگان از این غرفه گفت: تاکنون 100 حامی برای شرکت در طرح خیرات نان جذب شده و این افراد حدود 800 هزار تومان برای تهیه نان برای نیازمندان کمک کرده‌اند.
شیوه کار این بنیاد به این شکل است که حساب‌های مالی را به شکل شفاف منتشر می‌کند تا حامیان بدانند کمک‌های‌شان به چه شکل صرف شده است. روش‌های مشارکت در طرح خیرات نان کریم اهل بیت (ع) عبارتند از: پرداخت از طریق تلفن همراه با شماره گیری #11*7*733* و پرداخت از طریق مراجعه به سایت www.naaan.ir . خیران می‌توانند با ثبت نام در این غرفه، منتظر حضور یک ماه در سال اعضای بنیاد باشند تا با خودپرداز الکترونیکی به منازل آنها مراجعه و مبالغ خیرات را دریافت کنند.

داستان‌های قرآنی از زبان راویان قرآنی
کودکان و نوجوانان بازدیدکننده از نمایشگاه قرآن می‌توانند با حضور در غرفه قصه‌گویی در محیطی شاد با قصه‌های قرآنی آشنا شوند.
یکی از غرفه‌های بخش کودکان و نوجوانان در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، بخش قصه‌گویی است. در این غرفه مربیان کودک، علاقه‌مندان را با داستان‌های قرآنی و دینی آشنا می‌کنند. فعالیت این غرفه‌ها از نخستین دقایق بازگشایی نمایشگاه آغاز شده و تا پاسی از شب ادامه دارد.
حمید بحر کاظمی مربی و گرداننده غرفه قصه‌گویی که حدود 7 دوره در بخش قصه گویی کودک و نوجوان نمایشگاه قرآن حضور دارد، در این باره می‌گوید: بخش کودک و نوجوان بر عهده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و بخش قصه‌گویی آن نیز بر عهده مرکز تربیت مربی کودکان از موسسه افق اندیشه است.
او افزود: غرفه قصه‌گویی یکی از غرفه‌های فعال بخش کودک و نوجوان است و در جذب کودکان به قرآن و مفاهیم قرآنی نقشی به سزا دارد.
بحرکاظمی می‌گوید: همیشه این تصور وجود داشته که یادگیری قرآن، فقط باید روخوانی، حفظ و قرائت باشد. گرچه همه این موارد خوب هستند، اما امروزه با روش‌های دیگری هم می‌توان به اشاعه مسائل دینی به ویژه در میان کودکان و نوجوان پرداخت. طرح قصه‌های قرآنی شیوه جالبی است که با زبانی ساده روایت‌های این کتاب آسمانی را آموزش می‌دهد و کودکان و نوجوانان را با عظمت‌ها و معجزه‌های قرآن آشنا می‌کند.
او در ادامه با اشاره به این موضوع که در نقل داستان‌ها علاوه بر قرآن از احادیث و سخنان بزرگان نیز استفاده می‌کنیم، گفت: در این بخش علاوه بر قصه‌گویی، برگزاری بازی‌های قرآنی،‌ مسابقات، داستان و ... از دیگر فعالیت‌های این غرفه است که فضایی شاد را برای کودکان ایجاد کرده است.
او با اشاره به این موضوع که زمانی می‌توانیم قرآن را در زندگی روزمره خود جاری کنیم و کودکان را به قرآن انس دهیم که خود ما نیز رفتاری قرآنی داشته باشیم، گفت: کودکان بیشتر رفتار را می‌بینند. بنابراین اگر ما بتوانیم با والدین در ارتباط باشیم و به نوعی شیوه‌های صحیح رفتار به ویژه رفتار قرآنی را به آنها منتقل کنیم، آن زمان است که می‌توانیم کودکانی قرآنی داشته باشیم.

نمایشگاه قرآن فرصتی برای احیای هنرهای اصیل ایرانی - اسلامی است
بازدید کنندگان از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم می‌توانند با مراجعه به گذر فرهنگ و هنر در این نمایشگاه با نحوه تولید یک اثر هنری در رشته‌های مختلف آشنا شوند و مراحل تولید یک کار هنری چشم نواز را از ابتدا تا انتها مشاهده کنند.
نصرالله میرسلطانی، یکی از هنرمندانی است که در گذر فرهنگ و هنر نمایشگاه قرآن به تولید آثار هنری می‌پردازد. او خالق 4 اثر نقاشی و خط به سبک پشت شیشه از مجموع آثار موجود در گذر فرهنگ و هنر است.
میرسلطانی معتقد است نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه قرآن با سابقه و تجربه طولانی که دارد یک فرصت مناسب برای احیای هنرهای اصیل ایرانی - اسلامی به شمار می‌رود.
به گفته او نمایشگاه قرآن کریم فرصتی را به هنرمندان می‌دهد تا دست به تولید آثار هنری در زمینه‌های مختلف بزنند و هنرشان را به مردم و علاقه مندان به آثار اسلامی و قرآنی عرضه کنند. در واقع یکی از برنامه ریزی‌های اصلی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم حمایت از هنرمندان قرآنی و احیا و ماندگاری آثار هنری است.
او افزود: خاصیت هنر، خلق زیبایی است. پس چه بهتر که از این خصیصه در راه قرآن کریم و خلق آثار اسلامی بهره مند شویم. همه هنرمندان به نوعی هنر و استعداد ذاتی‌شان را در مسیر نورانی قرآن نمایان می‌کنند.

او گفت: خانواده‌های ایرانی با مراجعه به این فضای معنوی علاوه بر بازدید از غرفه‌های نمایشگاه و آشنایی با تازه‌ترین دستاوردهای قرآنی، می‌توانند از گذر فرهنگ و هنر هم بازدید و اوقات خوب و خوشی را سپری کنند.
میرسلطانی درباره آثار هنری که در بیست و سومین نمایشگاه قرآن کریم برای علاقه مندان به نمایش گذاشته است، گفت: در این نمایشگاه 4 کار مذهبی منتخب به سبک نقاشی پشت شیشه به نمایش گذاشته‌ام که شامل تابلوی گل و مرغ و چند اثر دیگر است که همگی در بحث زیبایی آفرینی قرآن کاربرد دارند. به ویژه از نقاشی پشت شیشه گل و مرغ که متاسفانه خیلی‌ها آن را فراموش کرده‌اند می‌توانیم خطوط قرآن و اسما الحسنی را به زیبایی خلق و به جهان قرآنی تقدیم کنیم.
او با بیان اینکه امسال برای نخستین بار در نمایشگاه قرآن کریم حضور دارد، گفت: تاکنون در نمایشگاه‌های متعددی شرکت کردم، اما برای اولین بار است که در نمایشگاه بین المللی قرآن حضور دارم. حضور در فضایی که به برکت قرآن منور شده است آن هم در ماه پرفضیلت رمضان حال و هوای دیگری به هنرم بخشیده است. امیدوارم بازدید کنندگان هم از برکات این فضای معنوی و این محیط خانوادگی به خوبی بهره مند شوند.
شورا بر عملکرد شهرداری در نمایشگاه قرآن و اثربخشی برنامه‌های نمایشگاهی نظارت می‌کند
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: امسال به لحاظ محتوایی شاهد تغییرات خوبی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمقیم ناصحی افزود: نمایشگاه قرآن که فعالیت خوب فرهنگی و مذهبی است و خوشبختانه امسال در این نمایشگاه که بیست و سومین تجربه خود را پشت سر می‌گذارد به لحاظ محتوایی تغییرات خوبی ایجاد شده است.
ناصحی ضمن مثبت ارزیابی کردن نمایشگاه قرآن کریم گفت: در این نمایشگاه عرضه کتاب‌های مختلف در زمینه قرآن و نرم‌افزارهایی قرآنی باعث شده تا نسبت به سال‌های گذشته بسیار متفاوت باشد. این نتیجه عملکرد مثبت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران است که با هماهنگی یکدیگر توانستند این نمایشگاه را برای بازدید و حضور شهروندان و استفاده از فضای آن فراهم کنند که جای تقدیر و تشکر دارد.
این عضو شورای شهر تهران افزود: در این میان شورای اسلامی شهر تهران نیز باتوجه به دغدغه‌هایی که در برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه قرآن دارد، هم بر عملکرد شهرداری و هم بر اثربخشی برنامه‌های این نمایشگاه نظارت خواهد داشت.
او گفت: ما معتقد هستیم برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اثرات مثبتی بر روحیه بازدیدکنندگان خواهد داشت و مردم با تمسک به قرآن کریم می‌توانند به لحاظ اخلاقی و رفتاری در خود تغییرات اساسی ایجاد کنند.

جابجایی رایگان بازدید کنندگان از نمایشگاه قرآن توسط 50 خودرو ون
50 خودرو ون، مسافران شهری را به طور رایگان از پارکینگ‌های اطراف باغ موزه دفاع مقدس به محل نمایشگاه بین المللی قرآن کریم می‌آورند.
سازمان تاکسیرانی امسال برای جا بجایی بازدید کنندگان از بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم 50 خودرو ون اختصاص داده است تا مسافرانی که در پارکینگ‌های اطراف محل باغ موزه دفاع مقدس حضور دارند را رایگان به محل برگزاری نمایشگاه قرآن کریم برسانند.
خودروهای ون سازمان تاکسیرانی در پارکینگ‌های اطراف نمایشگاه قرآن کریم استقرار یافته‌اند.
ساعت خدمت رسانی خودروهای ون همزمان با آغاز به کار نمایشگاه بین المللی قرآن کریم یعنی از ساعت 19- تا یک ساعت پس از پایان نمایشگاه یعنی یک بامداد در مسیرهای رفت و برگشت به محل نمایشگاه است.
علاوه بر 50 تاکسی ون که به صورت صلواتی خدمت رسانی می‌کنند، خودروهای تاکسی تلفنی در مقابل کتابخانه ملی ایران، به نشانی خیابان سرو و پایانه شهید حقانی برای جا بجایی شهروندان به همه نقاط سطح شهر تهران نیز فعال هستند.
بر اساس این گزارش همچنین خط تاکسیرانی از مبداء میدان ونک به مقصد پایانه شهید حقانی به جهت همپوشانی با خطوط اتوبوسرانی BRT تقویت شده است و تعداد تاکسی‌ها در این خط در بازه زمانی برگزاری نمایشگاه قرآن افزایش یافته است.

بخش هنری نمایشگاه قرآن چشمگیر است
بخش هنری نمایشگاه قرآن امسال در شش رشته خوشنویسی، هنرهای سنتی، عکاسی، نقاشی و نقاشی‌خط، تصویرگری و هنرهای حجمی یکی از چشم گیرترین بخش‌های نمایشگاه است.
حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد بخش هنری امسال را چشمگیر توصیف کرد و گفت: امسال بخش هنری به دو دلیل فضای گسترده و مناسب برای نمایش آثار و همچنین غنای هنری آثار به ویژه بخش حجمی مفهومی نسبت به سال گذشته حضور بسیار چشمگیرتری داشته است.
حشمتی تصریح کرد: با توجه به اینکه سال‌های گذشته توجه چندانی به این بخش نمی‌شد، مسئولان نمایشگاه باید از دانشجویان و هنرمندان برای بازدید از این بخش نمایشگاه دعوت کنند و حتی اگر لازم باشد تدابیر ویژه‌ای برای بازدید آنها اتخاذ شود.

او درباره آمار بازدید از نمایشگاه قرآن در 5 روز نخست گفت: به طور عمومی روزهای نخست نمایشگاه به روزهای راه اندازی اختصاص می‌یابد. بنابراین طبیعی ست که کاستی‌هایی در بخش‌های مختلف وجود داشته باشد، مسئولان نمایشگاه پیگیر جدی حل این مشکلات هستند. ولی به طور عمومی آمار بازدیدکنندگان از ابتدای هفته دوم افزایش قابل توجهی می‌یابد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اضافه شدن بازارچه و بخش عفاف و حجاب به نمایشگاه بیست و سوم خبر داد و گفت: علاوه بر بازارچه، سالن بخش هنر هم امسال به نمایشگاه اضافه شده و امکانات آن یکی از استانداردترین سالن‌های نمایشگاهی در تهران است. حتی در نمایشگاه بین المللی تهران که فضای کاملا اختصاصی برای نمایشگاه طراحی شده هم چنین امکاناتی را ندارد. البته تنها 30 درصد سالن‌های باغ موزه و باغ کتاب در اختیار نمایشگاه قرآن قرار گرفته است و تنها از 50 درصد امکانات آن در حال حاضر بهره برداری می‌شود.
بر اساس این گزارش امسال طی فراخوانی در بخش هنری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، بیش از ۲هزار اثر در ۶ رشته هنری خوشنویسی، هنرهای سنتی، عکاسی، نقاشی و نقاشی‌خط، تصویرگری و هنرهای حجمی به بخش مسابقه دبیرخانه هنر فرستاده شد. از میان این آثار در نهایت۳۵۰ اثر برگزیده شده و در فضای نگارخانه‌ای بخش هنری در بخش هنری به نمایش گذاشته شده است.



منبع:ایسنا
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین