عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۸۱۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷
پژوهشگر مهدوی با اشاره به تحقق دعای "اللَّهُمَّ اقْضِ دَيْنَ كُلِّ مَدِينٍ‏" در عصر ظهور، گفت: بنابر روایات در عصر ظهور هیچ بدهکاری نمی ماند مگر اینکه امام قرض او را ادا می کند و هیچ دینی به گردن مردم نیست مگر اینکه امام آن را برمی گرداند.

عقیق:حجت الاسلام عباس رمضانعلی زاده در گفت و گویی با اشاره به فراز "اللَّهُمَّ اقْضِ دَيْنَ كُلِّ مَدِينٍ‏" خدایا دین هر مدیونی را ادا کن، گفت: انسانیت انسان اقتضا می کند که به فکر محرومان، نیازمندان و مقروضان جامعه اسلامی باشیم. به جهت آنکه بنی آدم اعضای یکدیگرند.

وی با بیان اینکه دین به دو بخش دین دنیایی و دین آخرتی تقسیم می شود، خاطرنشان کرد: دین دنیایی همان قرض و اقساط بانکی است و دین آخرتی تکالیف شرعی مانند نماز، روزه، خمس و زکات است.

حجت الاسلام رمضانعلی زاده با اشاره به تعقیبات نماز و خواندن این دعا، اظهارداشت: در تعقیبات نمازهای واجب بهتر است بعد از یک صلوات بخوانیم خدایا دین دنیا و آخرت را برای من ادا کن که در اینجا دین دنیا حق الناس و دین آخرت حج است که بنابر روایات اگر کسی مستطیع شود و به حج نرود، زمان مرگ مسلمان نیست.

این پژوهشگر مهدوی تصریح کرد: با توجه به آموزه های اهل بیت(ع) درباره سنت قرض الحسنه باید گفت، اهل بیت(ع) دستور داده اند صدقه 10 برابر پاداش دارد ولی قرض دادن 18 برابر پاداش دارد. چون صدقه گیرنده در این کار معلوم نیست و مشخص نیست که واقعا مستحق است یا نه.

وی اظهارداشت: ولی در قرض کاملا مشخص است که فرد مستحق و نیازمند درخواست قرض می کند و ما می توانیم قرض خود را پس بگیریم و دوباره به فرد مستحق دیگری بدهیم و این کار را بارها تکرار کنیم.

حجت الاسلام رمضانعلی زاده با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم(ع) ادامه داد: امام موسی بن جعفر(ع) در این حدیث می فرمایند: اگر کسی پولی از شما قرض بگیرد، اگر شما داشته باشید و ندهید خداوند متعال تو را از زیر چتر ولایت خود خارج می کند و تحت ولایت شیطان می روی.

این پژوهشگر مهدوی با اشاره به پیوند این دعا با آموزه های مهدویت در عصر ظهور، افزود: بنابر روایات در عصر ظهور هیچ بدهکاری نمی ماند. مگر اینکه امام بدهی آن را ادا می کند و هیچ دینی به گردن مردم نیست مگر اینکه امام آن را برمی گرداند.

وی خاطرنشان کرد: این درحالی است که اگر کسی از روی خطا فرد دیگری را بکشد و طرف پول دیه را نداشته باشد، امام عصر(ع) دیه فرد مقتول را می دهد و برای خانواده اش نیز مستمری در نظر می گیرد.

حجت الاسلام رمضانعلی زاده با بیان اینکه امام عصر(ع) در زمان ظهور دیون را ادا می کند، اظهارداشت: بنابراین اگر ما ادعای انتظار رسیدن به جامعه مهدوی را داریم بهتر است با خواندن این دعا برای بدهی مسلمانان و کسانی که دیه و قرض بدهکارند تا جایی که در توان داریم اقدام کرده و دعا کنیم.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین