عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۷۹۴
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
مصطفی فیض از نوادگان ملامحسن کاشانی گفت: برخی از مخالفان وی کتاب وقف می‎‌کردند و شرط استفاده از کتاب را لعن بر ملامحسن می‌دانستند، درحالی که اشعار فیض کاشانی گویای تفکرات و اعتقادات عرفانی اوست.
عقیق: مصطفی فیض از نوادگان ملامحسن فیض کاشانی در برنامه ضیافت به شرح برخی از ابعاد زندگی ملامحسن فیض و همچنین پدربزرگ خویش آیت‌الله محمد فیض قمی بدین شرح پرداخت:
همه محققین در مورد کوشش علمی ملامحسن فیض کاشانی و شهرت و نفوذ فراوانش و برخی نیز در جانب‌داری از او و عده‌ای نیز بر ضدیت او سخن‌ها گفته‌اند، به طوری گاهی از سوی این اشخاص که بر ضد او بودند با هجمه‌های فراوانی روبه رو بود.
امام خمینی (ره) در کتاب چهل حدیث خود در رابطه با ملافیض کاشانی فرموده، «ما بیچاره‌ها که از مشاهدات و تجلیات به کلی محرومیم از ایمان به این معانی هم که خود یک درجه از کمال نفسانی است و ممکن است ما را به جایی برساند دوریم. از مرتبه علم که شاید بذر مشاهدات شود نیز فرار می‌کنیم و چشم و گوش خود را به کلی میبندیم، و پنبه غفلت در گوش‌ها می‌گذاریم که مبادا حرف حق در آن وارد شود. اگر یکی از حقایق را از لسان عارف شوریده یا سالک دل سوخته یا حکیم متألّهی بشنویم، چون سامعه ما تاب شنیدن آن ندارد و حبّ نفس مانع شود که به قصور خود حمل کنیم، فورا او را مورد همه طور لعن و طعن و تکفیر قرار می‌دهیم و از هیچ غیبت و تهمتی نسبت به او فروگذار نمی‌کنیم. کتاب وقف می کنیم و شرط استفاده از آن را قرار می‌دهیم روزی صد مرتبه لعن به مرحوم ملامحسن فیض کنند. جناب صدرالمتألهین را که سرآمد اهل توحید است زندیق می‌خوانیم و از هیچ گونه توهینی درباره او دریغ نمی‌کنیم.»

اشعار ملا محسن فیض کاشانی گویای افکارش بود
ذبیح‌الله صفا نیز کوشش‌های ملا محسن را دنباله رو علمای دیگر از جمله ملاصدرا، میرداماد، بهاءالدین آملی و سید بحرانی دانسته و می‌گوید علوم این‌ها در وجود فیض جمع شده است.
ملا محسن بسیاری از تفکرات عرفانی خود را در اشعار خود بیان داشته بود، ایشان در یکی از اشعار خود اعتقاد خود را این چنین بیان می‌دارد که «از نور نبی(ص) واقف این راه شدیم و از مهر علی(ع) عارف الله شدیم.»
پدربزرگم پیامبر(ص) را در خواب دیدند که فرمود نامت را محمد بگذار، پدربزرگ بنده نیز آیت‌الله میرزا محمد فیض قمی از نوادگان ملامحسن فیض کاشانی در سال‏1293 ه.ق در قم به دنیا آمد. اسم ایشان عباس بوده اما شبی در خواب رسول اکرم(ص) را می‌بینند که به ایشان می‌فرمایند نامت را عوض کن و محمد بگذار و نام فرزند اولت را هم عباس انتخاب کن و این فرزند به نام عباس، همان شخصی هستند که بعدها همه شخصیت‌های علمی از ایشان به عالم حوزه فقه نام می‌برند. در کل می‌توان گفت که خاندان ملا محسن فیض کاشانی و نوادگان این عالم بزرگ همگی اهل علم و کمالات بودند.


منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین