عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۷۰۴
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۸
اگرچه باب توبه به عنوان شفیع و میانجی میان بنده و رب گشوده است اما زمانی وجود دارد که توبه انسان پذیرفته نمی شود.
عقیق: ماه مبارک رمضان به عنوان ضیافت الله که در آن ابواب رحمت الهی گشوده است فرصتی است مغتنم برای توبه از گناهان و اشتباهات به درگاه الهی و طلب عفو و مغرفت کردن از او آنچنان که خداوند در آیه 222 سوره مبارکه بقره می فرماید: «همانا خداوند توبه گران و پاكيزگان را دوست مى دارد».
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «كسى كه از گناه توبه كند مانند كسى است كه گناهى نكرده است.»
امیرمومنان علی (ع) نیز در بیان آثار توبه می فرمایند: «هيچ ميانجى و شفيعى كاراتر از توبه نيست.»
علاوه بر این، توبه جایگاه انسان را نزد خداوند متعال ارتقا می دهد آنچنان که پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «نزد خدا چيزى محبوبتر از مرد يا زن مؤمن توبه گر نيست.»
و امام باقر (ع) فرموده اند: «از جمله محبوبترين بندگان نزد خداوند، گنهكار توبه گر است.»
البته بنا به تصریح آیات و روایات پذیرش توبه در هر زمان رخ نمی دهد و حتی شرایطی وجود دارد که توبه از سوی خداوند متعال پذیرفته نمی شود.
خداوند در آیه 90 سوره مبارکه آل عمران می فرماید: «كسانى كه كارهاى زشت مى كنند و چون مرگشان فرا مى رسد مى گويند كه اكنون توبه كرديم و نيز آنان كه كافر بميرند، توبه ندارند».
پيامبر خدا (ص) نیز در این باره می فرمایند: «خداوند متعال توبه بنده را، پيش از آن كه به جان كندن افتد، مى پذيرد.»
امام صادق (ع) با دست خويش به گلوى مباركشان اشاره كرده و فرمودند: «هرگاه جان به اين جا برسد عالِم [راهى به] توبه ندارد. آن گاه اين آيه را تلاوت كردند: «همانا توبه بردن به درگاه خدا براى كسانى است كه نادانسته بد مى كنند».
امام باقر (ع) می فرمایند: «سوگند به خدا كه خداوند متعال از مردم جز دو كار نخواسته است: به نعمت هاى او اعتراف كنند تا آنان را نعمت فزونتر دهد و به گناهان اقرار ورزند تا گناهانشان را بيامرزد.»

پی نوشت ها:
کافی
بحارالانوار
میزان الحکمه
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین