۰۱ آذر ۱۴۰۳ ۲۰ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۱ : ۲۳
وی اضافه کرد: امام صادق (ع) می فرماید مومن همواره بین دو خوف قرار دارد اول نمی داند خداوند با گناهی که او کرده چه می کند و دوم نمی داند عاقبت به خیر می شود یا خیر.
استاد حوزه با بیان اینکه حرکت تعالی انسان عبارت است از مسلمان، مومن، متقی و ورع اظهار داشت: گناه سه مرتبه دارد عمل، اثر و شرمندگی. توبه برای از بین بردن عمل گناه است و ما عمدتا برای اثر و شرمندگی گناه کاری نکرده ایم همچنان که در شب قدر توبه می کنیم اما شب بعد بدون حال معنوی نماز می خوانیم.
وی ادامه داد: امام علی ابن ابیطالب (ع) با وجود تمام مقامات معنوی و اخلاقی از عاقبتش می ترسد و می فرماید نمی دانم آنگاه که شمشیر بر فرق سرم می خورد عاقبت به خیر هستم یا خیر.
حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به اینکه امام صادق (ع) می فرماید انسان مومنی که بین دو خوف قرار دارد صبح نمی کند مگر اینکه ترسان است و انسان به جایی نمی رسد مگر بر اثر یقین، تصریح کرد: روزی شیخ جعفر شوشتری قبل از شروع منبرش فرمود مردم بوی سوختنی می آید مردم گشتند و گفتند آقا خیال تان راحت باشد چیزی نسوخته است. آقای شوشتری مجددا فرمودند بوی سوختنی می آید و مردم نیز مجددا گشتند و چون چیزی نیافتند گفتند آقا راحت باشید که چیزی نسوخته است. شیخ جعفر شوشتری گفت وقتی من به شما گفتم بوی سوختنی می آید رفتید و همه جا را گشتید حال بدانید که خدا می گوید بوی سوختنی می آید.
سخنران مسجد حضرت امیر (ع) تهران در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه عمل صالح گفتار نیک انسان را بالا می برد، گفت: عمل صالح یعنی عمل نیک هر که عمل صالح انجام دهد به سود خودش است و هر که عمل بد انجام دهد به ضرر خودش است.
وی فطرت عقل را مرز میان عمل صالح و عمل ناصالح دانست و اظهار داشت: ایمان سه مرحله دارد شناخت قلبی، اعتراف زبانی و انجام عمل، همچنان که حضرت علی بن موسی الرضا (ع) می فرماید ایمان گره قلبی، اعتراف زبانی و عمل کردن با اعضا است.
حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه امام صادق (ع) می فرماید ایمان این است که خدا اطاعت شود و نافرمانی نشود، خاطرنشان کرد: حال این سوال پیش می آید خیلی از انسان ها عمل های خوبی دارند اما ایمان ندارند مثل ادیسون که کار بسیار خوبی انجام داد و برق را اختراع کرد، سرنوشت این انسان ها در قیامت چیست؟
وی افزود: آیه 39 سوره نور می فرماید کسانی که کفر ورزیدند عمل شان مانند سراب است مانند تشنه ای که سراب را آب می داند و آیه 19 سوره اسراء می فرماید کسی که آخرت را اختیار کرده و برایش تلاش می کند اگر مومن بود خداوند عملش را می پذیرد. با توجه به اینکه آیه قرآن سرنوشت افرادی مانند ادیسون معلوم می شود البته اولا ما که نمی دانیم اشخاصی مانند ادیسون مومن بوده است یا کافر و ثانیا ما که در جلسه خلقت و یا در مقام خداوندی قرار نداریم تا سرنوشت انسان ها را بدانیم.
منبع:شبستان