کد خبر : ۵۶۵۱۹
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹

آيا در حال روزه، رفتن به دندانپزشكي جايز است؟

مراجعه به دندانپزشكي در حال روزه و تزريق آمپول بى‌حسّى در آن‌جا يا داخل كردن وسايل پزشكي در دهان، موجب بطلان روزه نيست، مگر اين‌كه وسايل مذكور آغشته به آب دهان شود و آن‌را بيرون آورد و دوباره وارد دهان كند و رطوبت آن ابزار يا ساير مواد غير خوراكي را فرو برد

عقیق:با سلام، اگر كسي به علت دندان درد در ماه رمضان، به دندان پزشكي برود و در هنگام كار بر روي دندانش، آب و موادي را فرو دهد. الف: آيا جايز است با اين حال به دندان پزشكي برود؟ ب: آيا روزه‌اش باطل مي‌شود، اگر پاسخ مثبت است، آيا صرفاً قضا دارد يا كفاره هم شاملش مي‌گردد؟

پاسخ
1. مراجعه به دندان‌پزشكي در حال روزه و تزريق آمپول بى‌حسّى در آن‌جا يا داخل كردن وسايل پزشكي در دهان، موجب بطلان روزه نيست، مگر اين‌كه وسايل مذكور آغشته به آب دهان شود و آن‌را بيرون آورد و دوباره وارد دهان كند و رطوبت آن ابزار يا ساير مواد غير خوراكي را فرو برد.[1]

2. چنانچه درد دندان قابل تحمل بوده و مراجعه به دندان‌پزشك در حال روزه ضرورت نداشته باشد و بداند با مراجعه، آب يا موادي ديگر به حلق مي‌رسد، رفتن به دندان پزشكي جايز نيست. و چنانچه مراجعه كند و چيزي وارد حلق شود علاوه بر قضا موجب كفاره هم خواهد بود.

اما در صورتي كه درد شديد باشد، و احتمال مواظبت از فرو رفتن آب و مواد ديگر را مي‌دهد، اگر چيزى از حلق فرو رفت، صِرفاً قضا كردن آن كفايت مى‌كند و كفاره‌اى به عهده او نمي‌باشد.

ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقليد نسبت به اين سؤال، چنين است:[2]
حضرت آيت الله العظمي خامنه‌اي (مد ظله العالي):
اگر چيزى وارد حلق نشود، مانعي ندارد ولى اگر بداند چيزى وارد حلق مي‌شود، جايز نيست هنگام روز به دندان پزشكي مراجعه نمايد، مگر در فرض ضرورت و مشقت كه در اين‌ صورت اگر چيزى وارد حلق شده، صِرفاً قضا كردن آن كفايت مى‌كند و كفاره‌اى به عهده او نمي‌باشد.
حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي (مد ظله العالي):
چنانچه مواظبت كند ولي چيزي بي اختيار فرو رود روزه‌اش اشكالي ندارد.
حضرت آيت الله العظمي سيستاني (مد ظله العالي):
اگر بدون التفات و قصد پايين رود روزه‌اش صحيح است.
حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني (مد ظله العالي):
چنانچه درد دندان قابل تحمل باشد با علم به رسيدن آب يا مواد ديگر به حلق، رفتن به دندان پزشكي جايز نبوده و چنانچه چيزي وارد حلق شود علاوه بر قضا موجب كفاره هم خواهد بود.
حضرت آيت الله العظمي نوري همداني(مد ظله العالي):
اگر رفتن آب و مواد در حلق عمدي نباشد، روزه اش صحيح است ولي روزه دار نبايد جائي برود كه مي‌داند چيزي از گلويش داخل خواهد شد.


پی نوشت ها:
[1]. امام خمينى، سيد روح اللّٰه، استفتاءات، ج‌1، ص 306، دفتر انتشارات اسلامى، قم، پنجم، 1422 ه‍ ق؛ فاضل لنكرانى، محمد، احكام پزشكان و بيماران، ص 66 و 248، بي‌جا، بي‌تا؛ بهجت، محمد تقى، استفتاءات، ج‌2، ص 364، دفتر حضرت آية الله بهجت، قم، اول، 1428 ه‍ ق؛ مكارم شيرازى، ناصر، احكام پزشكى، ص 207، انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب، قم، اول، 1429 ه‍ ق؛ آيت الله مكارم شيرازي (اگر رطوبت به قدري باشد كه در آب دهان مستهلك شود، فرو بردن آن روزه را باطل نمي‌كند).
[2]. استفتا از دفاتر آيات عظام: خامنه‌اي، سيستاني، مكارم شيرازي، صافي گلپايگاني، نوري همداني (مد ظلهم العالي) توسط سايت اسلام كوئست.
منبع: اسلام كوئست
211008


ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین