عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۴۸۴
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
حجت الاسلام و المسلمين قرائتي در جلسه «درس هايي از قرآن»:
حجت الاسلام و المسلمين قرائتي گفت: جمهوري اسلامي ايران همان امت و پيرو رسول گرامي اسلام است.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتي، رئيس ستاد اقامه نماز كشور در چهارمين جلسه از برنامه «درس هايي از قرآن» كه در ساعت 22 در صحن جامع رضوي برگزار شد، به تفسير آيه 29 سوره فتح پرداخت.
وي با استناد به آيه «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ» گفت: اين آيه اشاره به صلح حديبيه دارد، وقتي رسول گرامي اسلام(ص) بعد از مهاجرت به مدينه، براي نخستين بار عزم سفر عمره را كردند، كفار قريش در خارج از مكه مانع از ورود آنان به داخل مكه شدند و در آنجا رسول گرامي به جاي جنگ، با آن ها صلح كردند و آن صلح معروف به حديبيه شد.
اين مفسر قرآن افزود: در متن صلح، عبارت «محمد رسول الله» آمده بود كه مورد مخالفت كفار قريش قرار گرفت، زيرا آن ها پيامبر(ص) را به عنوان رسول قبول نداشتند، به همين دليل حضرت محمد(ص)، نام رسول الله را از صلح حذف كردند، سپس اين آيه نازل و در آن بر «مُحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ» تأكيد شد.
وي با اشاره به اينكه در انجام كار خير نبايد به دنبال باقي گذاشتن نام خود باشيم، اظهار داشت: رسول گرامي(ص) براي خدا، نام خود را از متن صلح حذف كرد و خداي متعال در شان نام ايشان آيه نازل كرد تا زمان قيامت نام ايشان بر زبان ها جاري شود.
اين مفسر قرآن عنوان داشت: متاسفانه اكنون برخي از نيكوكاران و مسئولان به دنبال آشكار كردن و نمايش دادن نام خود در نهاد هاي مختلف هستند و اگر نام آن ها آشكار نشود اقدام به انجام كار خيري نمي كنند.
وي با بيان اينكه «وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ» اشاره به اوصاف ياران و امت پيامبر(ص) در سخت گيري بر كفار و مهرباني با مومنان دارد، اعلام داشت: مومنان بايد امر به معروف و نهي از منكر را سر لوحه كار خود قرار دهند و با غيرت خود در برابر خلافكاران ايستادگي كند.
رئيس ستاد اقامه نماز كشور گفت: عبارت «أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ» اشاره به سخت گير بودن در عرصه هاي نظامي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي، عليه دشمن دارد، به همين دليل مسلمانان در سخت گيري ها عليه دشمن بايد به درجه اي برسند تا دشمنان خدا از مسلمانان ترس داشته باشند.
وي با بيان اينكه اكنون ايران امت رسول الله(ص) است، اظهار داشت: در حال حاضر آمريكا و دشمنان اسلام از ايران اسلامي هراس دارند و اين نشان مي دهد كه ايران پيرو رسول الله است.
اين مفسر قرآن در ادامه از سوره كافرون به عنوان شاخصه و منشور سخت گيري فرهنگي بر كفار ياد كرد و گفت: تحريم تنباكو از سوي آيت الله شيرازي نمونه اي از سخت گيري اقتصادي بر‌كفار است.
شايان ذكر است؛ سلسله جلسات «درس هايي از قرآن» تا پايان ماه مبارك رمضان هر شب ساعت 22 در صحن جامع رضوي ويژه زائران و مجاوران بارگاه منور رضوي برگزار مي شود.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین