عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۳۰۱
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۸
پروفسور فاطمي در جمع خادمان بارگاه منور رضوي:
مدرس عالي روانكاوي و از شاگردان مرحوم علامه جعفري گفت: زيارت و نيايش، از مهم‌ترين گام‌ها براي ارتقای سطح معنوي افراد است.
عقیق:به نقل از پايگاه اطلاع رساني آستان قدس رضوي، پروفسور سيد محسن فاطمي؛ فوق دكتراي روان شناسي از دانشگاه هاروارد، در  مراسم گردهمايي سركشيك‌هاي خدام حرم مطهر رضوي كه در مركز نمايشگاه‌ها و همايش‌هاي آستان قدس رضوي برگزار شد، به عظمت كار خادمان بارگاه منور رضوي اشاره كرد و اظهار داشت: خادمان نقش مهمي در توسعه سرمايه‌هاي معنوي انسان‌ ايفا مي‌كنند.
وي با اشاره به سرمايه‌هاي وجودي انسان‌، تصريح كرد: سرمايه وجودي انسان‌ها، يكي از مهم‌ترين موهبت ‌هاي خداوند است كه مي‌تواند نقش مهمي در آینده و سعادت انسان‌ها به همراه داشته باشد.
اين عضو سازمان نظام روان شناسي و مشاوره جمهوري اسلامي ايران به توسعه سرمايه‌هاي معنوي در بين افراد اشاره كرد و افزود: خادمان حرم مطهر رضوي همانند دوستاني هستند كه مي توانند در توسعه و شكوفايي سرمايه‌هاي وجودي انسان‌  نقش موثري داشته باشند.
وي با بيان اينكه امروزه در جهان معنا و مفهوم توسعه تنها در شاخصه‌ها اقتصادي و مادي مطرح مي‌شود، افزود: بسياري از منتقدان غربي در بيان معنا و مفهوم توسعه‌هاي اقتصادي، توسعه معنوي را ناديده گرفته‌اند. بر همين اساس، جنگ‌ها، خونريزي، بخل‌ها، حسد،‌ كبر و ريا در جهان، تمام ابعاد مختلف وجودي انسان‌ها را فرا گرفته است.
پروفسور فاطمي يكي ديگر از مشكلات جهان را زندگي كردن انسان‌ها با جسم و ماديات دانست و گفت: انسان‌ها، امروز از بُعد ناپيداي وجودي خود غافلند و اين غفلت موجب ايجاد مشكلات و ناراحتي ‌هاي روحي و رواني زيادي در سطوح مختلف زندگي شده است.
اين استاد برجسته روان شناسي در دانشگاه ماساچوست، با اشاره به مفهوم زيارت و نيايش، تصريح كرد: نيايش، احياءگر وجود انسان‌هاست و ذكر و ياد خداوند، انسان‌ها را از كوير خسته زندگي رها كرده و خانه‌هاي درونشان را آباد مي‌كند.

خادمان بايد رحمت محوري امام رضا(ع) را سرلوحه كار خود قرار دهند
استاد دانشگاه بريتيش كلمبيا اظهار داشت: نگاه‌ها، رفتار و كلمات خادمان بارگاه منور رضوي در برخورد با زائران مي‌تواند نقش مهمي در ايجاد فضايي روحاني تر براي زائران اين مكان مقدس ايفا ‌كند.
پروفسور فاطمي با بيان اينكه اگر تمام انسان‌هايي كه از بخشش و بزرگواري برخوردارند را گرد هم بیاورند، نمي‌توانند ذره‌اي از رحمت، مهرباني و عطوفت حضرت امام رضا(ع) را در فضاي وجودي خودشان درك كنند، افزود: خادمان بارگاه منور امام علي بن موسي الرضا(ع) بايد رحمت محوري اين امام رئوف(ع) را سرلوحه كار خود دهند تا بتوانند با زائران ارتباط خوب و موثري  برقرار كنند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به نظافت و تميزي اشاره كرد و گفت: نظافت و پاكيزگي در فرهنگ ديني ما يكي از مهم‌ترين نشانه‌هاي ايمان است و بارگاه منور رضوي توانسته نقش مهمي را در آباد كردن اين مفهوم ايفا كند.
اين استاد دانشگاه تورنتو ادامه داد: زائران بايد الگو تميزي و پاكيزگي را در حرم مطهّر حضرت امام رضا(ع) مشاهده كنند، بر همين اساس پاكيزگي و نظافت خادمان و محيط اين باگاه منور مي‌تواند نقش مهمي در تقويت عواطف زائران به وجود آورد.

زيارت؛ معنويتي در جهت کمال
پروفسور فاطمي اظهار داشت: دعا و زیارت، می توانند در برطرف کردن نیازهای معنوی، روحی و روانی انسان نقش سازنده ای داشته باشند.
وي با بيان اينكه زائراني كه به حرم مطهر رضوي مشرف مي‌شوند تمنا‌هاي عاطفي گوناگوني دارند، گفت: خادمان از ابتداي ورود زائران به حرم مطهّر، با برخور‌هاي مناسب و نگا‌ه هاي اثر بخش مي‌توانند تأثير مثبتي در پاسخگويي به اين تمنا‌ها داشته باشند.
شاگرد مرحوم علامه جعفري در حوزه هاي فلسفه و عرفان اسلامي به حديثي از حضرت امام رضا(ع) كه بزرگي انسان‌ها به بزرگي انديشه‌هاي آن‌هاست، اشاره كرد و اظهار داشت: خادمان بايد در فضاسازي براي توسعه معنوي زائران تلاش کنند، زيرا رفتار‌هاي پر محبت خادمان مي‌تواند در كنار تواضع نقش مهمي را در نزديك كردن زائران به خداوند داشته باشد.
وي ادامه داد: حرم مطهر رضوي، يكي از بزرگترين مراكز نورانيت در عالم هستي است و حضور در اين مكان‌ مي‌تواند تأثيرات مهمي در سلامت روحي افراد داشته باشد.
عضو سازمان نظام روان شناسي و مشاوره جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه گناه و حجاب‌ها اجازه رشد به انسان‌ را نمي‌دهد، افزود: حضور در اماكن مذهبي به وي‍ژه حرم منور امام رضا(ع)، مي‌تواند انسان‌ها را از ظلمات و حجاب‌هاي گوناگون كه آن‌ها را احاطه كرده است، نجات دهد.
استاد دانشگاه تورنتو با بيان اينكه خدمت در اين بارگاه منوّر، توفيقي است كه خداوند نصيب هر كس نمي‌كند، گفت: خادمان بايد تلاش كنند تا از اين نعمت الهي در راستاي خدمت رساني بيشتر به زائران استفاده كنند.


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین