عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۳۰۰
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
گزارشی از حضور در مراسم تلاوت قرآن در بارگاه رضوی
ماه رمضان فرصت مغتنمی است که محافل انس با قرآن در مساجد و منازل و مکانهای مختلف مذهبی با حضور علاقه مندان و دوست داران کلام وحی برگزار شود.
عقیق:اما زایران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) هر سال متمایزترین محفل قرآنی در مکانی آسمانی که از پیوند قرآن و عترت حکایت دارد را تجربه می کنند.  قرائت یک جزء از قرآن در محفل جزء خوانی در دارالقرآن کریم و رواق بزرگ امام خمینی هر روزه با حضور قاریان مطرح خیل زایران را متوجه این محفل قرآنی کرده است.
قاری بین المللی قرآن کریم در حاشیه برگزاری مراسم جزء خوانی قران کریم به خبرنگار ما می گوید: تفاوت  ترتیل حرم با دیگر مکانها در این است که قرآن و عترت در کنار هم جمع شده است. از طرفی ماه مبارک رمضان و قرائت قرآن، از طرفی وجود بارگاه مطهر امام رضا(ع) سبب شده که فضای معنوی زیبایی به ترتیل های حرم ببخشد  و گمان نمی کنم چنین فضایی در جاهای دیگر ایجاد شود و چنین حس معنوی به مستمعین و خود قراء دست بدهد و این فقط به سبب وجود امام رضا(ع) است.
 جواد پناهی از تاثیر درونی قرائت قرآن در کنار مضجع منور حضرت رضا(ع) می گوید و می افزاید: معنویتی که در این مکان هست، به قاری حس و حالی دیگر می دهد و این حس را خود قاری بهتر می تواند به مستمعین منتقل کند. این معنویت را وجود مقدس حضرت رضا بیشتر می کند و وقتی انسان احساس می کند در چنین فضایی قرآن می خواند احساس می کند حس معنوی کلام وحی به مخاطب راحت تر منتقل می شود.

*حس خوش یک دعوت
یکی از زایران امام رضا که از یزد برای زیارت مشرف شده است، از فضای روحانی جزءخوانی در حرم مطهر می گوید: به طور اتفاقی تلاوت حاج جواد پناهی را در این مکان روحانی مشاهده کردم، بسیار خوشحال شدم و تحت تاثیر قرار گرفتم. باورم نمی شد که تلاوت ایشان را از نزدیک می بینم. قصد کردم تا زمانی که در مشهد حضور دارم از این فضای پر از معنویت بهره ببرم.
حسین زاده از تاثیر درونی قرآن خوانی در حرم مطهر می گوید و بیان می دارد: تا کنون چنین فضایی را تجربه نکرده بودم و امروز به حال کسانی غبطه می خورم که امکان بهره گیری از چنین فضای معنوی در ماه رمضان برای آنان فراهم است.
وی در حالی که اشک شوق می ریزد از امام رئوف، حضرت رضا(ع) به سبب فراهم شدن سفر و توفیق زیارت در چنین روزهای پر برکتی تشکر می کند. پ

*وقتی معنویت مضاعف می شود
یوسفی از مجاوران بارگاه رضوی مراسم جزء خوانی را بهترین و تاثیر گذارترین مراسم معنوی در حرم مطهرعنوان می کند و می افزاید: وقتی به صورت زنده کلام خدا را از زبان قاریان مطرح کشور آن هم در چنین مکانی می شنوی، حس معنوی بیشتری به انسان دست می دهد.
وی از دست اندرکاران برگزاری چنین مراسمی تشکر می کند و می افزاید: چنین برنامه هایی بهترین شرایط را برای افرادی که در روخوانی قران مشکل دارند فراهم می کند و همچنین حس معنوی و جذابیت آن بیشتر از سایر مکانهاست.

 *برنامه های قرآنی حرم مطهر در ماه مبارک قرآن
ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن است. این ماه فرصتی طلایی برای رویدادی بزرگ در تکامل انسان است. جایگاه قرآن میان مسلمانان جایگاه شایسته و بایسته ای ندارد. قرآن صرفا در برخی برنامه های خاص آن هم در حد سطحی و ظاهری استفاده می شود، هنوز از مرز روخوانی و قرائت قرآن که پیش زمینه شناخت و عمل به معارف آن است عبور نکرده ایم.
به همین سبب رویکرد نخست آستان قدس رضوی در برنامه های ماه بهار قرآن  توجه به این موضوع مهم  است. مبنای برنامه های قرآنی حرم مطهر معارف ناب قرآن ودر دسترس عموم قرار دادن این معارف در سنین مختلف و آشنایی همگان با معارف کتاب آسمانی است.

*برگزاري محافل قرآني در ماه ضيافت الهي
معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي با بیان این که همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برنامه‌های قرآنی حرم مطهر رضوي رنگ و بوي ديگر مي‌گيرد، می گوید: اداره علوم قرآني آستان قدس رضوي همواره با اجرای برنامه‌ها و مراسم مختلف در ایام ماه مبارك رمضان، فعالیت‌های زیادی را برای گسترش فرهنگ و معارف قرآنی انجام می‌دهد.
حجت الاسلام و المسلمين سيد جلال حسيني می افزاید: تشکیل محافل انس با قرآن در جوار عترت، نشست‌های تلاوت، تدبر و تفسیر قرآن، شرکت در نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت، برگزاری كارگاه‌هاي تفسير و حديث، کلاس‌های آموزشی قرآن در رشته‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم و انتشار کتاب و جزوات آموزشی قرآن و حدیث از مهم‌ترین برنامه‌های تدارك ديده شده در ايام ماه مبارك رمضان است.

*برگزاري روزانه 12 محفل انس با قرآن
وي به برگزاري روزانه بيش از 12 برنامه ترتيل خواني و محفل انس با قرآن اشاره می کند و می گوید: اين برنامه‌ها با عنوان «نواي قدسي» در صحن‌هاي آزادي، غدير، رضوان، هدایت، رواق‌هاي دارالهدايه، دارالقرآن الکریم، امام خميني(ره)، غدير، دارالرحمه، کوثر وکتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار مي‌شود.
حسيني می گوید: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته توسط اداره کل روابط عمومی با رسانه ملی، ترتیل قرآن کریم در صحن آزادی از شبکه یک سیما و در رواق امام خمینی(ره) نیز از شبکه قرآن پخش خواهد شد. وي تصريح می کند: در ايام مبارك رمضان 30 نشست قرآنی با موضوعات تدبر در آیات هر روز از ساعت 11:30 الي 12:30 در صحن دارالقرآن حرم مطهر رضوي برگزار مي‌شود.

*شرکت در نمایشگاه بین المللی
حسيني حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن وعترت مشهد مقدس را از دیگر برنامه هاي آستان قدس رضوی ذکر می کند و می افزاید: اين معاونت هر ساله با داشتن غرفه‌های متنوع و جذاب، علاوه بر ارائه محصولات فرهنگی به بازدیدکنندگان به دنبال ارتباط مستمر قرآنی با مخاطبان از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی، بازی‌های قرآنی و برگزاری مسابقات است.
مدير تبليغات اسلامي آستان قدس رضوي نیز در این ارتباط می گوید: تدبر در آيات منتخب قرآني با محوريت بيانات مقام معظم رهبري، ويژگي مومنين، آرامش، مودت و محبت، تدبر در سيره امام حسن مجتبي(ع)، الگوگيري از اين امام بزرگوار در انفاق و كمك به مستمندان و مسئوليت شيعيان در مقابل امام علي(ع) موضوعاتي است كه توسط استادان برجسته همچون حجج اسلام یحیی زاده، تولایی، صفاجو، مهریزیان و علمی مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
علي اميني اظهار می دارد: همه روزه در ماه مبارك رمضان نشست‌هاي قرآني ديگري جهت تفسير جزء 30 قرآن بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن دارالقرآن برگزار خواهد شد.
مدير تبليغات اسلامي آستان قدس رضوي می افزاید: برگزاري جلسه «آموزشي قرائت» و«در پيشگاه قرآن (حلقه قرائت)» روز‌هاي زوج از ساعت 22 الي 23 براي زائران و مجاوران حرم منور علي بن موسي الرضا(ع) در صحن دارالقرآن الكريم برگزار مي‌شود.

*نمایشگاه سیار قرآن‌های نفیس
رئیس اداره روابط‌عمومی سازمان کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی نیز می گوید: کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی، در طول ماه مبارک رمضان، برای اولین بار نمایشگاه سیار قرآن‌های نفیس با عنوان «زمزم نور» را در این کتابخانه و برخی کتابخانه‌های وابسته به آن در سطح شهر مشهد برگزار می‌کند.
محمدجواد قوی، قرآن‌های نفیس، کتاب‌های چاپی و دیگر منابع قرآنی در قالب فوم برد، لمینت و ماکت قرآنی را از موارد نمایشگاهی برشمرد و تصریح می کند: «پیش از این، برخی از این آثار، در شماری از نمایشگاه‌های داخلی و خارجی  به نمایش درآمده و این درحالیست که سعی شده است در این نمایشگاه، کلیه این آثار به صورت یک‌جا در معرض نمایش قرار گیرد.» قوی، با اشاره به وجود شش نسخه خطی از قرآن کریم منسوب به دست‌خط مبارک ائمه اطهار علیهم‌السلام خاطرنشان می کند: «این مرکز به دلیل وابستگی به بارگاه امام رضا علیه‌السلام و قدمت هزار ساله، همواره مورد توجه ارادتمندان به این بزرگواران بوده است و از این رو هزاران نسخه خطی نفیس قرآنی به این مجموعه اهدا شده که شاخص‌ترین آن‌ها قرآن‌های منسوب به دست‌خط امام علی، امام حسن، امام حسین، امام سجاد، امام صادق و امام رضا علیهم‌السلام است.»


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین