عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۲۹۸
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
پیامبر اکرم (ص) در حدیثی خطاب به سلمان توصیه ای دارند که عمل به این توصیه باعث می شود خدا به انسان با رحمت نگاه کند.
عقیق: تلاوت قرآن از مستحبات موکد در ماه مبارک رمضان است تا جایی که به تصریح روایات ثواب قرائت یک آیه از قرآن در این ماه همپایه ختم مصحف شریف است. از این رو، گوشه ای از توصیه های روایی در باب تلاوت قران به طور کلی و به طور خاص در ماه رمضان اشاره می شود.
پيامبر اکرم (ص) می فرمایند: «...همانا خواننده آيه ‏اى از كتاب خدا، بهتر است از آنچه زير عرش است تا پايين‏ ترين جاهاى زمين.»
همچنین، آن حضرت (ص) فرموده اند: «اى سلمان! بر تو باد به خواندن قرآن، كه خواندن آن كفاره گناهان است، و پوششى از آتش، و ايمنى از عذاب .. چون مؤمن قرآن بخواند، خدا به رحمت در او نظر مى‏ كند.»
امیرمومنان علی (ع) نیز می فرمایند: «چه خوب است كه همه سخن شما ذكر خدا و قرائت قرآن باشد، كه چون از پيامبر (ص) پرسيدند: در نزد خدا كدام عمل برتر است؟ فرمودند: «قرائت قرآن، و اينكه تو در حالى بميرى كه زبانت به ذكر خدا مشغول باشد».
امام صادق (ع) از پیامبر اکرم (ص) روایت می کند که فرمودند: «ماه رمضان ماه خداى عزوجل مى باشد و آن ماهى است كه خداوند كارهاى نیك را در آن دوچندان كند و بدی ‌ها را در آن محو سازد، ماه بركت و ماه انابة و بازگشت و ماه توبه و ماه آمرزش و ماه آزادى از آتش دوزخ و كامیاب شدن به بهشت است.»
علی بن أبی حمزه گوید: خدمت حضرت امام صادق (ع) رفتم، ابوبصیر از آن‌ حضرت (ع) پرسید: قربانت شوم، در ماه رمضان همه قرآن را در یک شب بخوانم؟ امام (ع)  فرمودند: «نه»، ابوبصیر گفت: در دو شب؟ امام (ع) فرمودند: «نه»، ابوبصیر پرسید: در سه شب؟ فرمودند: «آری بخوان» سپس فرمودند: «ای ابا محمد! برای ماه رمضان حقی و حرمتی است که ماه‌های دیگر مانند آن نیستند، اصحاب حضرت محمد (صلی‌الله علیه و آله) قرآن را در یک ماه یا کمتر می‌خواندند، و هر آینه قرآن با سرعت و شتاب خوانده نشود، و باید هموار و شمرده و با آهنگ خوش خوانده شود، و از آیه ‌ای که در آن نام بهشت برده شده است، سریع  گذر نکن و آنجا بایست و از خدای عزّ و جلّ بهشت را بخواه، و چون به آیه ‌ای که در آن ذکر دوزخ است رسیدی نیز نزد آن توقف کرده و از دوزخ به خدا پناه ببر»

پی نوشت ها:
بحارالانوار
کافی
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین