عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۱۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
گفتاری از حجت‌الاسلام رفیعی
در روایات داریم که حدود اگر تعطیل شود، برکت از جامعه رخت برمی‌بندد، بنابراین نباید به بهانه تبلیغات حقوق بشری غرب ترسید و حدود را اجرا نکرد.

عقیق:حجت‌الاسلام ناصر رفیعی (کارشناس مذهبی رسانه): انسان اگر مرتکب گناه شود، غیر از بحث قیامت و عذاب اخروی آن، در همین دنیا هم خدا گوشمالی‌هایی به او می‌دهد، خداوند بخشی از عذاب گناه را در همین دنیا شامل حال او می‌کند.

این عذاب گناه در دنیا همیشه شامل بی پولی و فقر نیست بلکه کلاف سردرگم در زندگی انسان است چرا که شیرینی و برکت از زندگی او می‌رود. بنابراین کسی که لذت مناجات خدا را درک نکند به بدترین مصیبت گرفتار شده است.

قرآن کریم اشاره می‌کند که برخی از آثار گناه در دنیا شامل فراموشی خداوند و واگذاری به خود انسان و برداشتن دست عنایت خداوند از اوست، اینجاست که انسان راحت‌تر می‌لغزد و خطا می‌کند، بنابراین دوستش شیطان و همه زندگی‌اش اشتباه و شهوت‌آمیز می‌شود.

آیت‌الله کشمیری روزها در ایوان بام نجف می‌نشست و برای مردم استخاره می‌گرفت، یک روزی خانمی را کنار حرم دید که چادری بر سرش کشیده و مردم هم صف کشیده‌اند و نزد او استخاره می‌گیرند و پولی هم دریافت می‌کند. هر روز هم همانجا می‌نشیند و استخاره می‌گیرد. آیت‌الله کشمیری با آن جایگاه رفیع آنجا نشسته بود و مردم نزد آن بانوی بادیه‌نشین می‌روند،‌ او را نزد خود فراخواند و راز استخاره‌اش را پرسید، وی گفت که زندگی یک زمانی آن اندازه به او سخت شد که خواست تن به فحشا بدهد ولی قبل از آن به حرم حضرت ابوالفضل (ع) پناه برد و از او درخواست کمک کرد، در آن حین خواب او را فرا گرفت و حضرت ابوالفضل (ع) را دید ایشان فرمودند که فردا در کنار حرم امیر (ع) بنشین و استخاره بگیر، چرا که درآمدی برایت ایجاد می‌شود. از آن روز تا به حال اینجا می‌نشینم و کار می‌کنم و جواب‌هایی هم که به مردم می‌دهم، دقیقاً مطابق حقیقت است!

یعنی چنین عنایتی برای دوری از گناه در زندگی‌اش ایجاد شده است یکی از راه‌های تربیت جنسی این است که انسان توجه به آسیب‌های روابط نادرست کند. نبی مکرم اسلام(ص) مرتب به مردم تذکر می‌داد که اگر کار خوب انجام دهید چه اتفاقی می‌افتد و اگر کار بد انجام دهید،‌ چه اتفاقی رخ می‌دهد.

پیامبر (ص) در آخرین خطبه‌ای که در مسجد خواندند آثار گناه را بیان کردند، هر گناهی را اشاره کرده و اثر آن را بیان کردند، بنابراین کسانی که نزد پیغمبر (ص) می‌آمدند رسول خدا (ص) آثار دنیوی گناه را در زندگی‌شان بیان می‌کردند.

مرحوم مجلسی در بابی از بحارالانوار می‌گویند که 5 گناه در جامعه است که مردم برای پیش نیامدن آنها باید به خداوند پناه ببرند چرا که اینها آثار خطرناک و منفی دارد که یکی از مهمترین آنها فحشا (آشکار ـ مخفی) است که درد بی‌درمان را در جامعه زیاد می‌کند. در حال حاضر یکی از گرفتاری‌های مردم در جوامع همین بیماری‌های مختلفی است که رخ می‌دهد.

یک نکته برای دوری از ریختن قبح رابطه نامحرم و شکستن حریم‌ها، کنترل رفتار در خانواده‌هاست، این روابط در سوره نور بحث شده است. شرع برای حفظ آبرو قانون‌های زیادی گذاشته است، در روایات داریم که حدود اگر تعطیل شود، برکت از جامعه رخت برمی‌بندد، بنابراین نباید به بهانه تبلیغات حقوق بشری غرب ترسید و حدود را اجرا نکرد. اگر همه زندگی‌تان را به آنها عرضه کنید باز می‌گویند حقوق بشر در جامعه رعایت نمی‌شود.

بنابراین با رعایت حدود الهی جامعه قوام می‌یابد و ترس از ارتکاب گناه از بین نمی‌رود و دزد، زناکار و شراب‌خوار حساب کار دستشان می‌آید.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین