عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۱۴۳
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۹
آيت الله صافي گلپايگاني:
يكي از مراجع تقليد با اشاره به سابقه‌ي بازاريان در امر يادگيري فقه اظهار كردند: در قديم اين‌گونه بود كه بازاريان ما در كنار امر تجارت، مشغول يادگيري فقه و احكام تجارت مي‌شدند و ارتباط خوبي با مراكز حوزوي داشتند.
عقیق:آيت الله حسيني بوشهري مدير حوزه‌هاي علميه و حجت الاسلام والمسلمين فرخ‌فال مدير حوزه علميه استان قم، با حضور در بيت مرجع عاليقدر حضرت آيت الله صافي گلپايگاني با ايشان ديدار كردند.
در ابتداي اين ديدار، مدير حوزه‌هاي علميه گزارشي از برنامه‌هاي جاري حوزه درباره تبليغ و ترويج احكام تجارت در سطح جامعه بازاريان ارائه داد، و از اقدام مسجد امام حسن عسكري(ع) در برگزاري كلاس‌هاي احكام براي بازاريان تشكّر كرد.
آيت الله صافي گلپايگاني نيز با ابراز خوشحالي از اين اقدام حوزه علميه گفتند: حركتي كه شروع شده، احياي امر اهل بيت(ع) است، و مطمئن باشيد موجب خوشحالي حضرت ولي عصر(عج) خواهد بود.
ايشان با اشاره به سابقه‌ي بازاريان در امر يادگيري فقه اظهار كردند: در قديم اين‌گونه بود كه بازاريان ما در كنار امر تجارت، مشغول يادگيري فقه و احكام تجارت مي‌شدند و ارتباط خوبي با مراكز حوزوي داشتند.
اين مرجع عاليقدر، اهتمام علماي سلف حوزه به فقه بازار را مثال‌زدني دانستنه و بيان داشتند: علما و فقهاي بزرگ سلف ما نسبت به امر مذكور، اهتمام بسياري داشتند تا آنجا كه مانند مرحوم نراقي، كتابي با عظمت به نام «انيس التجّار» مي‌نويسد و بزرگاني هم‌چون مرحوم سيّد صاحب عروة و مرحوم حاج شيخ عبدالكريم حائري به آن حاشيه مي‌زنند و مورد استقبال بسيار بازرگانان و تجّار قرار مي‌گيرد؛ و همين اهتمام، باعث شده بود كه بازاريان ما خودشان در نشر و ترويج دين، وارد شده و بسياري از امور مذهبي به دست آنان تبليغ و عملي مي‌شد.
آيت الله صافي گلپايگاني در قسمت ديگري از بيانات خود گفتند: از اين‌كه اين حركت در ماه مبارك رمضان آغاز شده است بسيار خرسنديم؛ و امّيدواريم بعد از اين‌كه مغفول عنه واقع شده بود، به نهضتي ماندگار تبديل شود و ارتباط نسل جوان بازاريان با علما و حوزه‌ها قوي‌تر شود كه صلاح جامعه در آن است.
ايشان، مسجد امام حسن عسكري(ع) كه يادگار امام يازدهم شيعيان در قم است را به عنوان مركزي كه مي‌تواند آغاز اين نهضت در آن باشد معرّفي نموده و افزودند: امّيدواريم كه بتوانيد با شروع ترويج و نشر فقه بازار و تجارت در اين مسجد بزرگ، كم‌كم موج فراگيري در همه شهرها و بازارها ايجاد نماييد كه مطمئناً اين كار، موجب اصلاح بسياري از امور و عوض‌شدن مسير جامعه به سوي اخلاق و پيشرفت خواهد شود.
مرجع عاليقدر در پايان اين ديدار، ضمن تقدير مجدّد از مدير محترم حوزه علميه و همكاران ايشان، توفيقات بيشتر آنها را در خدمت به اسلام و مسلمين از خداوند متعال مسألت نمودند.
لازم به ذكر است با توجّه به احكام زياد تجارت و كسب و كار، و لزوم فراگيري كسبه و بازاريان بخصوص جوانان كاسب، حوزه علميه در اقدامي جديد، بازاريان را به فراگيري فقه بازار دعوت كردند، و مرجع عاليقدر آن را به عنوان يك نهضت ماندگار و مفيد دانستند.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین