عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۱۳۲
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
معاون نمايشگاه شب هاي نوراني مصلاي امام خميني(ره) گفت: نمايشگاه امسال در هفت كلان بخش ميزبان مردم روزه دار تهران است.
عقیق:سعيد اردستاني در نشست خبري دومين دوره شب هاي نوراني مصلي گفت: در نمايشگاه امسال كلان بخش هاي عفاف و حجاب، محصولات فرهنگي، كتاب، هنرهاي تجسمي، كودك و نوجوان، مشاوره و همچنين محافل و مراسم در فضايي بالغ بر 10 هزار مترمربع ميزبان مردم روزه دار تهران است.
وي افزود: نمايشگاه شب هاي نوراني، همزمان با اولين روز ماه مبارك رمضان (پنجشنبه) برنامه هاي خود را آغاز كرده و همه روزه تا 23 ماه مبارك رمضان (19 تير) از ساعت 18 تا 24 برگزار مي شود.
اردستاني اضافه كرد: بخش هاي مختلف اين نمايشگاه در فضاي صحن اصلي حياط گنبد مصلي به اضافه ضلع شرقي يعني رواق شرقي مصلي واقع شده است.

* شب هاي نوراني مصلي در راستاي تبليغ سبك زندگي قرآني
وي با اشاره به وظايف ذاتي مجموعه فرهنگي مصلاي امام خميني (ره) گفت: يكي از مطالبات رهبر معظم انقلاب در سال هاي اخير، موضوع سبك زندگي قرآني و ورود آموزه هاي قرآني و معارف ديني به متن زندگي مردم است و سرفصل هاي نمايشگاه شب هاي نوراني مصلي نيز با همين ديدگاه تبيين شده است.
اردستاني با اشاره به امكانات و تسهيلات در نظر گرفته شده براي روزه داران گفت: سامانه تاكسيراني و اتوبوسراني در اين زمينه همكارهايي را براي نقل و انتقال بازديدكنندگان در نظر گرفته و از طرف ديگر پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء سفره هاي افطاري در مصلي پهن شده و بازديدكنندگان بسته هاي افطاري دريافت خواهند كرد.
معاون نمايشگاه شب هاي نوراني مصلي در پاسخ پرسشي مبني بر همپوشاني فعاليت هاي اين نمايشگاه با نمايشگاه بين المللي قرآن كريم گفت: سال گذشته كه بيست و دومين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد و برخي از غرفه هاي آن مانند عفاف و حجاب وجود نداشت، اين نمايشگاه راه اندازي شد تا نياز مردم را در اين زمينه برآورده كند.

** عرضه كتاب هاي نمايشگاه به صورت موضوعي
سيدمحمد حسيني مسوول بخش «عفاف و حجاب، محصولات و كتاب» نمايشگاه شب هاي نوراني گفت: بخش كتاب براي نخستين بار به صورت موضوعي برپا شده و اين كتاب ها شامل 18 موضوع با سه هزار عنوان از ناشران مختلف در هزار مترمربع برپا شده است.
وي افزود: موضوع كتاب هاي نمايشگاه شامل قرآن، ادعيه، تفاسير، كتب قرآني، كتاب هاي آموزش قرآني، اهل بيت(ع)، آثار حضرت امام خميني (ره) و رهبر معظم انقلاب، اخلاق و تربيت اسلامي، انقلاب اسلامي، كودك و مهدويت است.
حسيني از راه اندازي مشاوره كتاب در اين بخش خبر داد و گفت: كارشناسان حوزه كتاب به سوالات بازديدكنندگان پاسخ داده و مردم مي توانند به راحتي و به صورت سريع كتاب هاي مورد نظر خود را پيدا كنند و خريد و فروش كتاب نيز در يك صندوق صورت مي گيرد.
وي تاكيد كرد: كتاب هاي عرضه شده در اين بخش با 20 درصد تخفيف ارائه مي شود.
اردستاني نيز درباره اين بخش از نمايشگاه گفت: حضور ناشران را در اين بخش نداريم و با همت مجمع ناشران انقلاب اسلامي بيش از سه هزار جلد كتاب در 20 موضوع مطالعه و بررسي شده و در واقع اين بخش از نمايشگاه براي اولين بار برگزار مي شود.

* بخش محصولات فرهنگي با محوريت توليدات داخلي
حسيني مسوول بخش محصولات فرهنگي نمايشگاه شب هاي نوراني گفت: در حدود 25 غرفه از اين بخش به آثار نماز محور مانند سجاده، مهر، انگشتر، عطر، ذكرشمار و صلوات شمار و همچنين آثار مسجدمحور مانند قبله نما، تابلوي آيات و جامهري اختصاص دارد و همچنين برخي آثار نيز مانند رحل و قلم قرآن به عنوان آثار قرآن محور اختصاص دارد.
وي گفت: در بخش عفاف و حجاب نيز 80 غرفه درنظر گرفته شده كه علاوه بر چادر برخي محصولات مانند مقنعه، مانتو و ملزومات حجاب عرضه مي شود و 10 غرفه از اين غرفه ها جنبه ترويجي و نمايشگاهي دارد.
حسيني از راه اندازي غرفه «من حجاب را دوست دارم» به عنوان يكي از غرفه هاي شاخص اين بخش نام برد و گفت: مهد كودكي نيز براي خانواده ها درنظر گرفته شده و بازديدكنندگان مي توانند در زمان بازديد و خريد، فرزندان خود را به اين مهد بسپارند.
وي با اشاره به قيمت هاي مصوب محصولات عفاف و حجاب گفت: محصولات اين بخش از سوي انجمن توليدكنندگان حجاب با 10 تا 20 درصد ارزانتر از قيمت بازار عرضه مي شود.
حسيني گفت: غرفه اي به نام خياط خانه در اين بخش درنظر گرفته شده تا تسهيلاتي براي بازديدكنندگان داشته باشند و لذا كساني كه پارچه چادري خريداري كرده باشند، مي توانند به صورت رايگان چادرهاي خود را براي دوخت به خياط خانه تحويل دهند.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر استفاده از ظرفيت كارگاه هاي داخلي با توجه به تاكيدات رهبر معظم انقلاب براي مصرف توليدات داخلي گفت: قرار بود تعدادي از غرفه ها اجناس خارجي عرضه كنند كه حضور آنان منتفي شد و حتي غرفه اي را به نوشت افزار ايراني اسلامي اختصاص داديم كه محصولات داخلي ارائه مي دهد.
مدير بخش محصولات شب هاي نوراني مصلي تاكيد كرد: تمام تلاش ها بر اين بوده كه جنس خارجي در اين نمايشگاه ارائه نشود، ولي در برخي موارد كه كالاي ايراني وجود ندارد، مجبور شديم عرضه كالاي خارجي را بپذيريم.
وي درباره وضعيت عرضه چادر مشكي داخلي نيز گفت: موضوع چادر مشكلي گسترده است كه بايد بازرگانان و توليدكنندگان چادر نظر دهند ولي پارچه ايراني و خارجي در اين نمايشگاه عرضه مي شود.
حسيني در پاسخ به سوال ايرنا درباره ضرورت نظارت بر قرآن هاي ارائه شده در اين نمايشگاه نيز گفت: تمام قرآن هاي نمايشگاه از ناشران معتبر بوده و تحت نظارت محمود اسماعيلي مسوول قرآن سرا است و همچنين با مسوولان دارالقرآن الكريم در اين زمينه هماهنگي هاي لازم شده است.

* خيمه هاي معرفت و آموزش وقف مشاركتي و قرآني
حجت الاسلام سيدمحمد كاظم موسوي متقي مسوول بخش كودك نمايشگاه شب هاي نوراني هم گفت: سازمان اوقاف و امور خيريه در دو بخش براي برپايي اين نمايشگاه فعاليت دارد كه يكي به عنوان خيمه هاي معرفت و ديگري بخش تبليغ و ترويج مبحث وقف با محوريت معرفي وقف مشاركتي و قرآني و همچنين آموزش حفظ قرآن كريم است.
وي از مصلاي امام خميني (ره) به عنوان مهمترين مركز فرهنگي تهران بزرگ ياد كرد و گفت: برنامه شب هاي نوراني با همين ديدگاه ترتيب يافته و همانگونه كه اين مكان سال ها ميزبان نمايشگاه قرآن بوده است، اكنون نيز مركزي براي اجراي برنامه هاي فرهنگي محسوب مي شود.
موسوي متقي درباره خيمه هاي معرفت گفت: ميزهاي مشاوره با حضور كارشناسان مذهبي در 11 غرفه تفكيكي ويژه خواهران و برادران درنظر گرفته شده و مشاوران در زمينه هاي ازدواج، خانواده، تربيت فرزند، پاسخگويي به سوالات شرعي و شبهات به بازديدكنندگان مشاوره مي دهند.
اين كارشناس مذهبي پاسخگويي به شبهات و تصحيح قرائت نماز را يكي ديگر از محورهاي خيمه هاي معرفت دانست و گفت: سال گذشته 70درصد از مراجعات اين بخش را خواهران بين 30 تا 50 سال تشكيل مي دادند كه مهمترين سوالات آنان نيز درباره سوالات شرعي و شبهات ديني بود.
دبير طرح ملي تربيت حافظان قرآن سازمان اوقاف و امور خيريه همچنين گفت: بخش كودك و نوجوان نيز در دو مقطع سني كودك (4 تا 7 سال) به مسائلي مانند خلاقيت، نقاشي، بازي با شن و ساير بازي ها اختصاص دارد و در مقطع نوجوان شامل دختر و پسر با استفاده از نرم افزارها و كليپ هاي ديني غرفه تبليغ ديني راه اندازي شده است.
وي بخش جنگ معارفي را از ديگر برنامه هاي شب هاي نوراني دانست و گفت: اين بخش با حضور چند مبلغ ديني از ساعت 18 تا 24 در نوبت هاي متوالي برنامه هاي مختلف و شادي را در راستاي ارتقاي سطح معارفي كودكان و نوجوانان اجرا مي كنند.

* شب هاي شيدايي تفرجگاه معنوي روزه داران است
محمدتقي ميرزاجاني مسوول بخش محافل و كرسي هاي تلاوت شب هاي نوراني گفت: با توجه به فضاي نوراني مصلي و برنامه هاي در نظر گرفته شده، فرصت مناسبي را براي بازديدكنندگان فراهم مي كند تا اين مكان را به تفرجگاهي معنوي تبديل كنند.
وي حضور رسانه ها و مطبوعات را در اين نمايشگاه به عنوان عاملي موثر در راستاي معرفي اين ويژه برنامه ها دانست و گفت: كرسي تلاوت قرآن و اذان هر روز در اين نمايشگاه برپا مي شود و راديو قرآن نيز به صورت زنده آن را پوشش مي دهد.

ميرزاجاني از جزء خواني قرآن و تلاوت قاريان ممتاز ايراني و مصري به عنوان ديگر برنامه هاي شب هاي نوراني نام برد و گفت: جزء خواني از ساعت 21 و 45 دقيقه آغاز مي شود و از ساعت 22 و 45 دقيقه نيز علاوه بر قرائت قاريان برنامه هايي همچون مناجات و دعا، تواشيح و حفظ قرآن را تا پاسي از شب خواهيم داشت.
وي همچنين گفت: ابوالفضل بهرامپور مترجم و مفسر قرآن كريم از شب هفتم تا 23 ماه مبارك رمضان هر شب يك موضوع قرآني را مطرح كرده و در ادامه نيز جلسه پرسش و پاسخ خواهد داشت.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین