عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۰۲۵
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۱
حجت‌الاسلام دلیر مطرح کرد؛
عضو گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: از میان تمامی عرفا، علامه سید محمدحسین طباطبایی رویکردی عرفانی نسبت به روزه ماه مبارک رمضان دارد.

عقیق:حجت‌الاسلام بهرام دلیر، عضو گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره اهمیت روزه ماه مبارک رمضان در میان عرفای اسلامی گفت: عرفای بزرگی نظیر علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، محی‌الدین عربی و خواجه عبدالله انصاری نگرش‌هایی درباره توحید تا نبوت و فلسفه بسیاری از مسائل دین دارند.

وی با اشاره به رویکردهای عرفانی علامه طباطبایی درباره روزه گفت: تفکر ایشان تا حدودی نزدیک به تفکر امام خمینی (ره) در حوزه عرفان و میرزا جوادآقا ملکی تبریزی است. در این زمینه نکته قابل تأمل باطن توجه به روزه و نماز است نه ظواهر صرف آن،‌چه اینکه علامه رفیعی قزوینی نیز بدین امر اشاره کرده و فرموده که به ظواهر اکتفا نکنید.

حجت‌الاسلام دلیر در ادامه افزود: علامه طباطبایی در مباحثشان اشاره داشتند که نباید به ظواهر روزه اکتفا کنیم و ابعاد «عام»، «خاص»‌ و «اخص» را مدنظر قرار دهیم، اینها را در تفاسیر خود نیز بیان کرده‌اند. روزه بین عوام و خواص متفاوت است و حتی بین عوام نیز درجاتی دارد در بعد خاص باید روزه چشم،‌گوش، زبان و ... داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شخصیت‌های بزرگی چون شیخ جواد ملکی تبریزی، فیض کاشانی و ... درباره روزه ماه رمضان رویکردهای عرفانی داشته‌اند، اظهار داشت: روزه جوارحی، روزه‌ای است که به معنای خاص آن «قربة الی الله» یعنی روزه فکری، روحی و روانی است که عارف از خداوند طلب می‌کند تا به لقا و دیدار او برسد.

این پژوهشگر با بیان اینکه عرفان سیدحیدر آملی، امام خمینی (ره) و صدرالمتألهین نیز بر اساس مفاهیم عمیق شریعت، طریق و حقیقت عرفانی است، توضیح داد: اینها به تزکیه و عصمت نیز توجه داشتند، با این حال بهترین نمونه‌های عرفانی در زمینه ماه مبارک رمضان را در اندیشه اهل بیت (ع) به ویژه امام علی (ع) و ادعیه عرفانی امام حسین (ع) می‌بینیم.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین