عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۰۱۲
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
ماه رمضان ماه برکت، رحمت، آمرزش، توبه و بازگشت به سوی خدا است. هر که در ماه رمضان آمرزیده نشود، پس در چه ماهی آمرزیده شود!؟
عقیق:امام رضا (ع) در آستانه ماه مبارک رمضان به شیعیان می فرمودند: «ای شیعیان من! هر گاه هلال ماه رمضان برآمد با انگشتان به سوی آن اشاره نکنید؛ بلکه دست هایتان را رو به قبله به طرف آسمان بلند کنید و خطاب به هلال اینگونه دعا کنید: «رَبُّنا و رَبُّک اللهُ رَبُّ العالمینَ. اللهمَّ اجعلهُ علینا هلالاً مبارکاً و وفَّقنا لصیام شَهرِ رمضانَ و سَلَّمنا فیه و تَسَلَّمنا منهُ فی یُسرٍ و عافیهٍ وَاستعمِلنا فیهِ بطاعتکَ، انَّکَ علی شیٍ قدیر.»
امام (ع) بعد از اینکه این دعا را به شیعیان آموختند، فرمودند: «هیچ بنده ای نیست که چنین کند مگر آنکه خداوند، او را در گروه رحمت یافتگان می نویسد و نامش را در دفتر آمرزیدگان ثبت می کند.»
آنگاه امام (ع) ادامه می دادند: «سرور زنان جهان، فاطمه (س) می فرمود که این کار مستحب است.»
نقل است ماه رمضان که فرا می رسید آموزش های ویژه امام رضا (ع) نیز آغاز می شد. امام (ع) هم از جایگاه رمضان و هم از آداب آن سخن می گفتند. امام (ع) می خواستند شیعیان با آمادگی کامل به این ماه وارد شوند و می فرمودند: «ماه رمضان ماه برکت، رحمت، آمرزش، توبه و بازگشت به سوی خدا است. هر که در ماه رمضان آمرزیده نشود، پس در چه ماهی آمرزیده شود!؟ پس از خداوند بخواهید که روزه شما را در این ماه بپذیرد و آن را آخرین رمضان شما قرار ندهد و شما را در طاعت خویش توفیق دهد...»
همچنین، ایشان گاهی مردم را در ماه مبارک رمضان به کارهای نیک تشویق کرده و می فرمودند: «کارهای نیک در ماه رمضان پذیرفته و گناهان در آن آمرزیده اند. هر کس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا بخواند مثل کسی است که در غیر آن ختم قرآن کرده باشد و هر کس در این ماه به صورت برادر مومنش بخندد خدا را در قیامت دیدار نخواهد کرد مگر آنکه در چهره او خواهد خندید و به بهشت مژده اش خواهد داد.»
گاهی نیز حضرت (ع) از آداب این ماه سخن می گفتند: «هر کس پیش از افطار کردنش تکه ای نان به بینوایی صدقه بدهد، خداوند گناهانش را می آمرزد و برای او ثواب آزاد کردن بنده ای از فرزندان اسماعیل را می نویسد.»
همچنین، می فرمودند: «هر کس هنگام افطارش اینگونه بگوید: «اللهمَّ لَکَ صُمنا بِتوفیقکَ و علی رِزقِکَ افطَرنا بِامرکَ، فَتَقَبَّلهُ منّا وَاغفِرلَنا انّکَ انتَ الغفورُ الرَّحیم» خداوند کاستی های روزه اش را که او با گناهانش به وجود آورده است، می آمرزد.»
همچنین، ایشان با زبان روزه هم کار می کردند و با اینکه وضع مالیشان خوب بود اما در ماه رمضان و آن گرمای طاقت فرسا دست از کار و تلاش بر نمی داشتند و صبح تا غروب مشغول فعالیت بودند....


پی نوشت ها:

فضائل الاشهر الثلاثه
زندگی به سبک خورشید
الارشاد
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین