عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۹۷۳
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت "؛
آیت الله مکارم شیرازی گفت: امام سجاد (ع) می فرماید: روزه پاک و پاک کننده قلب، روح و جان آدمی است.
عقیق:در اولین شب ماه مبارک رمضان آیت الله مکارم شیرازی  در برنامه "چشمه معرفت " گفت: بسیار سعادتمندم که بار دیگر خداوند به من توفیق داد در ماه رمضان درباره اخلاق اسلامی و انسانی براساس دعای بیستم صحیفه سجادیه به نام مکارم اخلاق با شما مردم صحبت کنم.

وی افزود: این دعا 30 فصل داشته که در سال های گذشته 13 فصل آن را بحث کردیم. در ماه رمضان از فصل 14 آغاز می کنیم. تمام این فصل ها استقلال کامل در معنی دارد، یعنی اگر انسان فصل های قبلی را نشنیده باشد، هر فصلی برای او تازگی دارد.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: راستی، جامعه ترین بیان برای اخلاق اسلامی و انسانی است که اگر در جامعه بشری دیده شود، قطعا جامعه بشری رنگ و آب دیگری پیدا خواهد کرد.

وی ضمن اشاره به این نکته که مشکل بزرگ دنیای امروز، اخلاق است، گفت: بد اخلاقی ها در زمینه های مختلف باعث انواع نابسامانی ها شده، مشکل از هم پاشیدن خانواده ها، نزاهای گروه های مختلف، به وجود آمدن این همه جنگ و خونریزی ها از مشکلات بداخلاقی ها است. چنانچه بتوانیم مشکل اخلاق را برطرف سازیم، مشکلات جامعه انسانی برطرف می شود. البته این آرزو است.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: می دانیم در زندگی بشر آلودگی هایی خواه یا ناخواه پیش می آید، مخصوصا در عصر و زمان ما آلودگی ها از ناحیه اینترنت ها، رسانه ها، ماهواره ها، اجتماعات آلوده، مجالس آلوده و کتاب و نوشته های آلوده از انواع منابع آلوده است. این آلودگی ها بر روح ، جان و قلب انسان زنگار می گذارد.

وی بیان کرد: عبادات اسلامی، یکی از فلسفه های آن شستن این زنگارها است. همچون نماز، در روایات معروف اسلامی درباره نماز داریم که نماز به منزله نهر آب زلالی است که بر در خانه شما باشد و شبانه روز در این نهر زلال خود را شستشو دهیم. تمام آلودگی های جسم انسان از بین می رود.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: نماز آلودگی های روح و زنگار را برطرف می کند. اگر این زنگارها روی هم متراکم شود.قلب و روح انسان را می میراند و انسان برای همیشه از صف سعادتمندان خارج می شود، اما هنگامی که به وسیله این عبادات زنگارها شسته شود. روح انسان رو به حالت اول برگشته و در مسیر سعادت پیش می رود. همچنین امیرالمومنین علی (ع) می فرماید: بهار دل ها در قرآن است. سرچشمه های علم و دانش در قرآن است.

وی گفت: قبرای قلب انسان چیزی که باعث صیقل دادن آن می شود، به غیر از قرآن نیست. ما قرآن را در ماه رمضان می خوانیم و در آیا آن تفکر میکنیم. آلودگی هایی که در طول سال بر دل ها نشسته با خواندن قرآن برطرف و قلب انسان شفاف می شود.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: یکی از خاصیت های روزه ماه رمضان زدودن زنگارها و صیقل دادن به قلب ، روح و جان آدمی است.

این مرجع تقلید گفت: امام سجاد (ع) در یکی از دعاهای صحیفیه سجادیه درباره روزه تعبیر "طهور" آورده است. "طهور" در لغت عرب یعنی هم پاک و پاک کننده است. ما می گوییم آب طهور است یعنی خود آب پاک و چیزهای آلوده را پاک می کند. پس روزه پاک و پاک کننده است، یعنی آلودگی هایی که بر روح و جان انسان نشسته به وسیله روزه برطرف می شود.

وی بیان کرد: امام باقر (ع) فرمودند: روزه و یاد خانه خدا آرام بخش دلهاست. دل وقتی صاف و به خدا توکل داشته باشد آرام خواهد بود. ناآرامی ها آن زمان است که آلودگی بر روی آن مینشیند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: برشما باد که روزه بگیرید، چون رگ های بدن انسان را پاک می کند. یعنی رسوباتی که بر اثر غذاهای مختلف می نشیند، یکی از آثار روزه شستن این آلودگی ها است و روح تکبر و خودخواهی را روزه از بین می برد.

 آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) فرمودند: بالاترین جهاد این است که درتابستان و هوای گرم روزه بگیرید. بنابراین اگر در ماه رمضان امسال گرمی هوا برای روزه داران سخت باشد. بدانند که برترین جهاد در نامه اعمال انسان ثبیت خواهد شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین