عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۹۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
آداب و آیین رمضان در فرانسه؛
در این گزارش با آداب روزه داری مسلمانان فرانسه از جمله برنامه حسینیه ها و مساجد گرفته تا برپایی نمایشگاه های هنری و فروش خرما و حلوای عربی در پاریس آشنا می‌شوید.
عقیق:جمهوری فرانسه بزرگ‏ترین کشور واقع در اروپای غربی است. این کشور به پایتختی "پاریس" با کشورهای بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان، سوئیس، ایتالیا، موناکو، آندورا و اسپانیا مرز زمینی مشترک دارد. بریتانیا نیز از طریق تونل کانل مانش با فرانسه مرتبط است. 

مساحت این کشور550000 کیلومتر مربع بوده و حدود 64 میلیون نفر جمعیت دارد. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، فرانسه به 22 ناحیه تقسیم شده است و از 96 شهرستان (یا دپارتمان) تشکیل گردیده و زیر نظر دولت مرکزی اداره شده و تحت نظارت شورای انتخابی محلی فعالیت می‏نمایند. به این تعداد نواحی ماورای دریاها (DOM) شامل "گوادلوپ"، "مارتینیک"، "گویان فرانسه" و "رئونیون"، "پلی‏نزی‏فرانسوی"، "کالدونیای نو"، "والیس" و ... نیز بخشی از قطب جنوب که فرانسه مدعی آن است، افزوده می‏‌شوند. 

بیش از 6 میلیون نفر از مردم فرانسه مسلمان هستند و 94 درصد از روزه داران فرانسوی را جوانان زیر 30 سال این کشور تشکیل می‏دهند. 
 
حال و هوای روزه‌داری در کشور لائیک‌ها! + تصاویر

استقبال از رمضان المعظم در فرانسه
بيش از شش ميليون مسلمان فرانسوي همچون ديگر مسلمانان جهان در آستانه فرا رسيدن ماه مبارک رمضان با پختن شيريني‏هاي خاص و چراغاني کردن مساجد به استقبال اين ماه مبارک مي‏روند. مسلمانان و خصوصا قشر جوان مسلمان فرانسه بي‏صبرانه در انتظار فرا رسيدن ماه مبارک رمضان هستند چرا که بر اساس آمار منتشر شده 94درصد از روزه‏داران فرانسوي را جوانان زير 30 سال اين کشور تشکيل مي‏دهند.
  
استهلال چگونه انجام می‌شود؟

اطلاع از زمان شروع ماه مبارک رمضان در فرانسه معمولاً از سه طريق صورت مي گيرد:
1. بر اساس محاسبات انجام شده از سوي دولت ترکيه.
2. از طريق اطلاعات و محاسبات که در عربستان و مصر انجام مي شود.
3. بر اساس بیانیه شورای فرانسوی آیین اسلام در پاریس ( مقامات مسلمان این شورا با دیدن هلال ماه مبارک رمضان، آغاز این ماه الهی را از طریق رسانه‏ها و نصب در مساجد به اطلاع مسلمان می‏رساند).
 
خرما فروشی در قلب پاریس

بر اساس آماري كه بتازگي منتشر شده است در كشوري كه "لائيسيته" ركن مهم جمهوري آن است، 88 درصد مسلمانان روزه مي‌گيرند كه از اين تعداد 94 درصد از آنها جوانان زير 30 سال هستند.

با شروع ماه مبارك، بازارهای مناطق مسلمان‌نشین فرانسه حال و هوای رمضانی به خود می‌گیرند. فروش خرما و شیرینی‌های مخصوص در همه جا به چشم می‏خورد و نوای قرآن و سرودهای اسلامی و گاه موسیقی عربی در بازارها نیز بر این شور و شوق می افزاید.


حال و هوای روزه‌داری در کشور لائیک‌ها! + تصاویر

مسلمانان فرانسه ‌در این ماه‌‌ به‌ خوردن‌ "كباب"‌،‌ "میكس"‌ و نوعی‌حلوای‌ عربی‌ از خرما و نخودچی‌، علاقه زیادی نشان‌ می‌دهند. "چاي نعناع"، "شوربا" و "كاسكي" (غذاي رايج مغرب عربي كه از بلغور گندم و گوشت تهيه مي‌شود) نیز از جمله نوشيدني‌ها و غذاهايي است كه در هر رستوران عربي فرانسه يافت مي‌شود. كافه "چهار برادر" پاريس نيز يكي از مراكزي است كه هنگام افطار شلوغ مي‌شود. كباب كه بيشتر به نام تركي آن مشهور است، شبيه همین کباب برگ و چنجه ايراني، در اين رستوران و ساير اغذيه‌فروشي‌ها عرضه مي‌شود.

در خيابان كوچك ولي پر جاذبه موفتار در مركز پاريس، اغذيه فروشي‌هاي فراواني را مي‌توان يافت كه با تابلوي "حلال" و آواي قرآن يا سرودهاي اسلامي و گاه موسيقي عربي به استقبال افطار مي‌روند.
 
هزار و 685 مسجد در فرانسه وجود دارد

بيش از هزار و 685 مسجد و نمازخانه در سراسر فرانسه شمارش شده كه بيش از دو سوم اين مراكز معمولا روزانه پذيراي حدود 150 مسلمان است.از اين ميان حدود 20 مسجد تا هزار نفر را در خود جاي مي‌دهند و 54 باب مسجد نيز ظرفيت گنجايش بين 500 تا هزار نفر را دارند.

حال و هوای روزه‌داری در کشور لائیک‌ها! + تصاویر

در مسجد پاريس و ساير مساجد فرانسه رمضان ماه همگرايي و همبستگي است. در اين ماه غالب مسلمانان محله به نماز جماعت مي‌روند و بطور معمول با آب، چاي، شيريني، خرما و گاه آش، شوربا و غذاي گرم از افراد بي‌خانمان و فقرا پذيرايي مي‌شود. برخی از روزه‌دران پس‌از صرف افطار و نماز به جمع قليان كشان مي‌پيوندند كه اخيراً استعمال آن در فرانسه بسيار مرسوم شده است.
البته افطار تنها منحصر به مسلمان روزه‌دار نيست و همه مي‌توانند از آن بخورند. چنانكه در كنار متروي "كريمه" در پاريس، تابلوي "شوربا براي همه" نشان ‌مي‌دهد.

از جمله برنامه هاي خاص ماه مبارک رمضان در فرانسه مي توان به ختم قرآن و نماز مستحبی در مساجد اشاره کرد.
 
برگزاری همایش‌های مذهبی، تفسیر قرآن، شرح احادیث، اخلاق و تاریخ اسلام از جمله نشست‌هایی است كه در این ماه از سوی انجمن‌ها و مراكز اسلامی برگزار می‏شود.
 
رسانه های اسلامی فرانسه کدامند؟

رادیوهای مسلمانان فرانسه همچون "رادیو شرق" و "رادیو بور" دراین ماه برنامه‌های ویژه برای شنوندگان پخش می‌كنند و با پخش تلاوت قرآن، موعظه و اخبار ویژه این ماه، وظیفه آگاهی رسانی به جامعه مسلمان فرانسه را انجام می‏دهند.
 
"حسینسه بینو" یک محل مسکونی که متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس است یک دهه پیش جهت استقرار کنسول‏گری خریداری شده بود، ولی به دلیل مخالفت "سارکوزی" که در ان زمان شهردار منطقه "بینو" بود، این کار اجرایی نشد. از آن زمان، این محل به برگزاری مراسم مذهبی ایرانیان و پیروان مذهب اهل‏بیت(ع)، بویژه در ایام محرم، ماه مبارک رمضان، و ایام فاطیمه، اختصاص دادند، تا جایی که به دلیل استفاده طولانی از این محل، هم‏اکنون در بین شیعیان پاریس به "حسینیه بینو" یا "مرکز بینو" معروف شده است.
 
مسلمانان‌ فرانسه‌ علاوه‌ بر برپايي‌ نماز و روزه‌ و جلسات‌ ختم‌ قرآن‌، با ايجاد صندوق‌ كمک ‌هاي ‌خيريه‌ به ‌قشر مسلمانان ‌فرانسه‌ كمک‌ کرده و هدايايي نيز براي‌ كمک ‌به‌ خانواده‌ هاي‌ مسلمان‌ و گاه‌ حتي‌ خانواده‌هاي‌ نيازمند غيرمسلمان‌ تهيه مي کنند. اين درحالي است که غير مسلمانان همواره اين خصلت زيبا و منحصر به فرد اسلام و مسلمانان را مي ستايند. هزينه انفاق و افطار در اين ماه الهي به‌ صورت مشاركت جمعي تامين شده و سازمان‌هاي اسلامي که در واقع حاميان و برنامه‌ريزان مساجد هستند، در تامين اين هزينه‌ها کمک مي کنند.
 
برنامه‏ های هنری و نمایشگاهی

مسلمانان فرانسه هم مانند دیگر مسلمانان ساکن غرب، از این ماه به عنوان فرصتی طلایی برای آشنا کردن غیر مسلمانان با دین اسلام استفاده می‏کنند. مسجد پاریس هر سال به برگزاری نمایشگاه كتاب همت می‌كند كه غالب ناشرین مسلمان و عرب در آن شركت می‌كنند. 

بازار كتاب با تخفیف، مهر و جانماز، تسبیح، عطر، نوار و لوح‌های فشرده صوتی تصویری مذهبی وسایر مایحتاج ویژه رمضان نیز در طول این ماه پرطرفدار است. در این راستا "مؤسسه جهان عرب" كه يكي از مجهز و مجلل‌ترين مراكز اسلامي فرانسه و زير نظر دولت اين كشور است، نيز در ماه رمضان بطور معمول اقدام به برپايي نمايشگاه مي‌كند.

اجراي موسيقي عرفاني در رستوران‌هاي مسلمانان پاريس نیز بهانه‌اي است تا غربي‌ها نيز در شب‌هاي رمضان براي گوش سپردن به موسيقي و آشنایی با فرهنگ مسلمانان فرصتي پيدا كنند.

حال و هوای روزه‌داری در کشور لائیک‌ها! + تصاویر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین