عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
شب اول ماه مبارک رمضان در مسجد ارک
مراسم شب اول ماه مبارک رمضان باحضور گسترده مردم شب زنده دار در مسجد ارک برگزار شد.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم شب اول ماه مبارک رمضان باحضور گسترده مردم شب زنده دار در مسجد ارک برگزار شد.  به گزارش عقیق دراین مراسم حجت الاسلام سید حسین مومنی سخنرانی کرد و در ادامه حاج منصور ارضی به بیان سخنانی در شرح خطبه صد و هشتاد و هشت نهج البلاغه پرداخت .

قرائت دعای افتتاح ومناجات خوانی حاج منصور ارضی و نوحه خوانی حاج ابوالفضل بختیاری بخش دیگر یاز این مراسم بود.

گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام مومنی را بخوانید:


در حکمت 38 نهج البلاغه امیرالمومنین علیه السلام عنوان می‌فرمایند با چهار گروه معاشرت نکن:

1-       انسان بی خرد چرا که می‌خواهد به تو سود برساند ولی به تو ضرر می‌رساند

2-      انسان بخیل چرا که در زمان نیاز تو را تنها می‌گذارد.

3-      انسان اهل فسق و فجور چون تو را در زمان خاص به بهایی اندک می‌فروشد.

4-       انسان دروغگو چرا که انسان دروغگو مثل سراب می‌ماند دور را به تو نزدیک و نزدیک را به تو دور می‌نمایاند.

اما شاهد مطلب مورد بحث دو مورد اول حکمت 38 نهج البلاغه است که در ادامه می‌آید:

   إِنَّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ (بالاترین سرمایه‌ها عقل است) 
    أَکْبَرَ الْفَقْرِ الْحُمْقُ (بزرگ‌ترین فقر حماقت و نادانى است) 
   أَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ )بدترین وحشت خودپسندى است(
   أَکْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ ( برترین ارث از خانواده اخلاق نیک است )


شیطان شناسی مقدمه ای دیگر هم دارد و آن تعریف عقل است از منظر امام صادق علیه السلام(الکافی جلد ۱ کِتَابُ الْعَقْلِ وَ الْجَهْل‏)

" مَا عُبِدَ بِهِ اَلرَّحْمَنُ وَ اُکْتُسِبَ بِهِ اَلْجِنَانُ "

عقل آن ملکه درونی است که انسان را به سوی خدا سوق می‌دهد و هر مطلبی به هر نحوی ما را به نقطه مقابل آن سوق دهد به آن "حمق" می‌گویند

انسان گناهکار قبل از هر صفتی موصوف به جهل است یعنی این جهل و نادانی است که انسان گنه کار را به سوی حماقت گناه می‌کشاند!

نشانه‌های "حمقدر کلام پیامبر(تحریر المواعظ العددیه  230ح)

1        التهاون فِی فرائضِ اللَّهِ( سبک شماری و سهل انگاری در فرایض دینی)

2        الاستهزاء بِعبادِ اللَّهِ(مسخره کردن بندگان خدا)

3          و کثرة الکلام فِی غَیْرَ ذکر اللَّهِ(کلام زیاد در غیر ذکر خدا)

 

چه عواملی ما رابه خدا نزدیک می‌کند و چه عواملی انسان را از خدا دور می‌کند؟

اولین قدم برای جواب این سوالها دوری از جهالت و دانستن است. بدانیم دشمن قسم خورده ما شیطان است و سجده به غیر خدا شرک است .بدانیم شیطان به دنبال کسی که در پی اوست نمی‌رود به دنبال من و تو است که ذره ای محبت به اهل بیت رسول الله علیهم السلام را داریم، می‌آید نه به خاطر خودمان بلکه به خاطر آن حُب!

" لَقَدْ نَصَبَ إِبْلِیسُ حَبَائِلَهُ فِی دَارِ الْغُرُورِ فما یَقْصُدُ فیها اِلاّ اولیاءَنا

شیطان در این عالم فریب کاری، دام‌های خود را گسترده است، از این کار هم هیچ مقصودی ندارد، جز آن که دوستان ما را به دام بیندازد(تحف العقول، ابن شعبه حرانی صفحه ۳۰۱ ؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، جلد ‏۷۵، صفحه ۲۷۹)

 

اثبات دشمنی مبین شیطان!

 

قرآن در سوره اعراف آیه 16 از لسان ابلیس می‌فرماید:

 " فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ

حال که مرا نومید ساخته ای ، من هم ایشان را از راه راست تو منحرف می‌کنم.  

شیطان می‌گوید من از این مواضع حمله می‌کنم تا بندگانت شکر گذار نباشند: (سوره اعراف آیه 17)

 " ثُمَّ لآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ "

آن گاه از پیش رو و از پشت سرشان و از طرف راست و از طرف چپشان بر آنها مى‏تازم، و بیشترشان را شکرگزار نخواهى یافت

در واقعه عاشورا مصائب زیاد و متفاوتی وجود داشت که برخی به تنهایی با آن مواجه شدند در بعضی دیگر میان چند تن مشترک بود ولی در این میان یک مصیبت بین همه عاشورائیان مشترک بود و آن تشنگی بود. امروز در این ماه مبارک ما هم باتمسک به این ابتلاء می‌توانیم خود را به امام حسین علیه السلام و یارانش نزدیک کنیم.

" انَّ اللّهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مِضْمارا لِخَلْقِهِ(تحف العقول،  صفحه 410، شماره22 )

ماه رمضان ماه مسابقه در بندگی خدا است .

 

گزیده ای از سخنان حاج منصور ارضی:

 

نزول بشارتهای تردید ناپذیر بر دلهای بیدار

خدا را شکر می‌کنیم که به شب اول ماه مبارک رمضان رسیدیم و باید شکرگزار باشیم. من تشکر می‌کنم از تمام دوستانی که در این تشییع جنازه با شکوه شهدای غواص و یاران حضرت عباس علیه السلام شرکت کردند. خیلی‌ها فکر می‌کردند این مراسم غربیانه برگزار می‌شود چون تبلیغی نشده است ولی به راستی که یک نه دی دوباره ایجاد شد و یک اخطار برای دشمنان و یک تذکر برای دوستان غافل مخصوصا مسئولین غافل و یک بیدار باش برای مومنین بود. این جمله ای که مقام معظم رهبری در پیامشان فرمودند: "نزول بشارتهای تردید ناپذیر بر دلهای بیدار" ، خیلی جمله عجیبی بود. این شهدا زمانی آمدند که بعضی از مردم داشتند به دشمن ایمان می‌آوردند. اگر موسی علیه السلام زودتر می‌آمد شاید همه بت پرست نمی‌شدند، اراده خدا بر این بود که دیر بیاید و بت پرستی همه آشکار شود و همچنین مصادف شد با ماه مبارک رمضان که همان بهار بندگی است و ماه رمضان ما را را زینت دادند. یعنی اگر شما همین امشب سر سفره افطارت می‌گفتی به حق این شهدا، خدا کاسه ات را پر می‌کرد. شکرگزاری ما در عمل ماست.

 

حاضر است برای امیرالمومنین علیه السلام گریه کند، اما اطاعت نه

 

از امشب هر شب قسمتی از خطبه 188 نهج البلاغه برای عزیزان گفته می‌شود. در این خطبه امیرالمومنین علیه السلام مردم را به تقوا و پرهیزگاری دعوت می‌فرمایند، اجتناب از معصیت خدا جزء دستورات خطبه شعبانیه پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله هم هست. حالا ببنیم ما چگونه می‌خواهیم ماه رمضانمان را شروع کنیم، ماه رمضانی که آدم‌ها می‌خواهند به همه‌ی کارهایشان برسند، یعنی هم به کار غیر الهی و هم کار بندگی که این سخت است. در ماه مبارک رمضان به علت نبودن شیطان و وسوسه‌های او یک مقدار نفس با ما همراه است، نه اینکه ما کنترل یا اذیتش کرده باشیم. بعضی‌ها که اصلا ناراحتند چرا نفس باید اذیت شود. مثلا بی خوابی، گریه برای قبر و قیامت و عبادت اضافی و زیاد قرآن خواندن، رعایت محرم و نامحرم اینها نفس را اذیت می‌کند. بعضی از دوستان اینطوری نیستند به جای اینکه از روی خود قرآن قرائت کنند، برنامه ای بر روی همان تلفن همراهشان نصب می‌کنند و از روی آن می‌خوانند و در این حین یک مطلب نامناسب هم می‌آید و ناخواسته این وسیله برایشان یک ابزار شیطان می‌شود. این چنین انسانی اصلا شیطان لازم ندارد، نه قبل و بعد ماه مبارک رمضان و نه در ماه رمضان چون خودش عوامل شیطان را به همراه دارد و حرف امیرالمومنین علیه السلام را گوش نمی‌دهد، حاضر است برای امیرالمومنین علیه السلام گریه کند، اما این که اطاعت بکند و حرف حضرت را گوش بدهد نه


اول قدم تقوای الهی کنترل نفس است

کیست که مطیع جملات و گفتار امیرالمومنین علی علیه السلام باشد؟ "أُوصِیکُمْ أَیُّهَا اَلنَّاسُ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ کَثْرَةِ حَمْدِهِ عَلَى آلاَئِهِ إِلَیْکُمْ وَ نَعْمَائِهِ عَلَیْکُمْ وَ بَلاَئِهِ لَدَیْکُمْ" شما را به تقوای الهی و کنترل توصیه می‌کنم. الان دیگر تقوا را می‌گویند کنترل، چند مکان باید کنترل شود، اولین جا نفس است، نفس که کنترل شود تمام اعضاء و جوارح را آرام آرام در اختیار می‌گیری. نمی‌خواهی زبانت را کنترل کنی؟ اول قدم تقوای الهی کنترل نفس است. چه کسانی می‌خواهند در این ماه رمضان شروع به کنترل نفسشان کنند؟ وقتی نفس کنترل شود خواهش هایش هم کنترل می‌شود. یک راه آسان را من دارم برای شما بیان می‌کنم وگرنه بزرگان دین گوشه کنار و در نماز جمعه‌ها این تقوا را بیان می‌کنند و ظاهرا شنیده ای اما در باطن نشنیده ای. چند مورد را حضرت بیان می‌کنند: تقوای الهی، شکر بسیار در برابر نعمت‌های معنوی و مادی که به شما بخشیده و در برابر آزمایشاتی که برای همه است، هیچ کسی را نداریم که آزمایش نشده باشد. شنیدید که مردی دعا می‌کرد خدایا من را آزمایش نکن امتحان نکن، حضرت فرمود: نمی‌شود و قانون خلقت خداست انسانی که خلق شده است باید امتحان شود با نعمات با نغمات با مصیبت با مال و ثروت.

نکته مهم همان عمل به واجبات است

 در دعای امشب که از حضرت جواد علیه السلام وارد شده است، در آنجا نکاتی را حضرت بیان می‌کنند. حضرت جواد علیه السلام در این دعا که با "اللَّهُمَّ یَا مَنْ یَمْلِکُ التَّدْبِیرَ وَ هُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ" شروع می‌شود، می‌فرمایند: "اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا مِمَّنْ نَوَى فَعَمِلَ" نوا یعنی کسی که داراست، چی را داراست؟ خدا او را جزء صالحان قرار داده. می‌گوید من را جز آنها قرار بده، "فَعَمِلَ" منتها من هم عمل کنم. الان در جمع ما همه حسینی هستند و برای همه‌ی ائمه اطهار علیهم السلام گریه می‌کنند, منتها نکته مهم همان عمل به واجبات است. بنده‌های صالح چه می‌کنند؟ یکی از کارهایشان شکر نعمت‌های معنوی و مادی است. شکر نعمت باید جزء کارهای ما باشد. "اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا مِمَّنْ نَوَى فَعَمِلَ وَ لا تَجْعَلْنَا مِمَّنْ شَقِیَ فَکَسِلَ" دقت کنید وقتی ماه رمضان می‌شود یک عده ای کسل هستند نه برای گناه و کارهای بیهوده اما دنبال یک دکتری می‌گردد که به او بگوید تو نمی‌توانی روزه بگیری. طبیعتا انسان وقتی روزه می‌گیرد اذیت می‌شود، البته شاید کسی بیمار باشد و با روزه گرفتن بیماریش تشدید شود که آن هم دارو دارد. "اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا مِمَّنْ نَوَى فَعَمِلَ وَ لا تَجْعَلْنَا مِمَّنْ شَقِیَ فَکَسِلَ" آدم شقی کسل است لذا از خدا می‌خواهیم یک کاری کن من از این دسته نباشم و در دسته‌ی اول باشم، بندگان صالحی که چون نیت می‌کنند در پی عمل هم می‌روند. از اعمال یکی همین روزه است یکی شب زنده داری است. چقدر ما دستور داریم موسی شب در خانه‌ی من بیا گریه کن با من حرف بزن رویت را از من برنگردان، از من غافل نشو، همه را دستور داده اگر ما بفهمیم.

ما می‌توانیم با عمل صالح و پرهیزکاریمان دست امیر المومنین علیه السلام را باز کنیم

 "وَ لا مِمَّنْ هُوَ عَلَى غَیْرِ عَمَلٍ یَتَّکِلُ" و جزء کسانی قرار نده من را که  بر غیر عمل صالح تکیه نمودند. همه کاری می‌کند بعد هم می‌گوید ما امام حسین علیه السلام را دوست داریم، برایش گریه می‌کنیم، فردای قیامت هم دست ما را می‌گیرد، پس نماز، خمس، روزه، محرم و نا محرم و ترک معصیت چه می‌شود؟ اصلا کسی اینطوری فکر نمی‌کند. این شهدا که اسمشان را می‌بریم و با آمدنشان همه را تکان دادند کسانی بودند که در دفترچه‌ی خاطراتشان نوشته اند امروز چند حرف بیهوده زدم، این با غیبت و تهمت فرق دارد و آخر هم خیلی مظلومانه به شهادت رسیدند. امشب می‌خواهم در رابطه با مظلومیت امیرالمومنین علیه السلام روضه بخوانم و امسال را با امیرالمومنین علیه السلام می‌خواهم شروع کنم. شهدا همه ارزشمندند اما این 175 شهید همه را تکان دادند، دستشان را اول بسته اند و بعد زنده به گورشان کرده اند. این دست بستن سخت است. حتی در عصر جاهلیت با پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله هم این کار را نکردند، حتی با خود اباعبدالله علیه السلام هم این کار را نکردند. ما می‌توانیم با عمل صالح و پرهیزکاریمان دست امیر المومنین علیه السلام را باز کنیم. آنها با ما هستند و گرنه به دروغ نمی‌شود گفت: "فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لاَ مَعَ غَیْرِکُمْ" اینها همیشه با ما هستند اطراف ما هستند مواظب ما هستند. چطور وقتی رفیقت یک گناهی از تو می‌بیند ناراحت می‌شود؟! همان گونه امام زمان علیه السلام هم همراه ماست و گناهان ما را می‌بیند و این شرمندگی دارد. در این دعای حضرت جواد علیه السلام که برای امشب بود مضامین عجیبی وجود دارد که در دیگر ادعیه کمتر پیدا می‌شود.
ان شاءالله که بهره مند شویم.

 

اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در شب اول ماه مبارک رمضان

 

اشعار مناجاتی حاج منصور ارضی در ابتدای جلسه

 

ماه خدا آمد ، دلم با خدا شد

حی علی التوبه در توبه باز شد

 

الهی رحمی کن خسته و زارم 

به این سفره من خیلی بدهکارم

 

باز من و بار گناه ،نجاتم بده

خسته شدم از اشتباه ، نجاتم بده

 

الهی العفو یا کریم الهی العفو

الهی العفو یا کریم الهی العفو

 

آلوده ام اما مکن نامیدم

آخر به امیدی به این در رسیدم

 

ز لطفت پر کن این دست خالی را 

پذیرا باش امشب خسته حالی را

 

عبد سر افکنده شدم مراهم ببخش

پیش تو شرمنده شدم مراهم ببخش

 

دارم به سر عمری امید رهایی

باید در این شبها شوم کربلایی

 

 ندارم درد و غم تا حسین دارم

به روی لب ذکر یاحسین دارم 

 

دست به دامان توام حسین یا حسین 

بی سروسامان توام حسین یا حسین 

 

در گوشه گودال قیامت به پاشد

هی ضربه خورد هی تنش جا به جا شد

 

برادر افتاد و خواهری افتاد 

سر از نی افتاد، مادری افتاد

 

با یک زن تنها برادر چه کردند

دیدند که تنهایم مرا دوره کردند

 

***

 

اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در میان جلسه

 

این دستهای بسته برایم وبال شد 

آخر تو را مقابل من مردها زدند

 

روی تو دیگر آن روی قبلی نمی‌شود 

سیلی به هردوگونه تو بی هوا

 

مولای بدر و خیبرم اما چه فایده

در وقت احتیاج دو بازو بسته شد 

 

زهرا گرفته بود عبای مرا بهدست 

از بس غلاف خورد دودستش شکسته شد 

 

سی سال شبها روضه زهرا گرفته ام 

شبهای همه عمرم را همه احیا گرفته ام 

 

در بین نخلستان کوفه جا گرفته ام 

 شکر خدا که اذن مرگم را گرفته ام

 

زهرای من در آسمانها هم خبر شد 

دیگر زمان دیدنش نزدیکتر شد

 

جان می‌دهم اما به فکر کربلایم 

 دلواپسی دارم برای بچه هایم 

 

 ای کاش می‌شد روز عاشورا بیایم 

آخر من به فکر گلوی شاه سر جدایم

 

تا که به اشک دخترم لشگر نخندد 

تا که دستان او را دشمن نبندد


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین