عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۷۸۶
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
نشست ساخت نمازخانه‌های مدرن
همایش محراب‌آفرینان با محوریت ساخت و راه‌اندازی نمازخانه‌های مدرن و سرویس‌های بهداشتی تمیز برای شهرها و راه‌های کشور برگزار می‌شود.
عقیق:سالن فردی حوزه هنری میزبان نشست خبری اولین همایش خیرین مسجدساز با عنوان همایش محراب‌آفرینان بود که این نشست با سخنرانی امیررضا هادی، دبیر این همایش و از اعضای هیات مدیره این بنیاد خیریه همراه بود. این همایش که عصر امروز برگزار می‌شود به بررسی راه‌حل‌هایی برای برون رفت از وضعیت امروزی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی خواهد پرداخت.
هادی در ابتدای این نشست گفت: در فرهنگ جامعه ما ایرانی‌ها ورود به ماه مبارک رمضان ورود به ماه عبادت و تسلیم در برابر پروردگار است به همین خاطر ما نیز همایش خودمان را در ماهی که در آن اول محراب آفرین یعنی حضرت علی (ع) به شهادت رسیده‌اند برگزار کردیم.
وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند فرهنگ نماز یعنی فرهنگ پاک بودن، فرهنگ نظافت، فرهنگ عبادت، فرهنگ آراستگی و محراب جایی است که همه این خوبی‌ها در آن تجمیع شده است پس ما نیز روی همین اصل بر روی ساخت محراب و نمازخانه‌های شهری تمرکز کردیم.
هادی ادامه داد: کشور ما مدعی رهبری جامعه مسلمانان جهان است ولی فضاهای شهریمان ربطی به اسلام ندارد. تنها کاری که شهرداری‌ها می‌کنند استفاده از رنگ آبی فیروزه‌ای برای شهرهاست تا به اصطلاح شهرها را به سمت اسلام ببریم و این دم دستی‌ترین استفاده از این فضاست در صورتی که شهراهی ما به نمازخانه‌های زیبا و مطبوع نیاز دارند و در کنار این نمازخانه‌ها نیاز به دستشویی لازم است.
وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم که این معضل انسانی و الهی را حل کنیم و در این راه سرویس بهداشتی‌ها اولویت اول ما هستند ژس ما به دور از همه شائبه‌های سیاسی و جناحی و حزبی و تبلیغاتی طراحی یک خیریه را کردیم که به مانند بیشتر خیریه‌ها دستش جلوی خیرین دراز نباشد بله به ثروت‌آفرینی هم توجه داشته باشد.
این مدیر خیریه اظهار کرد: ما یک سری کانتینر خاص شامل نمازخانه‌ای 6 نفره، سرویس بهداشتی 4 نفره، یک عابر بانک،‌ یک فروشگاه و یک فست‌فود طراحی کردیم که ضمن رفع معضل کمبود فضای نمازخانه‌ای شهر برای خیریه نیز درآمدزا باشد و درامدهای این فروشگاه‌ها به صندوق خیریه باز می‌گردد تا باز هم این پول را به چرخه خیریه بازگردانیم. در کنار این ثروت‌آفرینی ما برای هم دستگاه بین 6 تا 10 موقعیت شغلی ایجاد می‌کنیم که قصد داریم این موقعیت را در اختیار زنان بدسرپرست یا زنان سرپرست خانوار قرار دهیم.
وی درمورد عدم حضور مدیر امور نمازخانه‌های وزارت ارشاد و ستاد اقامه نماز در برنامه‌شان توضیح داد: ما از مدیر ستاد اقامه نماز خواستیم که در این برنامه حضور پیدا کنند ولی ایشان به خاطر حضور در یک مسابقه فوتبال پایشان شکسته بود و نتوانست بیاید ولی از ما حمایت کرد.
وی از حمایت "ابوحیدر"، رئیس ایرلاین عراق برای خرید چند دستگاه از این مجتمع‌ها برای مسیر پیاده‌روی مراسم اربعین و نیز هشت دستگاه برای مسیر زائرین امام رضا (ع) توسط یک نیکوکار خریداری شده که به زودی نصب خواهند شد. در گام اول رقمی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان توسط خیرین برای این منظور هبه شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه کشور ما کشور اسلامی است در نتیجه مردم و گردشگران برای پیدا کردن وضوخانه و نمازخانه نباید با مشکلی مواجه باشند به همین دلیل این مجمع، فعال شده است تا از ظرفیت خیرین برای برطرف کردن این مشکل، کمک بگیرد.
هادی گفت: در حال حاضر استانهای توریست‌پذیر از این طرح استقبال کرده اند به گونه ای که امکانات و تجهیزات سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه‌ها و فروشگاه‌ها به صورت سیار، ساخته می‌شود و سپس در زمین‌هایی که توسط شهرداری‌ها تأمین می‌شود جانمایی می‌شود و قرار می گیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر در شهر تهران با همکاری شهرداری ۱۵۰ سرویس بهداشتی در نقاط پرتردد نصب شده است شهرهای قزوین و دماوند نیز برای راه‌اندازی سرویس‌های بهداشتی و نمارخانه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.
دبیر همایش محراب‌آفرینان تأکید کرد: وظیفه ساخت بین‌راهی‌ها بر عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است و ما نیز همسو با این دستگاه‌های مرتبط عمل می‌کنیم. خدمات رسانی در این مراکزی که توسط خیرین راه‌اندازی می‌شود به صورت شبانه‌روزی است.
هادی تصریح کرد: به منظور معرفی این اقدام  همایشی نیز در موزه آب تهران برگزار خواهد شد و جمعی از مقامات سازمانهای مربوط به تبلیغات اسلامی و اقامه نماز نیز حضور پیدا می کنند.
وی افزود: این طرح با استفاده از استانداردهای تمام سرویس های بهداشتی و مبلمان شهری که در دنیا ایجاد شده، اجرا می شود. سه سال روی آن کار شد و برای نصب آن فراخوان دادیم نتیجه این شد که سرویس های بهداشتی چهار چشمه ای ایجاد شود. طراحی آن به صورتی است که محلی برای ساخت المان و یاز جاسازی مواد نباشد  بالابودن ضریب عایق نیز از مزایای این طرح بود. همچنین از نور محیط نیز برای روشنایی در روز استفاده می شود و قابلیت انتقال به هر مکانی را دارد چرا که توسعه شهرها این روزها به سرعت انجام می شود و ممکن است که این سازه ها احتیاج به تغییر مکان داشته باشند. در تمام سرویس های بهداشتی از وسایل و سیستم هایی استفاده شده که امکان سرقت آنها به صفر برسد این سازه ها از جنس شیشه و کامپوزیت ساخته شده اند.
هادی تصریح کرد: پولی بابت این سرویس ها و جانمایی ها از شهرداری گرفته نمی شود این کار هبه خیرین به زیرساخت های شهر تهران است. شهرداری ها در حقیقت زمینی حدود ۶۰ تا ۱۰۰ متر را برای این آن به مردم هبه کرده اند.


منبع:مشرق
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین