عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۷۳۵
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه(س) به تشریح برنامه‌های رمضانی حرم پرداخت و گفت: طبق روال سال‌های قبل مراسم ترتیل خوانی و تفسیر قرآن ویژه اقشار و گروه‌های مختلف مردمی در حرم دایر است.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی احمدی در جمع خبرنگاران ادامه داد: برنامه سحر به همراه دعای سحر هر روز از شبکه نور مستقیما پخش می‌شود همچنین قبل از ظهر سخنرانی داریم و بعد از افطار در 15 روز اول ماه سخنرانی و 15 روز دوم برنامه زمزم معرفت اجرا می‌شود.
وی اظهار کرد: برنامه‌های نوبت صبح حرم از ساعت 11 آغاز و تا 16 ادامه دارد و علاوه بر ترتیل عمومی، تفسیر حجج‌اسلام رفیعی و ابوالقاسم نیز قبل از مراسم ترتیل خوانی در حرم مطهر اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: ترتیل بانوان از ساعت 11 و نوجوانان نیز از همین ساعت به ترتیب در دو شبستان نجمه خاتون و امام اجرا خواهد شد که برنامه کودکان در دو نیم ساعت شامل آموزش احکام و قرآن و ترتیل خوانی است و به شرکت کنندگان در پایان گواهینامه اعطا خواهد شد.
احمدی عنوان کرد: برنامه ضیافت قرآنی از دیگر برنامه‌های حرم در این ایام است که از ساعت 10 تا 12 شب در بوستان نجمه واقع در ابتدای میدان جانبازان اجرا می‌شود و نماز قضا، جنگ قرآنی، مسابقات و ... را شامل می‌شود همچنین برنامه شب‌های آسمانی با عنوان عطر یاسین که به آموزش سوره یاسین اختصاص دارد از ساعت 10 و 30 دقیقه شب در شبستان نجمه دایر است.
احمدی ادامه داد: رواق کودک با هدف ایجاد فضای آرام برای زیارت والدین و در کنار آن کارگاه تربیت فرزند به صورت همزمان از ساعت 20 تا 23، اعتکاف دانش آموزی در روزهای 25 تا 27 تیرماه، مسابقات روزانه بهار قرآن و نمایشگاه قرانی برای زائران غیرایرانی از دیگر برنامه‌های رمضانی حرم مطهر خواهد بود.
وی گفت: دوره سبک زندگی قرآنی از یک لغایت 15 تیر، ویژه برنامه وفات حضرت خدیجه و مراسم ویژه شب‌های قدر از دیگر برنامه‌های این ایام است که به ترتیب در سه شب لیالی قدر حجج اسلام والمسلمین میرباقری، خاتمی و رفیعی مراسم احیا را بر عهده دارند.
همچنین جهانگیرزاده، معاون اجرایی حرم در این نشست گفت: با دستور شورای عالی امنیت ملی، طرح امنیتی حرم از نیمه شعبان در حال اجراست و 4 کمیته نیز در این ایام برنامه‌های ویژه را به اجرا در می‌آورند.
وی افزود: از شب اول ماه رمضان هرشب 4 هزار افطاری به زائران و سه هزار و 500 فیش غذا در میان مردم توزیع خواهد شد همچنین رواق‌های جداگانه برای بانوان، خانواده‌ها و آقایان در لیالی قدر در نظر گرفته شده است.
مدیر مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(س) ویژه برنامه‌های این مرکز در ماه مبارک رمضان را تشریح کرد.
حجت‌الاسلام مشرف در این زمینه اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان دو ویژه برنامه از سوی مرکز قرآن و حدیث برگزار می‌شود، نخست، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه نوجوانانی است که در مراسم ترتیل خوانی نوجوانان حرم مطهر شرکت می‌کنند.
مدیر مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت (س) افزود: علاقه مندانی که در این دوره نام نویسی کنند، ضمن حضور در آیین ترتیل خوانی نوجوانان، در دوره‌های آموزشی قرآن نیز شرکت می‌کنند تا بهره بیشتری در این عرصه ببرند.
مشرف با اشاره به اجرای ویژه برنامه «عطر یس» در ماه مبارک رمضان گفت: برنامه دیگر، حفظ سوره مبارکه یاسین همراه با ترجمه و مفاهیم این سوره است؛ این برنامه امسال برای نخستین سال برگزار می‌شود.
وی با اشاره به امکان حضور عموم علاقه‌مندان برای انس با قرآن در این برنامه گفت: این برنامه شب‌ها ساعت 11 در شبستان نجمه خاتون (ع) حرم مطهر برگزار می‌شود و مدت این برنامه نیم ساعت است و تمامی علاقه مندان به حفظ این سوره مبارکه از قرآن کریم می‌توانند در این برنامه شرکت کنند.
وی درباره این مراسم گفت: در این طرح، برای همه افرادی که در این ساعت در مراسم حضور دارند، چند سطر از آیات سوره مبارکه یاسین پخش می‌شود و در ادامه یکی از اساتید مفاهیم این آیات مطرح و روش حفظ آیات نیز به افراد آموزش داده می‌شود.
مدیر مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت (س) افزود: بر اساس این روش، 50 درصد کار حفظ آیات در همان جلسه انجام می‌شود و در ادامه با جمع خوانی، حفظ تثبیت می‌شود و علاقه مندان برای موفقیت به حفظ این سوره و مفاهیم آن، لازم است به صورت مستمر در جلسات شرکت کنند.
وی با اشاره به اعطای گواهی از سوی مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت (س) به شرکت کنندگان در این طرح گفت: کسانی که در این جلسات حضور داشته و بتوانند سوره را حفظ کنند با قبولی در آزمون پایانی گواهی این مرکز را دریافت می‌کنند.

جلسه تفسیر قرآن در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار می‌شود
مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) نیز از برگزاری سلسله جلسات تفسیر قرآن در ماه رمضان در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) خبر داد.
مرتضی نجفی قدسی در گردهمایی استادان تفسیر حوزه در سخنانی گفت: بنا داریم در طول ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت 10:15 با حضور آیت الله استادی، جلسه تفسیر در این مکان شریف داشته باشیم.
وی اظهار کرد: این مکان شریف وارد سومین سال فعالیت خود شده است و برای اولین بار حرکت خوبی برای اعزام مفسران و استادان تفسیر برای تبلیغ در ماه مبارک رمضان را از این مکان شاهد هستیم.
نجفی تصریح کرد: گردهمایی استادان تفسیر در این بیت شریف با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و مجمع عالی تفسیر صورت می‌گیرد و بنا داریم 30 استاد را به 30 استان اعزام کنیم.
وی اظهار کرد: راهی که علامه طباطبایی طی کرده است فراروی همه استادان است و همه باید از راه ایشان الگو بگیریم و مسیر قرآن را بپیمائیم.
مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما در ماه مبارک رمضان، برپایی درس تفسیر با حضور آیت‌الله استادی در شب‌های ماه مبارک رمضان است که هر شب از ساعت 10:15 در این مکان برگزار می‌شود.
وی افزود: افتتاحیه این جلسات تفسیر همزمان با سومین شب از ماه مبارک رمضان با حضور آیت‌الله مکارم‌شیرازی برگزار خواهد شد.
همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام روحانی، در سخنانی گفت: امسال ما به شبکه تبلیغ اعلام کرده‌ایم که قرآن باید محور تبلیغ آنان قرار گیرد.
وی افزود: حلقه‌های تفسیری از سال‌های قبل در سراسر کشور برپا شده است و بعضا در طول سال وجود دارد اما با اعزام استادان تفسیر می‌توان این حرکت را پررنگ‌تر کرد.
روحانی با بیان این‌که «مشکل امروز کشور اخلاق است» تاکید کرد: استادان در تبلیغ خود بر روی این مسئله تمرکز بیشتری داشته باشند و اخلاق را تبلیغ کنند.


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین