عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۷۳۳
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۸
یک استاد حوزه علمیه قم گفت: مردم در مناطق و محله‌هایی که مساجد بیشتری دارند، امنیت روانی بیشتر دارند؛ به دلیل آن که خانه خدا محل آرامش است و هر جایی که یاد خدا بیشتر در آن باشد، سلامت روانی افراد را نیز بیشتر تامین می‌کند.
عقیق: آیت‌الله نجم‌الدین طبسی در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از افول حضور جوانان در مساجد جلوگیری کرده و شاهد حضور پررنگ آنها در خانه الهی بود؟ گفت: این طور نیست که در همه مناطق و در تمام کشور با اقبال پایین جوانان برای حضور در مساجد رو به رو باشیم.
وی ادامه داد: اگر به مساجد نگاه دقیق‌تری داشته باشیم، متوجه می‌شویم که استقبال جوانان از آن در رتبه نازلی قرار ندارد از جمله مساجد اهواز یا تهران مملو از جوانان مؤمن و متعهدی است که دل به خانه خدا سپرده و حضور پررنگی در آن دارند، اما می‌توان گفت کمابیش انتظار بیشتری از جوانان برای حضور در مساجد مورد نظر است و باید این آمار افزایش یابد.
طبسی با تاکید بر این‌که «امام جمعه مسجد نقش موثر و مهمی در جذب جوانان به مسجد دارد» بیان کرد: نحوه سخنرانی و ارتباط و تعامل روحانی مسجد با جوانان در این زمینه بسیار اهمیت دارد، بنابراین به نظر می‌رسد در انتخاب و گزینش ائمه جماعات باید دقت و حساسیت به خرج داد.
این محقق تاریخ اسلام وجود برنامه‌های متنوع و جذاب را از دیگر راهکارهای جذب جوانان به مساجد عنوان کرد و افزود: باید در این راستا روحیه جوانان را در نظر گرفت؛ این قشر حساس جامعه تعامل و ارتباط با همسالان خود را مطلوب می‌دانند، لذا می‌توان با برگزاری اردوهایی چند روزه، یک روزه و حتی نیم روزه، برای گروه‌های مختلفی از جوانان تفریح و نشاط ایجاد کرد تا رغبت و تمایل آنها به حضور در مساجد و شرکت در برنامه‌های آن افزایش یابد.
وی نقش رسانه‌ها را در این میان موثر و مهم دانست و تصریح کرد: اگرچه عوامل دلسوز که در تولید آثار خود سوء نیتی ندارد و قلب آنها برای این خاک می‌تپد و تعالی و اعتلای جوانان را آروز دارند، کم نیستند اما گاه باید جنبه خیر برخی برنامه‌ها و تولیدات افزایش یافته تا بتوان نتیجه مطلوب را استخراج کرد، بنابراین رویکرد رسانه های کشور به ویژه سیما و سینما، می‌تواند به سمت آثاری رود که جوانان را با معنویت و مساجد پیوند عمیق‌تری دهد.
طبسی با تاکید بر این‌که «رسانه‌ها باید در این زمینه دقیق عمل کرده و نقش تبلیغی موثری داشته باشند» ادامه داد: مانعی وجود ندارد از اینکه در چند نوبت از شبانه روز، رسانه‌های مختلف از جمله تلویزیون و رادیو، گزارش‌های متعددی از مساجد مختلف داشته باشند تا از این روزنه دو اتفاق مهم به وقوع پیوندد؛ نخست ترغیب جوانان به سمت مساجد و آشنا شدن هر چه بیشتر با برنامه‌های خانه خدا و دوم تشویق شدن مساجد مورد گزارش، به برگزاری برنامه‌های متنوع‌تر و قوی‌تر برای جوانان.
این مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه همچنین در پاسخ به این سوال که مساجد به عنوان مهم‌ترین کانون‌های اجتماعی جوامع اسلامی تا چه اندازه می‌توانند در سلامت روانی و امنیت اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان موثر باشند؟ خاطرنشان کرد: مسجد، خانه خدا و سنگر است و باید جوانان را به سمت آن سوق داد؛ این اماکن مقدس تا اندازه‌ای در آرامش روانی افراد موثر هستند که می‌توان گفت مناطق و محله‌هایی که مساجد بیشتری دارند، ناخودآگاه امنیت روانی مردم آن مناطق و سکنه آن بیشتر است به دلیل آن که خانه خدا محل آرامش است و هر جایی که یاد خدا بیشتر در آن باشد، سلامت روانی افراد را بیشتر تامین می‌کند همانگونه که خداوند در قرآن می‌فرماید: «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ.»


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین