عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۶۴۴
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۷
راه های بسیاری وجود دارد که انسان به خواسته هایش برسد اما در این باره راهی بسیار ساده نیز هست تا مردم در هر آنچه که انسان می خواهد، او را یاری کنند.
عقیق:نرمخویی و مهربانی یکی از نشانه ‌های روشن و مؤثر اخلاق دینی است. خداوند در آیه 159 سوره مبارکه آل عمران پیامبر اکرم (ص) را برای این ملایمت و نرمخویی می ‌ستاید و می ‌فرماید: «فیما رحمه من الله لغت لهم و لو کنت فظاً غلیظ القلب لا نفضوا من حولک»  «به واسطه رحمت پروردگارت با مردم نرم و ملایم هستی و اگر تند و خشن و سنگدل بودی از اطرافت پراکنده می شدند.»
رسول خدا (ص) می فرمایند: «شما نمی توانید با اموالتان مردم را تحت تاثیر قرار دهید و به خود جذب کنید، این کار را با اخلاقتان انجام دهید.»
ایشان همچنین فرموده اند: «نرمى روى هر چه گذاشته شد، آن را زينت داد و از هر چه برداشته شد، زشتش ساخت.»
امام صادق (ع) می فرمایند: «هر كه در كار خود نرمى كند، هر چه از مردم خواهد بدان برسد.»
امام باقر (ع) می فرمایند: «براى هر چيزى قفلى است (كه آن را بدو نگهدارند) و قفل ايمان نرمى و ملاطفت است.» (چه آنكه هر كس نرمى را از دست دهد و خشم و قهر و خشونت پيش گيرد، ناچار به اعمالى دست زند كه ايمانش از دست برود).
نرمخویی در لسان معصومین (ع) تا جایی مهم است که مایه کسب خیرات معرفی شده و دوری از آن سبب از دست رفتن خیر برای انسان می شود.
حضرت رسول (ص) در حدیثی درباره نرمخویی فرموده اند: «در نرمى زيادى و بركت است و هر كه از نرمى محروم شد از خير محروم گشت.»
امام صادق (ع) فرمودند: «هر خانواده‏ اى كه بهره خود را از نرمى گرفتند، خدا روزى ايشان را وسعت داد و نرمى در تقدير معيشت (اقتصاد و ميانه روى در خرج) از وسعت مال بهتر است، و با ميانه روى درماندگى نباشد و با ولخرجى چيزى باقى نماند، همانا خداى عز و جل نرمى كند و نرمى‏ را دوست دارد.»
حضرت موسى بن جعفر (ع) نیز درباره نرمخویی فرمودند: «نرمى نيمى از زندگى است.»
علاوه بر این، در آموزه های دینی روایی ما برای نرمخویی آثار و برکاتی بیان شده که در کنار تصریح اهمیت آن، سازوکاری انگیزشی برای تشویق مردم به ملاطفت در رفتار است.
از رسول خدا (ص) روایت است که فرمودند: «اگر نرمى مخلوقى مي بود كه ديده مي شد، در ميان مخلوقات خدا از او نيكوتر نبود.»
همچنین، ایشان می فرمایند: «هيچ دو نفرى با هم رفاقت و همدمى نكنند، جز آنكه نرميش با رفيقش بيشتر است، نزد خداى عز و جل پاداشش بزرگتر و محبوبيتش بيشتر است.»


پی نوشت ها:

کافی
سفینه البحار
منبع:قدس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین