در آستانه فرارسيدن ماه مبارك رمضان؛
توصيههاي استادقرائتي به مبلغان حوزۀعلميه
همانگونه كه ماه رجب و شعبان دستورات ويژه دارد كه براي آمادگي ماه مبارك رمضان است و همانگونه كه مسئولين براي سفرهاي نوروزي و تابستاني تداركات ويژهاي در نظر دارند و همانگونه كه ماشينهاي هواگرفته در سراشيبي روشن ميشود و سراشيبي عبادت و تلاوت و تدبير و تفسير، ماه رمضان است، لازم است حوزههاي علميه نيز براي ماه قرآن آمادگي خاصي داشته باشند.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتي در آستانه فرارسيدن ماه مبارك رمضان
توصيههايي براي بهرهمندي هرچه بيشتر از قرآن كريم ارائه كرد.
متن اين پيام بدين شرح است:
همانگونه
كه ماه رجب و شعبان دستورات ويژه دارد كه براي آمادگي ماه مبارك رمضان است
و همانگونه كه مسئولين براي سفرهاي نوروزي و تابستاني تداركات ويژهاي در
نظر دارند و همانگونه كه ماشينهاي هواگرفته در سراشيبي روشن ميشود و
سراشيبي عبادت و تلاوت و تدبير و تفسير، ماه رمضان است، لازم است حوزههاي
علميه نيز براي ماه قرآن آمادگي خاصي داشته باشند.
هدف حوزهها
تربيت عالم رباني است كه قرآن كليد رباني شدن را استمرار در تعليم كتب
آسماني ميداند (كُونُواْ رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ
الْكِتَابَ وَ بِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ)
بحمدالله در اين سالها،
حوزهها بهخصوص در حوزه علميه قم، صدها نفر از مدرسين كنار درسهاي رسمي به
تفسير پرداختهاند و كمكم درس تفسير از درس جانبي و حاشيهاي وارد متن
ميشود.
درس تفسير بايد جايگاه خود را در منابر و خطبهها و مدارس
علميه به دست آورد، خداوند به پيامبرش ميفرمايد: كلام و سخنراني تو بايد
براساس قرآن باشد نه شعر و خواب و قصه و تاريخ (لتبين الناس ما نزل اليهم) و
اگر از داستان و تاريخ و رؤياها بهره ميگيريم، بايد در حاشيه باشد.
با
اينكه اهلبيت پيامبر عزيز مظلومند ولي رسول گرامي از مظلوميت آنان گلايه
نميكند بلكه از مهجوريت قرآن شكايت دارد: (يا رب ان قومي اتخذوا هذا
القرآن مهجورا)
برخورد ضعيف با قرآن مورد توبيخ است؛ (افبهذا الحديث
انتم مدهنون) و تدبر نكردن در آن با دو توبيخ همراه است: (افلايتدبرون
القرآن ام علي قلوب اقفالها)
قرآن ذكر است بهدليل «نحن نزلنا
الذكر» و اگر به آن بياعتنائي شود، زندگي نكبتبار بهسراغ ما خواهد آمد:
(وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا)
امروز
در سايه انقلاب اسلامي درهاي دانشگاه بهسوي تفسير باز شده است و مقام
معظم رهبري در نامه به جوانان آمريكا و اروپا فرمود براي شناخت اسلام
بهجاي رسانهها از خود قرآن بهره گيرند. وظيفه حوزهها آن است كه طلاب
جوان را با قرآن و روش تفسير صحيح و جامع آشنا نمايند.
چه
عالمنماهايي در دنيا به مردم گفتند كه اطاعت از اولي الامر بهدستور قرآن
واجب است و اولوالامر را با بنياميهها و بنيعباسها و امروز به آل سعود و
آل خليفه و امرا و پادشاهان تطبيق و مردم را اسير اين مفسدين كردند. كه
اگر ما در تفسير اولوالامر نگاه جامعي داشته باشيم كه قرآن كنار اطاعت از
اولو الامر در آيات ديگري اطاعت از افراد گناهكار، كفور، مسرف، مهين، مفسد،
بدسابقه، غافل، هوسباز، افراطي، جاهل و… را با جملات «لاتطع و لاتطيعوا و
لاتتبع و لاتتبعوا» نهي كرده، هرگز مسير رشد انسان از ولايت اوليا خدا به
پذيرش ولايت طاغوتها تبديل نميشد.
ما با انس با قرآن ميتوانيم مواعظ خود را با قرآن گره بزنيم: (فذكر بالقرآن من يخاف وعيد)
ما با انس با قرآن ميتوانيم درس اخلاق و تهذيب خود را با آيات اخلاقي گره بزنيم.
ما ميتوانيم با انس با قرآن پاسخ همه سؤالات را بدهيم: (آيات للسائلين)
ما ميتوانيم تمام مشكلات روحي و اجتماعي را حل كنيم: (و ننزل من القرآن ما هو شفاء)
ما ميتوانيم با نور قرآن، ظلمات را روشن كنيم: (لتخرج الناس من الظلمات الي النور)
ما ميتوانيم در اردوهاي تابستاني و زمستاني (رحلة الشتاء و الصيف) محور دروس تابستاني را تفسير سورهاي در قرآن قرار دهيم.
ما ميتوانيم با دقت در آيات به علومي دست يابيم كه امام رضا (ع) فرمود: (من اراد العلم فليثور القرآن)
امروز دنيا از آب، بنزين ميسازد كه شايد آيه (و اذا البحار سجرت) اشاره به آن باشد.
امروز از يك كلمه (لونها تسرّ الناظرين) دانشكده روان شناسي رنگها را ايجاد كردهاند.
چرا كتابي را كه بهقول حضرت علي (ع) (بحر لاتدرك قعره) است جدي و جديتر از قبل نگيريم.
بههرحال
تابستان و تعطيلات آن از يك سو و ماه رمضان، بهار قرآن از سوي ديگر و وجود
اردوهاي تابستاني و حدود يكميليون معلم و پنجميليون دانشجو و ميليونها
نسل نو، فرصتي است كه اگر خداي ناكرده بهره نگيريم، حسرتي در (يوم الحسرة)
خواهيم داشت.
مديران و مدرسان و متوليان حوزههاي علميه سراسر كشور
در اين يك ماه كه فرصت داريم با تدبيري كه با مشورت ائمه جمعه و جماعات و
سازمانهاي فرهنگي ميانديشند، اقدامي در شأن قرآن انجام دهند.
منبع:حج