عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۴۴۵
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۶
حجت الاسلام رمضان علیزاده؛
پژوهشگر دینی با اشاره به عبارت "دَیّانَ دینِهِ" امام عصر(ع) را دیّان به معنای تجسم عینی دین خدا دانست و گفت: دیّانیت امام عصر(ع) در عصر ظهور بروز بیشتری دارد.

عقیق:حجت الاسلام عباس رمضان علی زاده در گفت و گویی با اشاره به فراز "اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بابَ اللَّهِ و َدَیّانَ دینِهِ" گفت: در ترجمه این فراز آمده است که سلام بر تو ای امامی که دریچه ارتباط با خدا و حاکم و دین شناس واقعی دین خدا هستی.

وی با بیان اینکه باب به معنای دریچه و درگاه خدای متعال است، خاطرنشان کرد: امام در این فراز به دریچه درگاه خدای متعال توصیف شده که برای رسیدن به قرب خدا و نزدیک شدن به خدا است و می گوییم به واسطه شما، ما به خدا نزدیک می شویم چرا که قرب به خدا از دریچه امام زمان(ع) صورت می گیرد.

حجت الاسلام رمضان علی زاده با بیان اینکه برای رسیدن به علم واقعی و الهی باید از دریچه امام عصر(ع) وارد شد، اظهارداشت: پیامبر(ص) در این زمینه فرمودند؛ من شهر علم هستم و علی باب و دروازه آن است بنابراین اگر کسی می خواهد به علم پیامبر(ص) برسد، باید از راه اهل بیت(ع) وارد شود. به عبارتی برای رسیدن به معرفت الهی باید از درگاه اهل بیت(ع) و امام عصر(ع) بگذریم.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه معنای دوم باب بودن امام رسیدن به مادیات است، تصریح کرد: همچنین برای رسیدن به رزق و روزی مادی نیز باید از راه اهل بیت(ع) وارد شویم. چرا که به واسطه اهل بیت(ع) و امام زمان(ع) است که خدای متعال به ما روزی می دهد و به یمن وجود امام عصر(ع) در عالم هستی است که موجودات روزی دریافت می کنند.

وی راه رسیدن به معنویات و مادیات را امام عصر(ع) دانست و بیان داشت: یکی دیگر از معنویات که از درگاه امام عصر(ع) به آن می رسیم، قبولی اعمال است که به واسطه اهل بیت(ع) قبول می شود، این در حالی است که عنوان باب الله در زیارات و ادعیه برای همه امامان معصوم وارد شده است.

حجت الاسلام رمضان علی زاده با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) گفت: امام باقر(ع) در این روایت می فرمایند؛ ما حجت خدا و باب الله هستیم و منظور از ما اهل بیت(ع) است، امام صادق(ع) نیز در این رابطه می فرمایند؛ جانشینان پیامبر(ص) باب الله هستند و اگر این جانشینان نباشند، احدی به معرفت الهی نمی رسد.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه امام علی(ع) اهل بیت(ع) را خزینه دار علم الهی و درهای رسیدن به خدا می دانند، اظهارداشت: امام علی(ع) در خطبه 153 نهج البلاغه می فرمایند؛ اگر کسی از غیر در خانه بخواهد وارد شود، دزد و سارق نامیده می شود. بنابراین کسی هم که ادعای معرفت می کند باید از راه اهل بیت(ع) بیاید و اگر از راه دیگر بیاید سارق است، از راه های انحرافی و باطل نمی توان کسی را به خدا رساند.

وی با بیان اینکه دعای ندبه اختصاصا امام زمان(ع) را باب الله نامیده است، خاطرنشان کرد: در فرازی از دعای ندبه می گوییم کجاست آن باب اللهی که از راه او به خدا می رسیم، البته عده ای می گویند اگر این اهل بیت(ع) و امام زمان(ع) باب الله هستند یعنی خدای متعال در مکانی است و اهل بیت()ع باب آن هستند.

حجت الاسلام رمضان علی زاده ادامه داد: باید در جواب این عده بگوییم خداوند جسم نیست که نیاز به خانه داشته باشد. این مساله جنبه تشبیهی دارد و به این معنی است که اهل بیت(ع) طریق هستند و باید برای رسیدن به وصال الهی و کمالات الهی از طریق اهل بیت(ع) حرکت کرد.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه باب به معنای سمبل تجلیل و تحقیر است، تصریح کرد:  خدای متعال می فرماید: اگر می خواهید به من احترام بگذارید، به اهل بیت(ع) که باب الله هستند، احترام بگذارید. همچنین در زیارت جامعه کبیره آمده است، کسی که ولایت شما را دارد، ولایت خدا را دارد بنابراین نه تنها هر انسانی بخواهد به رشد و کمال برسد، باید دست توسل به اهل بیت(ع) بدهد، بلکه آنها برای تمام هستی باب الله هستند.

وی افزود: البته برخی گمان نکنند که برای رسیدن به خدا راه هایی است و یکی از راه ها اهل بیت(ع) هستند. بلکه راه اهل بیت(ع) منحصر به فرد است و اگر کسی بخواهد به خدا برسد فقط باید از اهل بیت(ع) برسد و هیچ راهی غیر از این نیست.

حجت الاسلام رمضان علی زاده با اشاره به عبارت "دیان دینه" در زیارت آل یاسین، تصریح کرد: دین مجموعه ای از عقاید، اخلاق و رفتار است و امام عصر(ع) دیان است یعنی به معنای تجسم عینی دین خداست و همه مشکلات و شبهات دینی در این سه حوزه را پاسخ می دهد.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه کلام امام عصر(ع) برای عالمیان فصل الخطاب است و هیچ شبهه ای باقی نمی گذارد، گفت: در حدیث داریم که امام علی(ع) حاکم و سیاست مدار واقعی بودند و در زیارت امام رضا(ع) آمده که همه اهل بیت(ع) دیان هستند و "دَیّانَ دینِهِ" به این معنی است که همه اهل بیت(ع) دیان دین خدا هستند.

وی با بیان اینکه دیانیت امام عصر(ع) در زمان ظهور بروز بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: در روایات آمده که روز ظهور امام عصر(ع) یوم الدین است. چرا که دین اسلام به دست امام عصر(ع) جهانی می شود و از امام باقر(ع) روایت است که امام زمان(ع) را مهدی گویند چون حضرت به امر پنهانی رهنمون شده است. یعنی خدا هادی است و امام عصر(ع) مهدی و امام هدایت شده به امر پنهانی که ظاهر کردن کتاب های دینی اصل هستند.

حجت الاسلام رمضان علی زاده ادامه داد: امام زمان(ع) را مهدی گویند چون کتاب های دین را ظاهر می کنند و از همین طریق پیروان ادیان دیگر تواضع می کنند و گردن می نهند و پیرو امام می شوند.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین