عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۴۴۰
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۶
رئیس مؤسسه فتوح اندیشه:
رئیس مؤسسه فتوح اندیشه گفت: متأسفانه مساجد امروز از آسیب‌های زیادی رنج می‌برند که یک نمونه آنها رعایت نکردن احکام فقهی است؛ باید این آموزه‌های فقهی را در بین مردم جا بیاندازیم.

عقیق:حجت‌الاسلام «احمد رهدار»، رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با تاکید بر ارایه مباحث «فقه المسجد» برای عموم مردم گفت:‌ آنچه به اعتقاد من راجع به مساجد باید بیشتر در محیط‌های علمی و حوزوی و دانشگاهی صحبت شود، متأسفانه به طور کلی درباره فقه مساجد کم‌کاری کرده‌ایم و این فقه را در بین مردم جا نیانداخته‌ایم.

وی ادامه داد:  از جمله احکام مساجد مثل مکروه بودن بلند صحبت کردن یا همراه آوردن کودک به مساجد است، البته در روایت داریم که از آوردن اطفال و مجانین به مساجد دوری کنید و از این روایت متوجه می شویم که برای حفظ طهارت مسجد چنین چیزی بیان شده است و اطفال این روزگار را که بهداشت‌ شان رعایت می‌شود،  در قالب این روایت قرار نمی گیرند،همچنین گل‌ها و نقش و نگارهای محراب‌ها و دیوارهای مسجد تقریباً شبیه گل‌های بیرون در طبیعت نیست، از دلایل تفاوتش نیز این است که در احکام فقهی گلی که به مسجد داخل می‌شود نباید در بیرون موجود باشد اما این نکته را اکنون ما رعایت نمی‌کنیم، اینها همه حساب و کتاب دارد. 

رئیس مؤسسه فتوح اندیشه تصریح کرد:‌ احکام طهارت باید در مساجد رعایت شود، خیلی‌ها را می‌بینیم که سال‌هاست مسجدی هستند ولی این احکام را نمی‌دانند، اینها همه در فضای تربیتی حدود و ثغور خاص و ضوابط خود را دارد که باید عمومی و ساری و جاری شود.

وی افزود:‌ در زمان پیغمبر (ص) هم بچه‌ها به مساجد می‌آمدند، حتی یکی از همسران پیغمبر (ص) در داخل مسجد مکانی برای بازی بچه‌ها درست کرده بود تا وقتی نماز و سخنرانی تمام شود، آنها بازی کنند. گاهی می بینیم پیران مساجد به سروصدای بچه‌ها اعتراض می‌کنند اما نمی‌توان بچه ها را نیاورد اما خوب است که داخل مساجد مکان‌های باشد تا بچه‌ها را سرگرم کند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه باید احکام فقهی مساجد را به مردم آموزش دهیم، اظهار کرد: گاهی مساجدی ساخته می‌شود که معاری آن شبیه مشرق‌الاذکار بهایی‌ها یا شبیه بتکده‌هاست. اینها ناشی از معماری‌های اشتباه است، مسجد باید محلی برای عبادت و سکوت باشد، حتی سینه‌زنی امام حسین (ع) نیز به دلیل اینکه مصداق عبادت است یا درس‌دادن در مسجد به این دلایل نهی نمی‌شود، وگرنه باید مکانی برای عبادت و آرامش باشد.

حجت الاسلام رهدار با ذکر یک مثال از وقف هوشمندانه برای جذب کودکان به مساجد گفت: یکی از شلوغ‌ترین مساجد کشور به لحاظ وجود جوانان، مساجد شهر استهبان و سپس دزفول است. در شهر استهبان درخت‌های انجیر زیادی در مساجد داریم که وقف بچه‌های کمتر از هفت سال شده و بچه‌ها به این شوق به مساجد می‌آیند. می‌توانیم کارهایی از این دست را گسترش دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که بودن یا نبودن مسجد در یک محل یا منطقه چقدر بر هویت و فرهنگ اجتماعی جوانان آن مؤثر است، گفت: قطعاً تأثیرگذار است به شرطی که ما کارهایی کرده باشیم تا جوانان آن منطقه به مساجد جذب شوند. یک زمانی مساجدی در محله‌های می‌بینیم که کسی زیاد رجوع نمی‌کند و اینها به طبع اثرگذار نیستند، چرا که باید الگو روش‌های جذب مردم و جوانان به مساجد یافت شود بنابراین رعایت این راهکارها تأثیر خاص خود را در جوانان می‌گذارد، متأسفانه مساجد ما امروز از آسیب‌های زیادی رنج می‌برند که یک نمونه آنها رعایت نکردن احکام فقهی است که پیش‌تر بدان اشاره کردم.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین