عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۴۳۵
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
ستوده‌نیا بیان کرد:
امام صادق(ع) قاریان قرآن را دسته‌بندی کرده‌اند، ایشان دسته اول قاریان را قاریانی معرفی کرده‌اند که در راه خدا و با اخلاص قرآن کریم را تلاوت می‌کنند.

عقیق:محمدرضا ستوده‌نیا، پیشکسوت قرآنی کشور، در مورد برخی اظهار نظرها در زمینه نمایشی شدن رفتار برخی قاریان و نیز برگزار شدن جلسات و رفتارهایی که در شأن قرآن کریم نیست، گفت: در این زمینه کلام خود را با سخنی از امام صادق(ع) در زمینه دسته بندی قاریان قرآن کریم آغاز می‌کنم.

وی با تأکید بر اینکه امام صادق(ع) قاریان قرآن را دسته بندی کرده‌اند، افزود:‌ ایشان دسته اول قاریان را قاریانی معرفی کرده‌اند که در راه خدا و با اخلاص قرآن کریم را تلاوت می‌کنند، این نوع از قاریان بهترین هستند که تلاوت آنها توشه معنوی برای آنها در دنیا و آخرت خواهد بود.

خودنمایی و یا کسب منافع مادی؟

ستوده‌نیا تصریح کرد:‌ یک دسته دیگر از قاریان قرآن کریم، قاریانی هستند که به خاطر خودنمایی و یا کسب منافع مادی و یا مقام‌های دنیوی قرآن تلاوت می‌کنند، امام صادق(ع) در زمینه چنین قاریانی که به نظر می رسد حضور آنها را هم پیش بینی کرده اند، می‌فرمایند که «خدا این نوع قاریان را زیاد نکند» که این نوعی نفرین است. با توجه به این فرمایش مشخص می‌شود که چون تلاوت قرآن یک امر معنوی و عبادی است و باید نیت تقرب در آن باشد، ‌بنابراین هر گونه ریا و خودنمایی امری بسیار مذموم است.

یک هشدار

مدیرگروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان اظهار کرد: چنین مسئله‌ای از زمان قدیم بوده است و شاید هم اکنون هم در بین برخی قاریان باشد، احتمال دارد که برخی از قراء از این فرمایش امام صادق(ع) غفلت ورزیده و در دام ریا بیفتند و تلاوت‌هایی ارائه دهند که در شأن عبادت گونه بودن قرآن نباشد،‌ این امر ممکن است در قاریان کشورهای مختلف وجود داشته باشد، به همین خاطر است که بزرگان دین توصیه‌هایی در این زمینه داشته و دارند، بنابراین و با توجه به روایات ‌اگر احیاناً کسی به فکر نمایشی شدن تلاوتش بیفتد، باید به شدت از آن پرهیز کند.

وی در ادامه در مورد بسترهایی که باعث به وجود آمدن چنین چیزی خواهد شد اظهار کرد: اولین بستری که باعث می‌شود تا چنین آفت و آسیبی به منصه ظهور برسد اول از همه دام شیطان است و لذا در ابتدای تلاوت استحباب دارد که از شر شیطان به خداوند پناه ببریم.

ستوده‌نیا همچنین بیان کرد: ‌دومین بستری که چنین آفتی را باعث می‌شود نیز آن چیزهایی است که نفس انسان به تشخیص خود آن را مطلوب می‌انگارد، ممکن است انسان تشخیص دهد با صدای زیبا بتواند یک سری امتیازات را به دست بیاورد، همین‌ها دام‌هایی است که توسط شیطان و نفس انسان پیش رو قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا نیت و عملکرد قاری به راه دیگری برود.

قاریان ‌نباید قرآن خواندن شغل‌شان شود

این پیشکسوت قرآنی کشورمان در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان از این آفت دور ماند، گفت:‌ اولین توصیه من این است که قاریان قرآن اگر می‌خواهند برای خدا کار کنند و در راه خدا قرآن تلاوت کنند، ‌نباید قرآن خواندن شغل‌شان شود، در روایت نیز داریم که مزد گرفتن برای تلاوت قرآن «سحت» است، معنای سحت در اینجا به مالی گفته می‌شود که یا بسیار مکروه و یا حرام است.

وی افزود: اگر یک قاری قرآن بخواهد قرار بگذارد در ازای تلاوت قرآن کریم مبلغ مشخصی را دریافت کند، از دیدگاه من بسیار مذموم است، بنابراین یک قاری قرآن باید کار و پیشه‌ای داشته باشد تا مجبور نباشد در برابر تلاوت قرآن کریم مبلغی را مطالبه کند و از این راه کسب درآمد داشته باشد.

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان تصریح کرد:‌ این آفت به طور فصلی گاهی گریبانگیر قاریان ما می‌شود، ‌گاهی ممکن است در جلسه‌ای و در دوره‌ای از عمر یک قاری چنین آفتی وجود داشته باشد چرا که دام شیطان همیشه گسترده است و قاری باید مواظب باشد تا در تلاوت‌های خود در موقعیت‌های مختلف دچار آسیب نشود.

ستوده‌نیا در پایان خاطرنشان کرد:‌ قرائی  که در کشور فعالیت دارند باید همه هم‌وغمشان این باشد که به کتاب خدا خدمت داشته باشند و به دنبال پیش بردن فرهنگ قرآن باشند، ‌رزق و روزی از سوی خداوند خواهد رسید.


منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین