عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۳۴۴
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
حاج یدالله بهتاش رئیس شورای عالی مداحان كشور مطرح کرد
مجالس روضه‌ي بی‌محتوا كه در آن موعظه و حدیث خوانده نشود، از موسیقی و شعرهای مبتذل استفاده خواهد شد...

عقیق: حاج یدالله بهتاش رئیس شورای عالی مداحان كشور با اشاره به شناسنامه دار شدن مداحان کشور اظهار داشت: به نظر من شناسنامه دار کردن مداحان در جهت سامان بخشیدن به این قشر مهم و اثربخش است، اما مطلب مورد تاکید من این است که این عزیزان را چه سازمان و ارگانی كه آن‌ها را شناسایی می‌کنند ؟ و ملاک شناخت این مداحان بر چه اساس است؟، باید به طور واضح و روشن همه‌ی این‌ها مشخص شود. ولی به طور کلی شناسنامه‌دار شدن مداحان را من به فال نیک می‌گیرم.

وی با بيان اينكه هر گروهی که در جامعه اثر گذار است آفت هايي هم دارند افزود: در همین حال، آفت‌هایی هم به دنبال جامعه مداحان است و این بعلت اثر بخش بودن این قشر است. رهبر معظم انقلاب به آن‌ها بها داده و در سالگرد تولد حضرت زهرا (س) که روز حساسی است همه جامعه مداحان را دعوت کرده و برای آن‌ها وقت می‌گذارد.

وی ادامه داد: مجالس روضه‌ي بی‌محتوا كه در آن موعظه و حدیث خوانده نشود، از موسیقی و شعرهای مبتذل استفاده خواهد شد. در اين مواقع اگر مداح بد عمل كند، باعث تیز شدن شمشیر دشمن ميشود، كه از دیگر عوامل آفت در جامعه مداحان کشور به حساب می‌آید.

بهتاش با اشاره به کم‌رنگ شدن روضه‌های خانگی اظهار داشت: که من خودم از نوجواني روضه‌خوان خانگی بودم این نوع روضه‌ها اثرات زیادی بر مردم جامعه دارد و دشمن با فهمیدن این موضوع در خود تهران کلیساهای خانگی را راه‌انداخته تا بتواند در برابر دين مبین اسلام مقابله کند.

وی در ادامه گفت: اكثر مياندارها و هیئتي ها در زمان بچگی در روضه‌های خانگی حضور داشته و همین امر سبب تقویت آن‌ها شده و این از بزرگترین اثرات روضه‌خوانی خانگی و فامیلي به حساب می‌آید.

رئیس شورای عالی مداحان كشور با بیان اینکه روضه‌های خانگی مخصوص کسانی هستند که وقت هیئت رفتن ندارد تصریح کرد: کسانی که به دلایل مختلف وقت رفتن به مجالس روضه را ندارند، روضه‌های فامیل که در منزل‌ها و یا در خانواده‌هایشان برگزار می‌شود، مي توانند ماهی یکبار در این محافل نورانی حضور پیدا می‌کنند.

بهتاش با اشاره به ویژگی مداحان روضه خانگی خاطرنشان كرد: کسانی كه در منازل به مداحی می‌پردازند باید از نظر بيان موعظه و حدیث مقتل خواني و دارا بودن فن بیان بالا داراي ويژگي خاص باشند زیرا که در هیئت‌های عمومی هر کدام از این کارهای ذکر شده را یک شخص جداگانه انجام می‌دهد، ولی در روضه‌های خانگی این کار بر عهده یک نفر است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین