عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۲۹
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۰
حضرت آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق:

عقیق: حضرت آیت الله جوادی در ادامه سلسه مباحث اخلاقی خود که در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، بیان داشتند:

 فضيلت‌هاي اخلاقي نهفته در درون انسان را امانت‌هاي الهي دانسته و فرمودند: خداوند این فضيلت ها را به عنوان وديعه در درون ما نهاد و ما را امينِ اين ودايع قرار داد، يك عدّه كارشناس و درون‌شناس و هويّت‌شناس به نام انبيا(عليهم السلام) فرستاد تا اين دفائن دروني را شكوفا كنند به ما ارائه كنند و بهره‌اش را به ما برسانند، سپس به ما دستور احتياط دادند يعني دور دينتان را حائط و ديوار بكشيد.

معظم له با اشاره به حدیثی نورانی از اميرالمؤمنين(سلام الله عليه) که نگذارید بيگانه وارد حريم دينتان بشود ، اظهار داشتند: در اين روايت حضرت به انسان‌ها مي‌فهماند انسان تو يك برادر داري و آن دين توست دور دينت را ديوار بكش كه هر كس طمع نكند، به گونه ای زندگي كنيد كه دوستان شما به شما پيشنهاد گناه ندهند و حريم بگيرند.

آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود فرمودند: كار شيطان اين است كه آن دفينه اصيل و اصلي را از ياد ما ببرد، مردان الهي كساني‌اند كه معدن‌شناس‌اند حريم‌شناس‌اند احرام‌شناس‌اند محرم‌شناس‌اند ،طواف كننده شناس‌اند اگر ببينند يك حرامي جامه احرام در بر كرده و در دور كعبه دلشان دارد طواف مي‌كند تا هر وقت اين كعبه باز شد وارد دل بشود فوراً بيدار شده و آن را طرد مي‌كنند.

ایشان باتا کید بر لزوم پناه بردن به خداوند از شر شیطان و وسوسه های درونی فرمودند: اینکه به ما گفته اند در مواجهه با گناه بگوييد، «أعوذ بالله من الشيطان الرجيم»، اين گفتن, يك ذكر لفظي است ثواب هم دارد تا حدودي بي‌اثر نيست اما عمده آن رفتن به پناهگاه است. خدا هم فرمود من يك پناهگاه دارم همه جايي است و هميشگي است، در هم باز است كليد نمي‌خواهد، و آن «كلمة لا إله إلاّ الله حِصْني» است که اگر كسي آن را عارفاً و عاقلاً و معتقداً بگويد و وارد اين قلعه بشود از خطر محفوظ است .

ایشان در پایان این بخش از فرمایشات خود فرمودند: قرآن کریم فرمود مسائل اخلاقي بر شما تحميل نيست خواسته شماست (يك) ما اين خواسته را در درون شما به وديعت نهاديم (دو) انبيا را هم فرستاديم كه اين را شكوفا كنند (سه) عالمان دين را هم وارثان انبيا قرار داديم كه حرف انبيا را ياد بگيرند باور كنند عمل كنند به شما منتقل كنند(چهار) .

منبع: اسراء
211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین