عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۲۱۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
نظرات و آراء علمای اهل سنت کشور درباره روئت هلال و اعلام عید
یکی از دلایل اطمینان از ورود ماه رمضان حکم حاکم است و امروز حاکمی که بتواند با دقت و استدلالات و استنادات فقهی و با استفاده از امکانات روز جهت استهلال، اول یا آخر ماه را اعلام کند جز در ایران در میان سایر کشورها وجود ندارد.
عقیق:دومین کنگره اعضای ستاد استهلال استان های قومی کشور پیش از ظهر دیروز با حضور جمعی از علمای برجسته مذاهب اسلامی کشور از استان های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر و ... برگزار شد.

«مولوی آخوند کمالی» عضو هیئت رییسه این اجلاس گفت: موضوع استهلال طبق روایات از مسایل فقهی و از وظایف فقها و علما است و عبادات مسلمین از اعیاد و موضوع حج و نماز و روزه بر اساس ماه های قمری تنظیم می شود و اختلاف نظر میان علما در این باره طبیعی است.

وی افزود: یکی از دلایل اطمینان از ورود ماه رمضان حکم حاکم است و امروز حاکمی که بتواند با دقت و استدلالات و استنادات فقهی و با استفاده از امکانات روز جهت استهلال، اول یا آخر ماه را اعلام کند جز در ایران در میان سایر کشورها وجود ندارد.

در حال حاضر اعلام حکم رهبری در این زمینه (مسئله اثبات اول ماه) بهترین روش برای ایجاد وحدت و اتفاق نظر میان مردم در سراسر کشور است.

در ادامه این نشست «ماموستا عبدالقادر بیضاوی» امام جمعه آذربایجان غربی با بیان این نکته که آرزوی قلبی ما این است که در کل جهان اسلام در یک روز روزه بگیریم و یک روز را عید  قرار داده و افطار کنیم، تصریح کرد:

طبق فقه همه مذاهب اهل سنت اگر درنقطه ای از جهان اسلام ماه دیده شود برهمه مذاهب واجب می شود که به آن عمل کنند اما یک شرط در این جا وجود دارد و آن اعلام حاکم شرع است.

مسئله استهلال مهم است و هدف از برپایی این کنگره آن است که مردم ما در استان های مختلف و سایر کشورهای اسلامی بدانند که این ستاد تمام تلاش خود را برای استهلال دقیق و اعلام نظر قطعی در این رابطه می کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز که در دنیا و مخصوصا خاورمیانه شاهد خونریزی های بی شمار هستیم نقش علما در ایجاد وحدت رویه،  بسیار مهم است. چرا که این موضوع (روئت هلال) یک موضوع فقهی است و مانند سایر مسایل فقهی ممکن است که اختلاف نظرها  و چالش های علمی وجود داشته باشد اما به نظر علمای مذاهب اهل سنت هم نظر حاکم شرع در اعلام عید قابل اتباع و مهم است.

طبق کتب و منابع اهل سنت فتوای عید و ابتدا و انتهای رمضان باید طبق نظر حاکم شرع باشد. اگر کسی خود استهلال کند حجت بر او تمام است و می تواند روزه نگیرد اما اعلام عید منوط به نظر حاکم شرع است.

«ماموستا محمد سعید حسینی» ازعلمای کردستان نیز گفت: قانون الهی برای ایجاد نظم در جامعه بشری است. باید در همه امور خصوصا عبادات نظم داشت و یکی از عبادات بسیار مهم ما روزه ماه رمضان است. در شریعت پیامبر اسلام، برای ابتدا و انتهای ماه مبارک رمضان قانون و معیار مشخصی وجود دارد.

درباره روئت هلال دو نظر در میان علمای اسلام وجود دارد نخست این که اگر روئت هلال اعلام شد روزه بر همه واجبست و برخی این نظررا قبول دارند چون معتقدند که حدیث پیامبر در این زمینه مطلق است.

اما نظریه دیگر این است که روئت هلال در هر منطقه ای که اتفاق بیفتد برای اهل همان منطقه حجت است. این موضوع را می توان با راهکارهایی حل کرد اما باید توجه داشته باشیم که ما امروز درعالم اسلام گرفتار برخی افراد لامذهب شده ایم که به دنبال ایجاد تفرقه هستند. وی در ادامه سخنان خود پیشنهاداتی برای حل معضلات موجود در این رابطه در مناطق قومی کشور ارائه کرد.   

«مولوی عبدالحلیم قاضی» از اساتید حوزه علمیه استان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست ضمن بیان دیدگاه های فقهی موجود در این زمینه در بیم مذاهب مختلف اهل سنت،  محاسبات علمی و نجومی  در این رابطه را به عنوان ابزارهای موثر در نتیجه گیری فقهی عنوان کرد و گزارشی از محاسبات علمی نجومی دارالافتاء دارالعلم زاهدان را در رابطه با امکان روئت هلال رمضان سال 94 ارائه کرد.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین