عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
در افتتاحیه نمایشگاه شمیم وحی مطرح شد
در افتتاحیه نمایشگاه شمیم وحی به موضوعاتی از جمله اهتمام شهرداری تهران به قرآن، نماز و اذان و همچنین راه‌کارهای دوری از فساد در جوامع اشاره شد.

عقیق:آیین افتتاحیه نمایشگاه فرهنگ قرآنی «شمیم وحی» دیروز 18 خرداد با حضور علی جنتی وزیر ارشاد، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مسئولان و اساتید قرآن با تأخیری یک‌ساعته در بوستان گفتگو برگزار شد.

شرط استفاده از موهبت‌های الهی

در ابتدای این مراسم عباس سلیمی با اشاره به آیه 124 سوره مبارکه «طه» اظهار داشت:‌ خداوند در این سوره می‌فرمایند: هر کسی که از یاد خدا دوری کند زندگی بر او سخت می‌شود و معیشتی تنگ در انتظار اوست. همچنین در آیه 96 سوره مبارکه «اعراف»‌ داریم: اگر اهل شهرها و آبادی‌ها ایمان به تقوی را سرلوحه کار خود قرار دهند ما برکات فراوانی از زمین و آسمان بر آنها نازل می‌کنیم.

وی شرط استفاده از موهبت‌های الهی را ایمان و تقوی عنوان کرد و افزود: نمایشگاه‌ها و برنامه‌های قرآنی در زمینه‌های تلاوت،‌ حفظ، تفسیر مقدمه‌ای برای ایجاد انس عموم با قرآن و عمل به آیات الهی است. ما به دنبال این هستیم تا رفتار قرآنی را در جامعه ترویج دهیم و با تحقق فرهنگ قرآنی سبک زندگی دینی و قرآنی را در جامعه حاکم کنیم.

عمل به قرآن را در جامعه متجلی کنیم

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام امرودی معاون اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه با وجود فعالیت‌های مختلف در حوزه‌های دینی ما در امور قرآنی خلاء‌ احساس می‌کنیم، اظهار داشت: پیامبر(ص) در جامعه‌ای که اقتصاد، اخلاق و گفتمانی فاسد داشت ظهور کرد و بخش اعظمی از سرزمین‌ها را به اسلام دعوت کرد. ما امروز برای نگه داشتن این فرهنگ و عظمت قرآن باید تلاش کنیم تا علاوه بر توسعه فرهنگ قرآنی بتوانیم عمل به آیات الهی را نیز در جهان متجلی سازیم.

وی با بیان اینکه نمایشگاه «شمیم وحی» فرصتی برای ارتقاء برنامه‌های قرآنی است،‌ گفت: در این نمایشگاه یک هزار و 463 مجموعه و مؤسسه قرآنی مورد حمایت قرار گرفتند. همجنین 45 مؤسسه فعال حضور شایسته‌ای در نمایشگاه «شمیم وحی»‌ دارند که می‌توانند نقش مؤثری در توسعه فرهنگ قرآنی داشته باشند.

توطئه دشمنان اسلام را خنثی سازیم

سپس حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه ما باید پرچم ولایت را بالا ببریم خاطرنشان کرد: ما نباید اجازه دهیم توطئه‌های دشمنان اسلام برای مقابله با توسعه فرهنگ قرآنی و اسلام ناب محمدی به ثمر برسد.

وی ارتقای برنامه‌های فرهنگی و توجه به موضوعات قرآنی را یکی از راهکارهای خنثی‌سازی توطئه دشمنان عنوان کرد و گفت: تقویت بنیان‌های انقلاب اسلامی می‌تواند ما را به سر منزل مقصود برساند. به همین جهت ما باید تلاش کنیم با معرفی اسلام، توطئه فتنه‌گران و افرادی را که با ادعای عمل به قرآن سعی در تخریب اسلام دارند خنثی کنیم.

حجت‌الاسلام خاموشی با بیان اینکه فهم قرآن با نگاه ولایت‌محوری ما را به سعادت می‌رساند، افزود: برکت یافتن کارهای فرهنگی و قرآنی به خاطر توجه به قرآن است به همین جهت ما باید سعی کنیم عمل به قرآن را در دستور کار خود قرار دهیم.

ما از فرهنگ قرآنی دور افتاده‌ایم

در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تمامی اقدامات فرهنگی و قرآنی مقدمه‌ای برای ترویج انس با قرآن و عمل به آن است، گفت: تمامی فعالیت‌های فرهنگی به ویژه قرآنی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر ما نمایشگاه قرآن یا جلسات قرآنی برگزار می‌کنیم برای رسیدن به هدفی والاتر یعنی تدبر در قرآن و رسیدن به فرهنگ قرآنی است.

وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در برگزاری جلسات تفسیر قرآن گامی هدفمند برداشته است، افزود: حتی این جلسات نیز زمینه را برای عمل به قرآن و انس به آیات الهی فراهم می‌کند.

جنتی با اشاره به اینکه ما در جامعه خود نیاز به ترویج انس با قرآن داریم، خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات جوامع امروز به خاطر دوری از قرآن است. ما هم اکنون از فرهنگ قرآنی دور افتاده‌ایم و همین امر موجب فساد اداری، مالی، و اخلاقی شده است به همین جهت برای اصلاح جامعه باید به قرآن رجوع کنیم.

قرآن، نماز و اذان مهم‌ترین موضوعات حمایتی شهرداری

در ادامه این مراسم از مهدی محمدی حافظ کل قرآن کریم تجلیل شد. وی با وجود روشندل بودن توانسته تمامی آیات الهی را در جان خود حفظ کند.

پس از آن نیز محمدباقر قالیباف با بیان اینکه امیدواریم پایه‌گذاری این نمایشگاه در توسعه فرهنگ قرآنی مؤثر واقع شود، گفت: ما در شهرداری تهران به 3 موضوع قرآن، نماز و اذان توجه ویژه‌ای داریم. البته درست است که نتوانسته‌ایم حق مطلب را ادا کنیم، اما تمام تلاش خود را برای ترویج فرهنگ قرآنی و دینی به کار می‌گیریم.

وی با بیان اینکه هدف از تأمین نیازهای شهروندان ایجاد انس با قرآن و تحقق بندگی الهی است، افزود:‌ ما در شهرداری هر کاری که انجام می‌دهیم، سعی می‌کنیم خروجی آن ایجاد تحقق بندگی خداوند باشد که امیدواریم به این وظیفه خود به درستی عمل کرده باشیم.

بنا بر این گزارش؛ نمایشگاه فرهنگ قرآنی «شمیم وحی»‌ از امروز 18 تا 25 خرداد ماه از ساعت 9 تا 20 در بوستان گفتگو برگزار می‌شود.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین