عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۱۱۸
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۸
تاکنون فکر کرده‌اید چرا بعضی وقت‌ها کارها به راحتی ردیف می‌شود و به هر طرف می‌رویم راه باز است و گاهی هم به هر دری می‌زنیم بسته است و به اصطلاح کار گره می‌آورد؟
عقیق:آنچه مسلم است این که هیچ چیز تصادفی نیست هر چند ما علت و حکمت آن را نفهمیم. براین اساس حتما ردیف شدن کارها و به بن‌بست رسیدن‌ها هم علتی دارد که باید آن را جستجو کرد. وقتی به قرآن کریم مراجعه می‌کنیم  پاسخ را در آیه 124 سوره مبارکه طه می‌بینیم که: «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَى؛ و هر کس از یاد من دل بگرداند در حقیقت زندگى تنگ [و سختى] خواهد داشت و روز رستاخیز او را نابینا محشور مى‏کنیم». با دقت و تدبر در این آیه قرآنی به این نتیجه می‌رسیم که غفلت از یاد خداوند ریشه قرار گرفتن در بن‌بست هاست.

آری هرچه یاد خداوند درها را باز می‌کند و موانع را کنار می‌زند، غفلت از او باعث بسته شدن درهاست. ظلم، دروغ، خیانت در کسب و کار، بدرفتاری و بدزبانی با همسر، بی احترامی به والدین، خلف وعده، بی‌توجهی به حقوق فرزندان و خیانت در امانت همه از مصادیق غفلت از خداوند است.
به نظر شما آیا بین غفلت ما از خداوند و بسته شدن درها ارتباطی وجود دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت وقتی کسی همواره خدا را ناظر بر اعمال خود بداند دیگر هیچگاه دست به گناهان کبیره و صغیره نمی زند و همین امر زمینه پاک و مطهر شدن او را فراهم می کند و خداوند متعال تمام درهای بسته را در مقابلش باز می‌کند.
افرادی که گناه و معصیت بسیار می‌کنند در نتیجه تکرار این اعمال قلبشان سیاه شده و دیگر نور خداوند در آن تجلی پیدا نمی کند در نتیجه همواره در کارها و خواسته هایشان با درهای بسته مواجه می‌شوند. با تکیه بر خداوند که تکیه گاهی مثل او نیست و توسل بر پاکانی که واسطه های فیض هستند و نیز با مشورت با صاحب نظران، به آنچه تکلیفت می‌باشد عمل نما و منتظر دستگیری حضرت حق باش. چراکه اگر گناه در زندگی وارد شود مشکلات را بدنبال دارد، سعی کنید وظایف دینی را انجام داده و از گناهان به طور کلی دوری کنید تا مشکلات حل شود.


راه‌های رهایی از گرفتاری‌ها
1- گاهی اوقات خواسته انسان را دیر می دهند و به تاخیر می اندازند ولی خوب و مناسب و در خور می دهند بنابراین نباید عجله داشت و نا امید شد. هر کاری به موقع خود درست می‌شود.
2- قاعده کلی این است که اگر چیزی زود به دست آید انسان قدر آن را نمی داند ولی اگر پس از زحمت و سختی و جستجو به دست آید انسان قدر آن را بیشتر می‌داند و در کام انسان لذیذتر و گواراتر است.
3- گفتن ذکر نورانی لاحول و لا قوه الا بالله و نیز ذکر: یا فتاح با توجه به معنای آن‌ها در رسیدن به خواسته‌ها مؤثر است.
4- سعی کنید گناهی اگر در زندگی‌تان هست ترک کنید و زیاد استغفار بگویید. این ذکر کلید حل بسیاری از مشکلات است و روزی را زیاد می کند.
5- از نماز و روزه کمک بگیرید. ائمه اطهار(ع) هنگامه مشکلات نذر روزه می‌کردند. و از این طریق حل مشکل را از خداوند می‌خواستند.
6- توصیه می‌کنیم با نیت خالص به زیارت امام هشتم علیه السلام بروید و از مقام ولایت ایشان در رفع مشکل کمک بخواهید و ایشان را واسطه میان خود و خداوند قرار دهید.
بی شک مهم‌ترین عامل در شکل‌گیری این موانع و گره‌ها گناهان و ترک واجبات الهی است که توفیق را از انسان سلب کرده و موجب پیچیده شدن و برخورد امور با موانع می‌شود.

نویسنده: ملیحه سیفی


منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین