عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۴۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
آیت الله آصفی نماینده مقام معظم رهبری در عراق و عضو مجمع جهانی اهل بیت(ع) بود که صبح روز پنج شنبه پس از نماز صبح در شهر مقدس قم دعوت حق را لبیک گفت.
عقیق: محمد مهدی آصفی در سال ۱۳۱۶ در نجف اشرف به‌دنیا آمد. پدرش شیخ علی محمد آصفی بروجردی از علما و فقهای نجف و مادر ایشان دختر شیخ محمدتقی بروجردی بود.

تحصیلات حوزوی

وی از کودکی به دروس حوزوی علاقه زیادی داشت و در اوان نوجوانی وارد حوزه علمیه شد. مباحث ادبیات عرب را از عبدالمنعم فرطوسی آموخت و برای فراگیری منطق به نزد محمدرضا مظفر رفت. وی اصول فقه را در نزد صدرا بادکوبه‌ای، لمعه را در نزد مجتبی لنکرانی، فقه را نزد مجتبی لنکرانی و تفسیر را نزد سرابی فرا گرفت. وی همچنین در درس خارج فقه و اصول شیخ علیمحمد بروجردی، حسین حلی، سید محسن حکیم، سید روح‌الله خمینی و سید ابوالقاسم خویی؛ شرکت کرد و همگام با دروس حوزوی، درس‌های دانشگاهی را تا مقطع فوق لیسانس در رشته معارف اسلامی دانشگاه بغداد ادامه داد.

تدریس‌

تدریس ادبیات عرب، منطق، اصول الفقه، لمعه، فرائدالاصول، المکاسب و کفایة الاصول؛ نمونه‌هایی از تلاش‌های علمی وی می‌باشند. وی که در فقه و قرآن صاحب‌نظر می‌باشد، به تدریس خارج فقه (تخریج فقهی مسائل بانکداری) و تکمیل کتاب‌های فی رحاب القرآن (که در حکم یک تفسیر موضوعی است در ۱۲ جلد) اشتغال داشت.

تالیفات

ملکیة الارض فی الاسلام (آیت‌الله مرتضی آل‌یاسین و آیت‌الله میرزا هاشم آملی با استناد به این کتاب، به وی اجازه اجتهاد دادند)

سلسله کتب فی رحاب القرآن

مباحث جدید قرآنی

دنیای اسلام و تهاجم فرهنگی غرب

خدمات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی

وی حدود سی سال در کادر رهبری حزب الدعوه عراق بود و «مؤسسه خیریه امام باقر (ع)» را تأسیس کرده که تقریباً ۶۷۰۰ خانواده پناهنده عراقی و افغانی را در بیش از ۳۳ نقطه از ایران، سرویس‌دهی می‌کند. ایجاد مجتمع‌های مسکونی (حدود ۱۱۰ واحد مسکونی) برای ایتام در قم و ۲۲۰ واحد مسکونی برای کمک‌های مادی و معنوی به مؤمنین در داخل عراق و داخل کشور افغانستان، از دیگر فعالیت‌های آن مرحوم می باشد.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین