عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۴۷۵۵
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۷
سلیمی مطرح کرد
استاد پیشکسوت قرآن با بیان اینکه پیامبر اعظم(ص) چهار نعمت برای علما و حاملان قرآن برشمردند، به نقاط اشتراک انسان با شیطان و انواع تعامل با آیات الهی اشاره کرد.

عقیق:عباس سلیمی استاد پیشکسوت قرآن کریم در همایش حافظان کل قرآن استان تهران که در سالن همایش‌های اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد، با بیان اینکه حفظ قرآن نیازمند تلاش بسیاری است، اظهار داشت: از حفظ قرآن مهم‌تر تثبیت آیات الهی است به همین جهت حافظان قرآن می‌دانند که برای نگه داشتن محفوظات خود نیاز به تلاش مضاعفی دارند به طوری که اگر این نعمت الهی را به خوبی پاسداری نکنند آن را از دست خواهند داد.

آفتی که به جان قاریان افتاده است

وی با اشاره به اینکه افرادی که برای مادیات کلام خدا را می‌خوانند مورد غضب الهی قرار خواهند گرفت، افزود: متاسفانه آفتی که اکنون به جان قاریان ما افتاده است تلاوت برای دریافت پول است. افرادی که وارد عرصه‌های قرآنی می‌شوند باید بدانند که با خدا معامله کرده‌اند نباید از بندگانش توقعی داشته باشند.

لزوم تلاوت قرآن توأم با تدبر و منتهی به عمل

سلیمی با بیان اینکه کسی که روح یک آیه را درک کند تنها به آخرت فکر خواهد کرد، گفت: پیامبر(ص) فرمودند: من ماموریت دارم تا هم مسلمان باشم و هم قرآن را تلاوت کنم. منظور از تلاوت قرآن خواندن آیات الهی توأم با تدبر و منتهی به عمل است یعنی کسی که با قرآن انس می‌گیرد باید قرآنی بیندیشد، قرآنی سخن بگوید و قرآنی عمل کند. اگر این چنین نباشد مشمول این حدیث پیامبر می‌شود که می‌فرمایند: اکثر منافقان امت من قاریان قرآن هستند.

وی با اشاره به اینکه کسی قرآن را می‌خواند یعنی باید و نبایدهایی که خداوند امر کرده را می‌گوید بنابراین نباید مغایر با آن عمل کند، افزود: در حدیثی داریم: کسی که قرآن بخواند و به آن عمل نکند کور وارد قیامت می‌شود. بر همین اساس قاریان، حافظان و حاملان قرآن باید مواظب عملکرد خود باشند و مسئولیت خطیر خود را به خوبی انجام دهند.

سلیمی با بیان اینکه قرآن کلام خداست، گفت: وقتی سوره مبارکه یاسین بر قلب پیامبر نازل شد 30 هزار فرشته آن را همراهی کردند بنابراین وقتی تمام قرآن در سینه فردی جای می‌گیرد چندین هزار فرشته اطراف او خواهد بود به همین جهت باید مواظب کارهایش باشد و از بسیاری از امور مباح نیز بپرهیزند.

انواع تعامل انسان با قرآن

این استاد پیشکسوت قرآن با اشاره به اینکه ما دو نوع تعامل با قرآن داریم خاطر نشان کرد: تعامل صادقانه و تعادل منافقانه دو نوع تعاملی هستند که انسان با آیات الهی دارد؛ تعامل منافقانه، تعاملی است که عبدالملک مروان داشت وی قاری و حافظ قرآن بود و هر وقت کسی با او کاری داشت به مسجد می‌رفت تا با او ملاقات کند. در لحظه‌ای که به پست و مقام رسید با تمام وقاحت قرآنی که در مقابلش بود بست و خطاب به او گفت: حالا دیگر با تو کاری ندارم. تعامل صادقانه نیز تعاملی است که تمام شهدا و مردان خدا به سمت تحقق فرامین الهی پیش رفتند.

نتیجه تعامل صادقانه با قرآن

سلیمی با بیان اینکه ما باید با قرآن تعاملی صادقانه داشته باشیم، گفت: نتیجه این تعامل عمل به قرآن است؛ حافظ و قاری قرآن باید از محضر اساتید استفاده کرده و برای رسیدن به سعادت الهی به دستورات قرآن عمل کند.

نقاط اشتراک انسان و شیطان

وی در ادامه به نقاط اشتراک انسان و شیطان اشاره کرد و افزود: ما با شیطان 3 نقطه اشتراک داریم: هر دو قائل به عبودیت خدا هستیم، به خالقیت خدا اقرار می‌کنیم و به روز معاد اعتقاد داریم. اما با همه وجود و این نقاط اشتراک خداوند در قرآن می‌فرمایند که شیطان کافر است. استاد ضیاء‌آبادی می‌فرمایند: شیطان و برخی از ما گرفتار این آفت هستیم؛ اقرار لفظی و کفر عملی. تفاوت ما با شیطان این است که در روز قیامت شیطان می‌گوید من شما را مجبور نکردم که کاری انجام دهید در نتیجه او ما را ملامت می‌کند و ما نیز نمی‌توانیم پاسخ دهیم.

نعمت حاملان قرآن از منظر پیامبر(ص)

سلیمی با بیان اینکه پیامبر (ص) 4 نعمت برای علما و حاملان قرآن برشمردند، خاطر نشان کرد: پیامبر (ص) می‌فرمایند که مرگ علما و حاملان قرآن همانند مرگ پیامبران است؛ آنها همراه با پیامبران برانگیخته می‌شوند؛ همراه با پیامبران از پل صراط عبور می‌کنند و پاداش انبیاء را می‌گیرند بنابر این بالاترین افراد نزد خدا بعد از پیامبران، علما و حاملان قرآن هستند.

شرکت در مجالس گناه محفوظات را از بین می‌برد

این استاد پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) گفت: در جلد 77 بحار‌الانوار در حدیثی از امیرالمؤمنان داریم که می‌فرمایند: در مجلس گناه شرکت نکنید، اگر شرکت کنید محفوظات قرآنی شما فراموش می‌شود و شیطان در آن مجلس راه می‌یابد. به همین جهت حافظان قرآن باید حتی در مجالسی که حضور می‌یابند نیز توجه داشته باشند و قدر این نعمت را بدانند.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین