عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۴۵۵۸
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶
کسي که نماز نمي خواند همواره مضطرب و نگران است، زيرا دل انسان تنها با نماز و ياد خدا آرام مي شود و بی نمازی همواره سر منشأ بیماری های روحی و تشویش و دلهره و ضعیف بودن روح می باشد.

عقیق:شاید تا به حال در مواجه با برخی اطرافیان خود که قدر نماز را به جا نمی آورند، این سوال بسیار به ذهن شما خطور کرده باشد که تقاص آنهایی که نماز را به جا نمی آورند و این فریضه الهی را سبک می شمارند در دنیا و آخرت چیست؟ همین سوال باعث شد سراغ یکی از کارشناسان مرکز تخصصی نماز، جناب آقای سید حسن موسوی برویم و پاسخ را از ایشان جویا شویم. ایشان با بیان نکاتی در پاسخ این پرسش به خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: بر اساس آیات و روایات متعددی که در خصوص نماز و اهتمام به آن وجود دارد، آنچه كه در دنيا و آخرت نصيب بي نماز مي شود و در آيات و روايات به آن تصريح شده به چند دسته تقسیم می شوند که با بررسی آن ها می توان پی به پاسخ این پرسش برد.

اولین نکته – اینکه بي نماز در دنيا زندگي پرمشقتي دارد و در قيامت كور محشور مي شود:

این کارشناس مرکز تخصصی نماز بیان داشت: خداي متعال تصريح نموده هركس از ياد الهي رويگردان شود زندگي سختي داشته و در قيامت كور محشور مي شود چنانچه در آیه 124 سوره طه به صراحت در این خصوص مي فرمايد:« وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى‏» بدین معنا که « و هر كس از ياد من روى گردان شود، زندگى(سخت و) تنگى خواهد داشت؛ و روز قيامت، او را نابينا محشور مى‏كنيم!»

دومین نکته - بي نماز از ياري خداوند محروم است:

موسوی در توضیح نکته دوم افزود: قدرت نماز گذاران از نماز و خداوند است. كسي كه نماز مي خواند در هر نمازي به سوره حمد که می رسد با گفتن«اياك نعبد و اياك نستعين» در طول نماز های پنج گانه چندین بار ندا می دهد « پروردگارا فقط تو را مي پرستيم و فقط از تو ياري مي جوييم» از خداوند طلب ياري مي جويد اما بي نماز خود را از اين ياري محروم مي نمايد و همین طلب نکردن سبب می گردد ضعيف مي ماند.

سومین نکته – بي نماز آرامش روحي ندارد:

وی با بیان اینکه در قرآن تصریح بسیاری بر آرامش بخش بودن نماز شده است گفت: کسي که نماز نمي خواند همواره مضطرب و نگران است، زيرا دل انسان تنها با نماز و ياد خدا آرام مي شود، چنانچه خدای متعال در آیه 14 سوره مبارکه طه خطاب به مردم می فرماید: « وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري» یعنی « و نماز را براى ياد من بپادار!» همچنین خداوند در آيات ديگري از قرآن کریم براي اين ذكر و ياد خدا ويژگي هايي مطرح نموده است از جمله اينكه يا ذكر و یاد الهي است كه دلها آرام مي گيرد چنانچه در آیه 28 سوره رعد اینگونه بیان می دارد که: « أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» یعنی «آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش مى‏يابد!»

چهارمین نکته - بي نماز در لحظه مردن با التماس درخواست بازگشت به دنيا را دارد

کارشناس مرکز تخصصی نماز در ادامه تبیین آثار بی نماز بودن در دنیا و آخرت بیان کرد: کسي که عمدا نماز را اقامه نمي کند هنگام مردن براي برگشت به دنيا و جبران گذشته ملتمسانه تقاضاي برگشت مي کند. پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم به علي عليه السلام فرمود:« يَا عَلِيُّ تَارِكُ الصَّلَاةِ يَسْأَلُ الرَّجْعَةَ إِلَى الدُّنْيَا»« يا علي تارك نماز بازگشت به دنيا را درخواست مي كند» سپس در ادامه فرمود:« و اين گفتار خداوند متعال است که در آيه 99 و 100 سوره مؤمنون در قرآن کريم فرموده است:« حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ- قالَ رَبِّ ارْجِعُون‏ ‏؛ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فيما تَرَكْتُ كَلاَّ إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها » بدین معنا که « [ آنان هم چنان به راه غلط خود ادامه مي دهند ] تا زماني که مرگ يکي از آنان فرا رسد [ در آن حال ] مي گويد: پروردگار من ! مرا باز گردان ! شايد در آنچه ترک کردم [ و کوتاهي نمودم ] عمل صالحي انجام دهم [ به او مي گويند چنين نيست، ] اين سخني است که او به زبان مي گويد».

پنجمین نکته - بي نماز حتما جهنمي خواهد بود!!

موسوی با ذکر این نکته که بی نمازان جهنمی خواهند بود، با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: در قرآن کريم آمده: در قيامت يكي از سؤال هايي كه بهشتيان از جهنميان مي پرسند در خصوص علت جهنمي شدن آنها مي باشد كه آنها جواب مي دهند ما به خاطر اين جهنمي شديم که نماز نمي خوانديم. خداوند متعال اين مكالمه را در آیات 40 تا 43 سوره مبارکه مدثر چنين بيان داشته است که: « في‏ جَنَّاتٍ يَتَساءَلُونَ؛ عَنِ الْمُجْرِمينَ؛ ما سَلَكَكُمْ في‏ سَقَرَ؛ قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ» یعنی « آنها (مومنان) در باغ هاى بهشتند، و سؤال مى‏كنند... از مجرمان: چه چيز شما را به دوزخ وارد ساخت؟!» مى‏گويند: «ما از نمازگزاران نبوديم»

لذا عاقبت بی نماز گرفتار شدن به عذاب الهی است مگر اینکه توبه نموده و به جبران گذشته خود بپردازد.

ششمین نکته - حقارت بي نماز در قيامت

وی در پایان فرد بی نماز را حقیر در آخرت خطاب کرد و گفت: افراد بي نماز با حقارت و ذليلانه وارد جهنم مي شوند همانگونه كه خداوند متعال در آیه 60 سوره غافر فرموده است:« إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي‏ سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ» یعنی « آنان كه از عبادت كردن به خداوند تكبر مي ورزند، هرچه زودتر ذليلانه به جهنم فرو خواهند رفت.»

مخاطبان می توانند دیگر پرسش‌های نمازی خود را در بخش " بپرسید" سایت قنوت (qunoot.ir) مطرح کنند.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین