عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۴۳۴۲
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۶
آیت‌‎الله جوادی‌آملی با اشاره به دستورات اقتصادی و اخلاقی اسلام تاکید کرد: «وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا» دستور بین‌المللی قرآن کریم است و اختصاص به مسلمین ندارد.
عقیق: این مرجع تقلید در درس تفسیر در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه سوره شوری گفت: هیمنه و سلطه قرآن بر کتب دیگر نشانه برتری پیامبر(ص) آورنده این کتاب نسبت به سایر انبیاء است.
وی با بیان این‌که «اداره امور با شریعت متفاوت است» تصریح کرد: ممکن است عقل در برنامه‏‌های شخصی و برنامه‎های مرتبط با نهاد تنظیم کننده امور باشد که آن را عادت گویند ولی اینها شریعت نیست.
این مرجع تقلید بیان کرد: در حقیقت عادت نمی‎تواند بهشت و جهنم را برای انسان به ارمغان بیاورد و یا از بین ببرد بلکه شریعت اسلامی است که بهشت را به ارمغان آورده است.
وی گفت: بشر اولی اندک بودند و ساده زندگی می‌کردند که نشانه آن این است که وقتی حادثه تلخ اتفاق افتاد و یکی از فرزندان آدم برادرش را کشت نمی‎دانست با این نعش چه کند.
این مفسر قرآن تصریح کرد: یک سری برنامه‎های مقعطی جزء دین است ولی یک سری دستورات دین و اسلام بین‎المللی است که برای کل جهان است، از جمله اینکه با مردم درست سخن بگویید، نباید بگوییم که چون فرد مقابل مسلمان نیست نمی‎‌توان با او صحبت کرد در حالی که چون انسان است باید با انسان مودبانه رفتار کنیم.
وی گفت: ادب جزء ظرافت‎های رفتاری انسان است و خداوند نیز به ما امر فرموده است که نباید کاری داشته باشید که طرف مسلمان است یا خیر زیرا حساب و کتاب او با خداست نه با شما.
آیت‌الله جوادی‌آملی اظهارکرد: هیچ مفهومی از «ناس» و «شیء» جامع‌تر نیست و خداوند در این رابطه نیز مفهوم ناس را بیان کرده است و در جای دیگر فرموده است از هیچ چیزی که مرتبط با مردم است کم نگذارید از جمله این امور در درس و تحصیل است.
وی گفت: اگر خواستید کالایی را صادر کنید بهترین و پاک‌ترین میوه را صادر کنید بالاخره آنها انسان هستند و کاری نداشته باشید که آنها مومن هستند یا بت پرست.
این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به جنایات رژیم آل سعود در یمن تصریح کرد: خداوند خطاب به آل سعود و اسراییل پیام داده است که شما که فاجعه انسانی راه انداخته‌‏اید مادامی که قابل هدایت هستند باید هدایت شوید و جبران کنید وگرنه باید با سیف به سراغ آنها رفت زیرا هیچ تفاوتی بین آل سعود و اسراییل نیست زیرا آنها با انسانیت، دین حق، عدل و انصاف مخالف هستند.
وی گفت: خداوند فرمود که اگر مسلمان هستی دینت را به پا دار و در آن تفرع و تفرق نکنید زیرا ممکن است که گروهی در دین و در جزییات شریعت و کلام اختلاف داشته باشند ولی دین خدا جای اختلاف نیست.
وی افزود: به فرموده امام علی(ع) هیچ امتی از تفرق به جایی نرسیده است و در آینده نیز نخواهد رسید؛ در ادامه حضرت می‎فرمایند که در امت پیامبر(ص) هیچ کسی مثل من با وجود اینکه حق مرا در سقیفه غصب کردند و به من ظلم کردند برای وحدت امت اسلامی شوق ندارد.
این مفسر قرآن اظهار کرد: اختلاف قبل از علم بسیار پربرکت است زیرا هر کدام برای تشخیص حق تلاش می‏‎کنند. یک اختلاف بسیار مقدس است که همان اختلاف کفه المیزان است که هر دو تلاش می‎کنند که عدل ایجاد شود ولی وقتی فروشنده کم فروش و گران فروش در این ترازو دستکاری می‎کند، این اختلاف بعد از علم است که این کار بسیار بد است.
آیت‌الله جوادی‌آملی بیان کرد: اگر درباره نظام بخواهید کسی را بیخود و بی دلیل طرد کنید دچار گمراهی شده‎اید زیرا انسان نه باید خودش از نظام اسلامی جدا شود و نه باعث جدایی مردم از این جامعه شود و نباید بی دلیل امت واحده اسلامی و نظام را گرفتار این انفصال‌ها و مشکلات و تفرق‎ها کرد.
وی با اشاره به بحث امت واحده در آیه 92 سوره انبیاء گفت: از نظر وحدت داخلی، اختلافات فکری و کلامی که بین اهل سنت است نباید باعث اختلاف ما با آنها شود؛ با اهل کتاب یعنی یهودیان و مسیحیت که وحی و پیامبر(ص) و خدا را قبول دارند نیز باید یک وحدت داشته باشیم. با انسان‌هایی که اصل توحید را قبول دارند نیز باید یک عهد داشته باشیم و با دیگران نیز باید انسانیت را رعایت کنیم.
این مفسر قرآن اظهار کرد: انبیاء اول آمدند این دشمن درونی را با نرم‌ترین شکل رام کنند. کظم غیظ را همه پیامبران داشتند. کظم غیظ دشمن درونی را رام می‎کند.
وی افزود: درباره سلیمان که سلطنت داشت نیز فرمود که من این معدن مس را ما مثل این نهر کارون برای او سیل وار روان کردم؛ او از این کار بهره‎ها گرفت تا برای مردم وسایل حیات بسازد و نه تیر و شمشیر؛ الان اوباما و ستمگران عالم که قدشان بالارفته است روی جنازه‌های 70 میلیون نفر هستند. آنها راه زنی کردند و امروز می‎گویند که ما قدرت داریم. شما چه تمدن و انسانیتی آوردید؟ شما فقط اسلحه‎ای دست گرفتید و امروز قد کشیده‎اید.
این مرجع تقلید در پایان اظهار کرد: فرقی بین اسراییل و آل سعود نیست مگر فرقی بین صدام و آل سعود بود؟ آنها در هشت سال فاجعه به بار آوردند و هزاران شهید از ما گرفتند ولی رفتند و امروز هم آل سعود داعیه خادم الحرمین دارند و اینگونه جنایت می‎کنند ولی در مقابل اینها ملتی آزاده است که نه ظلم کرده است و نه زیر بار ظلم خواهد رفت.


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین