عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۴۲۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۴
یک مدرس دانشگاه و کارشناس تعلیم و تربیت به تبیین نقش زیارت در تحول شخصیت معنوی و سبک زندگی انسان پرداخت.
عقیق: علی سعیدی بیان کرد: از آنجا که انسان موجودی است کمال‌جو به جهت رفع نیازهای ذاتی خود به دنبال اتصال و ارتباط با مرجع و پناهگاهی است که بتواند در مسیر مدارج کمال به آن متصل شود و بدان تأسی جوید.
وی بیان کرد: از این رو زیارت معصومین علیهم‌السلام و اولیاء‌الله که به نوعی تقرب جستن به ذات لایزال الهی به واسطه این بزرگواران محسوب می‌شود امری است که می‌تواند در تحول روحی و شخصیت فرد و رشد جامعه اثر گذارد و متناسب با میزان ارتباط و خلوصی که در نزدیک شدن به خداوند موجود است، فرد را دگرگون کند.
وی به بیان برخی آثار و فواید زیارات پرداخت و گفت: یکی از آثار و فواید زیارت الگودهی در تمام ابعاد و زوایای زندگی است.
به گفته وی در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی‏ مَماتَ محمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» پروردگارا زندگانی مرا(مانند) زندگانی حضرت محمد(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و مردن مرا(مانند) مردن حضرت محمد(ص) و خاندان پاک و مطهرش قرار ده. اگر کسی این سخنان را خالصانه بگوید و ارتباط روحی و معنوی با پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی و سایر ائمه به ویژه امام حسین(ع) پیدا کنند از آن پس سعی می‌کند مانند آنها مطیع و عاشق خداوند بوده و قلبش را از عشق او لبریز کند، از جز او نهراسد و از فاسدان و ظالمان ترسی به دل راه ندهد و در مقابل آنان سر تعظیم فرود نیاورد.
وی گفت: چنین کسی حاضر است برای مبارزه با ظلم، فساد و ابتذال و عیاشی و حاکمیت حق و انسان‌های صالح مال و جان و از آن بالاتر آبروی خویش را فدا کند.
این مدرس دانشگاه، احساس عزت را از آثار و برکات این آئین معنوی برشمرد و افزود: یکی از سجایای برجسته در اولیای الهی عزت‌مندی آن بزرگواران است. عزت حالتی است برای روح که خود را غالب می‌بیند و از چیزی نمی‌هراسد.
وی کسب طهارت و پاکی و دوری از گناهان و آلودگی‌ها را نیز در تقویت این مهم ضروری دانست و افزود: در زیارات اهل بیت علیهم‌السلام دو نوع طهارت لازم است که اول طهارت ظاهری مثل غسل و وضو و رعایت نظافت و تمیزی بدن و لباس است چراکه زیارتگاه‌ها محل جلوس ملائک و تسبیح و تمجید خداوند هستند و دوم طهارت درون یا باطن چراکه زیارت آمادگی روح و پاکی و تزکیه نفس و دلی پاک و آرام می‌خواهد.
وی رضامندی از حق تعالی را به عنوان دیگر برکت زیارت دانست و افزود: اولیای الهی جلوه کامل همه صفات ممتاز کمال‌اند و زائری که در مقام حب و ارادت به معصومین(ع) در مراقد شریفه آنان حضور می‌یابد به جای جزع و فزع در برابر ناملایمات روزگار و مصائبی که بر او وارد می‌آید به نوعی ملهم به این اثر می‌شود، همچنانکه آن بزرگواران همه وجود خود را به خدامحوری و راضی به رضای او بودن خلاصه کرده بودند.
به گفته وی، مصداق بارز این تفکر در یکی از مناجات‌های امام حسین(ع) است که می‌فرماید: الهی صَبْراً عَلی‌ قَضائِکَ یا رَبِّ لا إِلهَ سِواکَ، یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ.... .
وی به برخورداری از آرامش روح نیز اشاره کرد و افزود: زیارت مراقد شریف ائمه معصومین(ع) مرهم و التیام‌بخش آلام روح و روان و موجب آرامش روح است؛ (هُوَ الَّذِی أَنزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُوا إِیمَانًا مَّعَ إِیمَانِهِمْ)، او کسی است که آرامش را در قلب مومنین قرار می‌دهد و بر ایمان آنان ایمانی دیگر می‌افزاید (سوره فتح آیه 4).
وی افزود: زیارت حرم شریف حضرت سیدالشهدا علیه السلام از آنجا که آن حضرت عبد صالح خدا و مطیع محض اوامر الهی و مصداق بارز نفس مطمئنه است، به زائرین آرامش روحی و اطمینان قلبی می‌بخشد.
وی ادامه داد: البته این نکته نیز مهم و قابل ذکر است که زیارت و توسل به اهل بیت(ع) زمینه‌ساز رفع مشکلات بسیاری از افراد شده و می‌شود.
به گفته وی در زمانی که اضطراب و نگرانی و تشویش خاطر یک بیماری فراگیر شده و علیرغم پیشرفت تکنولوژی این روند همواره رو به افزایش دارد تنها زیارت مراقد شریف ائمه(ع) موجب آرامش روح خواهد بود.
سعیدی گفت: آلکسیس کارل می‌گوید "در زندگی دانشمندان و قهرمانان و پاکان یک ذخیره تمام‌نشدنی از انرژی معنوی وجود دارد این مردان چون کوه‌هایی در میان دشت بالا کشیده‌اند و به ما نشان می‌دهند که تا کجا می‌توانیم بالا رویم و چقدر هدفی که طبیعتاً شعور انسانی به آن متمایل است عالی است. فقط چنین مردانی می‌توانند برای زندگی درونی ما غذای معنوی مورد نیاز را تهیه کنند".


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین