عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۸۵۴
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
قدس انلاین: در آیه 130 سوره انعام آمده است: بر جن نیز پیامبرانی مبعوث شده و پیام الهی را به آنان رسانده اند.
عقیق:، «جن» چنانکه از مفهوم لغوى این کلمه به دست مى‌‏آید موجودى است ناپیدا که مشخصات زیادى در قرآن براى او ذکر شده است. از آیات قرآن به خوبى استفاده مى ‌‌‏شود که بر خلاف آنچه در افواه مردم عوام مشهور است و آنها را «از ما بهتران» مى‌‌‏دانند، انسان نوعى است برتر از آنها، به دلیل اینکه تمام پیامبران الهى از انسان ها برگزیده شدند و آنها به پیامبر اسلام که از نوع بشر بود ایمان آوردند و از او تبعیت کردند.
آیه 130 سوره انعام دلالت دارد بر این که ای گروه جن و انس، آیا پیامبرانی از میان شما برنخاسته اند که آیات مرا به شما حکایت نمایند؟ و شما را به دیدار این روزتان بیم دهند. گویند علیه خویش گواهی می دهیم. زندگی دنیا فریبمان داده بود و علیه خویش گواهی دهند که کافر بودند.
در آیه 130 سوره انعام درباره ی اینکه آیا پیامبران انسانند یا جن؟ نظرات متعددی مطرح شده است.
ضحّاک گوید: همان طوری که پیامبرانی به سوی انسان ها فرستاده شده پیامبرانی هم به سوی پریان فرستاده شده اند.
کلبی گوید: پیامبران به سوی آدمیان فرستاده می شدند. اما حضرت محمد (ص) مبعوث به سوی آدمیان و پریان است.
علاوه بر این آمده است: تنی چند از جن را به سوی تو آوردیم که قرآن را بشنوند و چون نزد پیغمبر حضور یافتند، به همدیگر گفتند گوش فرا دهید و چون قرآن خوانده شد سوی قومشان بازگشتند در حالی که انذار کننده بودند، گفتند: ای قوم جن، ما کتابی استماع کردیم که بعد از موسی نازل شده و مصدق کتاب های پیشین است و به حق و به راه راست هدایت می کند. ای قوم، داعی خدا را اجابت کنید و بدو ایمان بیاورید تا گناهان تان را بیامرزد و از عذاب دردناک شما را برهاند.
بگو به من وحی آمده که گروهی از جن استماع کردند و گفتند ما قرآنی شگفت آور شنیدیم که به کمال دعوت می کند و بدان ایمان آوردیم و هرگز کسی را به خدای خود شریک نمی کنیم. گروهی از ما شایستگانند و گروهی پست و ما فرقه های مختلفیم و چون هدایت را شنیدیم بدان مؤمن شدیم. هر که به پروردگارش ایمان آورد، از نقصان و ظلم نترسد او از جمله ما مسلمانان است و هدایت شده است امّا غیر از او ستمگرانند که سزاوار جهنمند.
از این آیات معلوم می شود که جنیان قرآن مجید را شنیده و بدان ایمان آورده اند و تکلیف آن ها و شرک و ایمان آن ها و نیکوکاران و بدکاران آن ها هم چون انسان ها هستند و رسول خدا هم بر انس و هم بر جن پیغمبر است و با وجود اینکه گویا جنیان از جنس خودشان پیغمبر دارند ولی این آیات صراحت دارند که پیغبر اسلام پیغمبر آن ها هم هست.

پی نوشت ها:
1-ترجمه تفسیر مجمع البیان، ج8: 278.
*سیدعباس میری، شیطان کیست و چه می کند؟: 31-32.
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین