عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۸۳
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰
پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی با صدور اطلاعيه‌ای از علاقه‌مندان به همياری و مشاركت در تدوين، ترجمه و انتشار آثار آيت‌الله تهرانی(ره) دعوت به همكاری كرد.

عقیق: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی با صدور اطلاعيه‌ای از علاقه‌مندان به همياری و مشاركت در تدوين، ترجمه و انتشار آثار آيت‌الله تهرانی(ره) دعوت به همكاری كرد.

متن اين اطلاعيه به شرح زير است:

وجود فرهمند و فرازمند استاد فرزانه‏، فقيه عارف، حجةالحق، آيت‏‌الله‏ معظم مجتبى تهرانى ـ قدس الله نفسه الزكيه ـ همچون كوهسارانى بود كه بر دامنه‏‌هاى نشاط‏‌انگيز و طراوت‏‌خيز آن، چشمه‏‌ساران زلالى جارى‌ بود كه شريعه‏ انبوه دل‏‌هاى تشنه‏ فقه و شريعت و آبشخور خيل جان‌هاى شيفته و شائق اخلاق و سلوك بود.

از ديرباز، محفل اشراقى دروس اخلاق و عرفان معظم له، كانون تجمع طيف طالب طهارت و معرفت بود. سال‏‌ها هزاران جوان از سرچشمه‏ صافى تعليمات شرقانى استاد سيراب و سرشار می‌شدند و بوته‏ انفاس قدسى و مواعظ بالغه‏ او، نفوس مستعدّ و قلوب معدّ را می‌گداخت و جان‏‌ها و دل‏‌هاى گداخته را تزكيه می‌ساخت، چرا كه استاد خود تنديس پارسایى و تجسم ساده‌زيستى بود، و مظهر نفسانيت‌ستيزى و جاه‌گريزى و مجمع علم و عمل بود.

دروس معنوى استاد، از جنس اخلاق نظرى و انتزاعى رايج نبود و همچنين تعليمات سلوكى ايشان با عرفان‌مسلكى نسبتى نداشت، دروس او فراتر از بازگفت تقليدى اخلاق فلسفى و يونانى‌ بود؛ مباحث استاد آميزه‌‏اى از اخلاق نبوى(ص) و عرفان علوى(ع) بود كه با اتكا به منطق اجتهاد، از زلال آيات و روايات برگرفته و با رعايت نياز نسل امروز، سامان يافته و از جويبار لسان معظم‏‌له در كام تشنه‏ طالبان سلوك فرو می‌ريخت.

مجموعه‏ مباحث چندين‌ ساله‏ اخلاقی و عرفانی استاد، از 2 هزار و 500 درس فراتر رفته و تنقيح، تدوين و انتشار اين ذخيره‏ گرانبها به حجت‏‌الإسلام و المسلمين استاد علی اكبر رشاد، رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی واگذار شده است. چند سالی است كه پرداخت و ساماندهی اين مجموعه ارزشمند تحت نظر ايشان و با همت و همراهی تنی چند از فضلا و صاحب ‌نظران و طبق چارچوب و فرايندى مضبوط و مشخص آغاز شده است. مباحث اخلاقى با عنوان «اخـلاق الهى» و مباحث عرفانى نيز كه با عنوان «سير و سلوك» ارائه می‌گردد.

تاكنون به ‌جهت دشواری‌های خاص تبديل مباحث شفاهی القا شده در جلسات عمومی، به متون منقح، منسجم و مستند، در يك مرحله دو دفتر از سلسله‌ سير و سلوك سامان گرفته و عرضه‌ شده است. چهار مجلد نيز از سلسله‌ دفترهای اخلاق الهی با موضوعات «آفات زبان» (بخش اول)، «آفات زبان» (بخش دوم)، «پيوند با معصومان (ع)» و «پيوند با اهل ايمان» منتشر شده است. اين مجلدات با استقبال درخوری مواجه گشته و به چند زبان مطرح دنيا (عربی، انگليسی، فرانسه، آلمانی، اردو، تركی، مالايو و تاجيك) ترجمه شده و يا در دست ترجمه می‌باشد.

مباحث سلسله‌ اخلاق الهی، در نهايت به صورت زير عرضه خواهد گشت:

جلد اول: شامل درآمدی بر اخلاق و خرد.

جلد دوم: شامل مباحث قوه‌ شهويه‌ 1 (شهوت‌طلبی، دنياطلبی، جاه‌طلبی و...)

جلد سوم: مباحث قوه‌ شهويه‌ 2 (زهد، غنا، قناعت، سخاوت، خيانت و...)

جلد چهارم: مباحث قوه‌ شهويه‌ 3 (آفات زبان 1 )- چاپ شده.

جلد پنجم: مباحث قوه‌ شهويه‌ 4 (آفات زبان 2)- چاپ شده.

جلد ششم: مباحث قوه‌ غضبيه‌ 1 (شجاعت، تهور، حلم، خشم، مدارا، حسن خلق و...)

جلد هفتم: مباحث قوه‌ غضبيه‌ 2 (تواضع، تكبر، غرور، عجب، عصبيت و...)

جلد هشتم: آثار مشترك قوای سه گانه‌ نفس1 (گناه، توبه، تقوی)

جلد نهم: آثار مشترك قوای سه‌گانه‌ نفس2 (آزمايش الهی)

جلد دهم: آثار مشترك قوای سه‌گانه‌ نفس3 ( صبر و شكر)

جلد يازدهم: آثار مشترك قوای سه‌گانه‌ نفس 4 (ذكر، غفلت، نيت، اراده)

جلد دوازدهم: آثار مشترك قوای سه‌گانه نفس5 (اخلاص، ريا، صدق، نفاق، خوف و رجا)

جلد سيزدهم: آثار مشترك قوای سه‌گانه نفس 6 (محبت، توكل، رضا، تسليم، انس، شوق)

جلد چهاردهم: آثار مشترك قوای سه‌گانه نفس7 (اصول و موانع پيوندها)

جلد پانزدهم: آثار مشترك قوای سه گانه‌ی نفس 8 (اخلاق معاشرت)

جلد شانزدهم: آثار مشترك قوای سه‌گانه نفس 9 (پيوند با اهل ايمان)- چاپ شده.

جلد هفدهم: آثار مشترك قوای سه‌گانه نفس 10 (پيوند با معصومان)- چاپ شده.

نيز مقرر است سلسله سير و سلوك براساس يك صد منزل تكميل، تدوين و ارائه شود.

سامان و تدوين نهايی اين ‌دو مجموعه سترگ، ترجمه به زبان‌های خارجی و نهايتاً چاپ در عرصه بين‌الملل نيازمند مساعدت‌های معنوی و مادی است كه جز با همت و همكاری مشتاقان ميسور نخواهد بود.

علاقه‌مندان به همياری و مشاركت در تدوين، ترجمه و انتشار اين ‌دو مجموعه می‌توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر با روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی به‌ شماره تلفن 88742208 تماس برقرار كنند. 


منبع: خبرگزاری ایکنا
211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین