عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۸۱
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰
مقتل «لهوف» نوشته «سید ابن طاووس (ره)» برای هفدهمین بار از سوی انتشارات «نبوغ» قم منتشر و روانه بازار نشر شد.
عقیق: یکی از شخصیت‌های برجسته و عالیقدر شیعه سید العارفین رضی‌الدین علی‌بن موسی‌بن جعفربن طاووس است؛ وی در 15 محرم سال 589 در حله دیده به جهان گشود و بعد از سفرهای بسیار به بلاد اسلامی و جدیت در کسب علم و فضیلت در سال 664 وفات یافت و پیکر مطهرش را در نجف اشرف به خاک سپردند.
 
این عالم بزرگوار منشأ آثار وجودی بسیاری بود و بیش از پنجاه عنوان کتاب نگاشت. یکی از آن آثار ارزشمند، کتاب شریف «اللهوف  علی قتلی الطفوف» است؛ از این کتاب چند نسخه موجود است که گاهی «الملهوف» نیز نامیده می‌شود هر چند بین بزرگان لهوف از شهرت بیشتری برخوردار است.
 
این اثر اگر چه در عنفوان جوانی سید نگاشته شده است اما به تصریح خود ایشان به فضل الهی و با شیوه‌ای نو و بدیع نگاشته شده و تا پایان عمر بر درستی آن تائید و تأکید کرده است.
 
ترجمه کتاب «لهوف» انتشارات «نبوغ» از روی نسخه‌ای به تحقیق شیخ فارس تبریزیان (حسون) چاپ انتشارات اسوه صورت گرفته است و سعی شده ترجمه‌ای روان و مطلوب داشته باشد.
 
مترجم در این اثر ترجمه عنوان‌های مثنوی را انتخاب کرده به نوعی که با این کار راه دستیابی به مقتل مورد نظر را فراهم کرده است. 
 
گردآورنده این اثر «علی‌بن موسی‌بن جعفربن محمدبن طاووس حسینی» می‌گوید: «مهمترین انگیزه‌ای که مرا به نوشتن این کتاب واداشت، این بود که: چون کتاب «مصباح الزائر و جناح المسافر» را تدوین کردم، دیدم که حاوی بهترین زیارت‌ها و برگزیده اعمال زیارت است به طوری که هر کس آن کتاب را به همراه داشته باشد از برداشتن چراغ دیگری برای بهره‌مندی از این فرصت شریف و یا زیارتنامه بزرگ و یا کوچک، بی‌نیاز است.
 
از این رو، دوست داشتم، تا دارنده این کتاب در حرم امام حسین (ع) از برداشتن کتاب مقتل در زیارت عاشورا بی‌نیاز باشد، لذا این کتاب را به دنبال آن کتاب نگاشتم و به خاطر فرصت کمی که زائران دارند، مطالبی را به اختصار جمع‌اوری کرده و از زیاده گویی اجتناب کردم.
 
این کتاب برای گشودن درهای غم و اندوه (برای خواننده) کافی است و مؤمنان را به رستگاری رساند، پس ما در قالب الفاظ، معانی ارزشمندی نهاده‌ایم؛ و به یاری و استعانت خداوند مهربان و مالک نام کتاب را «الملهوف (اللهوف) علی قتلی الطفوف» گذاشتم که دارای مسلک است نظیر «وقایع پیش از جنگ»، «در توصیف هنگامه جنگ» و «وقایع پس از شهادت» است».
 
انتشارات «نبوغ» کتاب «لهوف» را برای هفدهمین بار در 273 صفحه و با قیمت 6000 تومان منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.


منبع: خبرگزاری فارس
211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین