عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۷۷۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۹
پای درس تفسیرآیت الله جوادی آملی؛
آیت الله جوادی آملی گفت: زمانی که انسان خدا را وکیل خود می گیرد و در گرفتاری ها و مشکلات به خدا توکل می کند، در حقیقت تمام امور را به خدا واگذار می کند.
عقیق:آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به موضوع توکل اشاره کرد و گفت: توکل یکی از موضوعات مهم در اسلام است و از همین رو اسلام تأکید فراوانی بر آن می کند.

آیت الله جوادی آملی در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه شورا، با بیان اینکه توکل کردن انسان به انسان با توکل انسان به خداوند فرق اساسی دارد، افزود: زمانی که انسانی برای رفع حاجت خود کسی را وکیل می گیرد یک بخشی از کارها را به وکیل خود می سپارد تا او از حق موکل خود دفاع کند. اما زمانی که انسان خدا را وکیل خود می گیرد و در گرفتاری ها و مشکلات به خدا توکل می کند، در حقیقت تمام امور را به خدا واگذار می کند تا اگر خداوند صلاح بداند مشکل او برطرف کند.

وی اظهار داشت: انسانی که همه امور را به خدا وا می گذارد و خود هیچ دخالتی در اصل قضایا ندارد، در کنار توکل، با دعا و تضرع و گریه از خدا بخواهد آنچه به مصلحت او است صورت بگیرد تا امور، به خوبی و خوشی به سرانجام برسد.

وی با اشاره به این مطلب که خدا حکیم، عادل و دارای حکمت حقیقی است اظهار داشت:هیچ موجودی در این دنیا بدون هدف و عبث آفریده نشده و همه تحت ولایت و سرپرستی حضرت حق واقع شده اند، خداوند همه موجودات را یکسان آفریده و فطرت پاک، سرمایه عقل و استعداد کمال را در همه قرار داده، اما در این میان بعضی با تلاش و مجاهدت خود به مقامات بالای علمی و اخلاقی می رسند و دنیا را از وجود خود بهره مند می سازند.

این مفسر قرآن کریم خاطر نشان ساخت: آنچه قابل توجه برای بشر است این نکته است که، انسان موجودی مختار و آزاد آفریده شده و خدا هم حق تصمیم گیری برای به سعادت رسیدن وعدم آن را به خود انسان واگذار کرده است. اما آنچه در این میان اهمیت دارد این است که انسان باید در همه حال مطیع و فرمانبردار ذات حضرت حق باشد.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین