عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۶۹۱
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۴
مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس از رونمایی از ضریح نمادین امام حسین(ع) به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر خبر داد و گفت: ۸ جلد کتاب نیز به مناسبت این روز رونمایی می‌شود.

عقیق:سردار جواد خضرایی، مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس ظهر دوشنبه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با اشاره به آزادسازی خرمشهر در سوم خردادماه گفت: عملیات بیت‌المقدس از ۱۰ اردیبهشت‌ماه آغاز شد و سوم خرداد با آزادسازی خرمشهر به پایان رسید، اگر چه تبلور آن در سوم خرداد است، اما صرف‌نظر از آزادسازی خرمشهر، دوره مقاومت قبل از اشغال و زمان آزادسازی این شهر نیز وجود داشته که حائز اهمیت است.

وی افزود: در مراحل اشغال خرمشهر، مقاومت‌های بسیاری از جانب مردم وجود داشت که این امر عامل پیروزی است و باید بیشتر به آن پرداخت، هر چند آزادسازی خرمشهر نیز دارای اهمیت است، اما عامل مهم پیروزی که بخش تاریخ‌ساز دفاع مقدس را نیز شامل می‌شود، مرحله مقاومتی است که در این شهر صورت گرفته.

توجه به عوامل پیروزی در آزادسازی خرمشهر

سردار خضرایی ادامه داد: حد فاصل شلمچه تا خرمشهر ۲۰ کیلومتر است و دشمن ظرف چند دقیقه می‌توانست وارد خرمشهر شود، در حالی که ۴۵ روز پشت دروازه‌های شهر ماند، که این موضوع اهمیت دارد. در آن دوران نیز بروز ناامنی‌ها در داخل کشور و ضعف دولت مرکزی سبب شده بود، مسئولان به فکر رفع مشکلات داخلی باشند تا تمهیدات نظامی برای پیشگیری از تجاوز دشمن.

وی تصریح کرد: همدلی مردم، پیشگامی روحانیت، جان‌ بر کفی رزمندگان و حضور مردان و زنان در جبهه‌های دفاع مقدس سبب پیروزی شد و دشمن نتوانست به خواسته‌هایش دست یابد.

سردار خضرایی با اشاره به وضعیت کشورهای منطقه گفت: کشورهایی مانند عراق و سوریه درگیر جنگ با افرادی هستند که هرگز به پای ارتش عراق در دوران جنگ تحمیلی نمی‌رسند، اما این عده محدود توانسته این دولت‌ها را به استیصال برسانند در حالی که ایران توانست در مقابل این ارتش بعثی مقاومت کند. این موضوعات مهم بوده و باید به دقت بررسی شوند. اگر ما امروز می‌بینیم که از گزینه‌های روی میز نام می‌برند اما از دست زدن به آن واهمه دارند، به دلیل همین مقاومت‌های مردم است؛ چرا که در امتحان‌های سخت آزموده شده‌اند و در حال حاضر نیز با دست‌یابی به فناوی‌های جدید و سلاح‌های مدرن قدرت ایستادگی بیشتری خواهند داشت و جنگ‌افروزان باید به پیشینیه ملت ایران توجه کنند.

اجرای ۱۰ برنامه به مناسبت آزادسازی خرمشهر

سردار خضرائی بار دیگر یادآور شد: یک رویکرد از دفاع مقدس و سوم خرداد، آزادسازی خرمشهر است و انسجام و اتحاد و اعتقاد عمیق مردم سبب شد در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح مقاومت کنند و ملت ایران در حال حاضر این توانایی را دارد که سوم خردادهای بسیاری را بیافریند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های موزه دفاع مقدس به مناسبت آزادسازی خرمشهر گفت: رونمایی از ۸ کتاب منتشر شده توسط نشر موزه دفاع مقدس، برگزاری همایش فاتحان خرمشهر، اجرای نورنمای سه‌بعدی مسجد جامع خرمشهر و آب‌نمایش دریاچه هورالعظیم، رونمایی از آثار نگارگری استاد فرخی و رونمایی از ضریح نمادین امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) از جمله برنامه‌های موزه دفاع مقدس به مناسبت آزادسازی خرمشهر است.

سردار خضرایی درباره ضریح نمادین امام حسین(ع) بیان کرد: این ضریح به منظور تبیین نقش عاشورا در پیروزی رزمندگان در دفاع مقدس ساخته و ساخت این ضریح از هشت ماه پیش آغاز شده و در حال تکمیل است، این ضریح در ابعاد واقعی با خطوط اسلیمی بود و به گونه‌ای است که وهن به حرمین معصومین(ع) نشود.

انتظار از رئیس جمهور؛ استفاده از دستاوردهای شهدا

مدیرعامل موزه دفاع مقدس در ادامه گفت: از دولت تدبیر و امید و شخص رئیس جمهور که خود در دفاع مقدس حضور داشته است، انتظار داریم استفاده از دستاوردهای شهدا و اصول ارزش‌های اسلامی را در اولویت قرار داده و آن را به عنوان اصول مذاکره و ارتباط با دوستان و دشمنان قرار دهند که در این صورت و بدون شک دولت رئیس جمهور در تمام مراحل موفق خواهند بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره کتابخانه موزه دفاع مقدس اظهار کرد: کتابخانه باغ موزه دفاع مقدس تخصصی‌ترین موزه است که حاوی ۱۴ هزار عنوان کتاب در قالب ۴۰ هزار جلد کتاب است. مؤلفان، ناشران، کارگردان‌ها و ... در رابطه با پرداختن به موضوع دفاع مقدس دچار محدودیت منابع هستند که بخشی از طریق کتابخانه حل شده و بانک اطلاعاتی با ظرفیت ۶۰۰ ترابایت در موزه به وجود آمده و در حال جمع‌آوری است.

منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین