عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۶۸۶
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۳
آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر؛
مفسر بزرگ قرآن کریم گفت: " خدا انسانها را در انتخاب دین و پذیرش حق و حقیقت آزاد گذاشته و کسی را مجبور به انتخاب عملی نکرده است".
عقیق:آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره مبارکه شورا به هدف از بعثت انبیاء الهی اشاره کرد و فرمود: هدف از بعثت انبیاء ابلاغ پیام های الهی، ارشاد و راهنمایی کردن انسانها برای به سعادت رسیدن و انذار از خطرات مسیری که در پیش رو دارند، است. 

مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان این مطلب که " خدا انسانها را در انتخاب دین و پذیرش حق و حقیقت آزاد گذاشته و کسی را مجبور به انتخاب عملی نکرده است" اظهار داشت: پیامبران الهی غیر از این مسئولیتی ندارند و مأمور این نیستند که حتما آنچه را که بیان می کنند بشر بپذیرد؛ چراکه خدای متعال، بشر را در انتخاب مسیر آزاد گذاشته است؛ همه انسانها در اینکه سخنان حکیمانه دین و فرستادگان الهی را بپذیرند و به کمال رهنمود شوند و یا اینکه راه گمراهان را انتخاب کنند و از مسیر حق و حقیقت منحرف شوند مخیر می باشند، ولی در روز قیامت خدا حسابرس است و از هیچ عملی نخواهد گذشت و این همان عدالت حضرت حق می باشد. 

وی بیان داشت: قرآن کتابی نورانی و منبع همه فیوضات الهی و جامع همه علوم است، هر کس به مقدار خود در این منبع الهی به کنجکاوی پرداخته و به مقداری از اسرار نهفته در جهان آفریش آگاهی یافته است؛هیچ سؤالی نیست که قرآن جواب آن را بیان نکرده باشد و یا کسی به این منبع وحی مراجع کند و دست خالی بازگردد. 

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: اگر انسان در دنیا قرار است از چیزی بترسدآن جهنم است و اگر قرار است شوق و امیدواری نسبت به آینده داشته باشد آن بهشت است و اگر قصد رسیدن به مرحله بالاتری را دارد آن کمال، لطف و رحمت الهی است؛ بنابراین باید انسان تمام تلاش خود را برای رسیدن به بهترین اعمال معطوف کند که بعد از این دنیا حسرت و افسوسی برای او باقی نماند. 

وی تاکید داشت: انسان عاقل کسی است که با تدبر در قرآن کریم مشکلات علمی و اخلاق و معرفتی خود را برطرف کند و با اندیشیدن و تفکر در قرآن به بهترین قله های معرفتی برسد.

منبع:باشگاه خبرنگاران



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین