عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۶۰۷
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
در نشست «اسلام تغذیه سالم، انسان سالم» عنوان شد:
در نشست علمی «اسلام تغذیه سالم، انسان سالم» ضمن تاکید بر فرهنگسازی تغذیه سالم در جامعه عنوان شد: ۲۵۰ آیه در قرآن به موضوع غذا و آداب غذایی می‌پردازد.
عقیق:نشست علمی «اسلام تغذیه سالم، انسان سالم» با محوریت زن و خانواده از سوی بسیج جامعه پزشکی در وزارت بهداشت برگزار شد.

در ابتدای این نشست زهره الهیان، عضو شورای مرکزی سازمان بسیج جامعه پزشکی با برشمردن نقش تغذیه سالم در سلامت خانواده عنوان کرد: با توجه به اهمیت تغذیه و فرهنگ سازی آن می‌توان با برگزاری همایش‌ و استفاده از نظرات اساتید و با کمک اصحاب رسانه گامی‌های را در این مسیر برای بهبود تغذیه برداریم.

وی افزود: جامعه متشکل از سلول‌های بنیادین یعنی خانواده است و زنان نقش محوری در آن ایفا کرده و عضو مهمی در ترویج فرهنگ تغذیه سالم هستند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نقش زن در خانواده ایرانی و اسلام بر همگان روشن است اگر بتوانیم با آموزش درست به دختران که زنان آینده جامعه هستند فرهنگ تغذیه سالم را آموزش دهیم در واقع گامی بلند در امر فرهنگسازی برداشتیم.

الهیان با بیان تغییرات نسلی صورت گرفته در ایران و اثرات آن در امر تغذیه، عنوان کرد: در حال حاضر آنچه که در نسل قبل و تغذیه سالم وجود داشت، از بین رفته است؛ تنوع طلبی و لذت بردن از غذا جای سلامت و مفید بودن آن را گرفته است. فست فودها می‌توانند بلای خانمان سوزی برای جوامع باشند که متاسفانه ما نیز این مسیر را به سرعت طی می‌کنیم و چه خوب است که به سبک زندگی اسلامی و تغذیه سالم باز گردیم.

وی در ادامه با اشاره به آیه «کلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ» که بر تغذیه سالم تاکید دارد گفت: اصول تغذیه سالم در کتاب دینی ما و در دین ما وجود دارد که به وسیله آن و با کمک آموزه‌های مدرن تغذیه سالم را در جامعه پیگیری کنیم.

الهیان یاد آور شد: سازمان بهداشت جهانی WHO سلامت را به چهار بعد جسمی، روانی و اجتماعی و معنوی تقسیم کرده است که هر کدام از این ابعاد با همدیگر ارتباط دارند، سلامت روحی از طریق سلامت جسمی ایجاد می‌شود، وقتی قرار است سلامت را با تمام ابعاد آن در نظر بگیریم باید تغذیه سالم مبنای آن قرار داشته باشد و فقط بر سلامت جسمی تکیه نکنیم.

در ادامه این نشست گلبن سهرابی، نیز با تاکید بر اینکه قرآن سرشار از آیه‌هایی در رابطه با شیوه صحیح تغذیه و آداب غذا خوردن است عنوان کرد: در قرآن بالغ بر 250 تا 300 آیه در رابطه با شیوه صحیح تغذیه وجود دارد.

وی افزود: سلامت روح بدون در نظر گرفتن سلامت جسمی امکان پذیر نیست و در واقع اسلام به همین دلیل و برای رسیدن به سلامت روحی و تغذیه سالم تاکید دارد.

سهرابی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند زمانی شروع به غذا خوردن کنید که گرسنه بوده و قبل از سیری از آن دست بکشید این عمل در واقع میانه روی و اعتدال در تغذیه را برای ما در نظر می‌گیرد از سوی دیگر اضافه شدن وعده‌های غذایی و کم کردن حجم آنها که اسلام نیز بر آن تاکید دارد همان اعتدال به تغذیه است.

وی با اشاره به در پیش بودن ماه رمضان اظهار کرد: کم خوری و تمرین آن از وجه دیگر اهمیت اسلام به بُعد تغذیه است که در آن مسلمانان را به سلامت جسمانی از  طریق میانه روی در غذا خوردن دعوت می‌کند.

سهرابی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امروز علم ثابت کرده است که نحوه تغذیه بر روی ژنتیک و تغییر در دی ان ای تاثیر دارد.

وی همچنین عنوان کرد: آمارهایی که وزارت بهداشت ارائه داده، نشان می‌دهد که عدم رعایت و توجه به نوع و مقدار غذااز علل افزایش چاقی است. آنچه که قرآن نیز به ما می‌گوید انتخاب صحیح نوع غذا و مقدار آن است که متاسفانه چنین چیزی در جامعه ما فراموش شده است.

وی خاطر نشان کرد: با آموزش‌های خیلی ساده می‌توان به استفاده تغذیه سالم و فرهنگسازی آن کمک کنیم.

زینب امیری مقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز با تائید سخنان سهرابی عنوان کرد: تغذیه ناسالم، عدم تحرک و نحوه غلط تربیت خانواده باعث شده است که چاقی که مادر بسیاری از مرض‌ها است در کودکان ما به وجود آید.

وی ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها از آنمی فقر آهن در کودکان بی‌اطلاع بوده که این امر وجود مرکزی برای آموزش آنها را ضروری می‌کند.

وی یاد آور شد: تغذیه سالم باید از نوزادی شروع شده تا در کودکی و بزرگسالی ادامه پیدا کند آنگاه می‌توان از بسیاری بیماریها در جامعه پیشگیری کنیم.

زهرا خزائی پور، متخصص طب اجتماعی و پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با تاکید بر اینکه تغذیه صحیح ارتباطی با وضعیت مالی خانواده‌ها ندارد، عنوان کرد: تغییرات غلط در فرهنگ، تغذیه ناسالم را به وجود آورده است اگر بخواهیم مداخله کنیم و وضعیت تغذیه مردم را بهبود بخشیم باید از ریشه‌ها شروع کنیم.


منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین