عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۵۳۰
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳
حاج عبدالباقی عنوان کرد:
یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت رسول اکرم هرگز از احسان و راضی نگه داشتن همسرانش حتی آنها که پیامبر را آزار می‌دادند، دست برنداشت.
عقیق:دکتر مریم حاج عبدالباقی در خصوص شیوه‌ی همسرداری حضرت رسول، اظهار داشت: از آنجا که هیچ عیب و نقصی در رفتار، گفتار و حتی بروز احساسات پیامبر اکرم بعنوان یک انسان کامل وجود ندارد، بنابراین هر آنچه از ایشان صادر شده حق و معیار رفتار انسانی است.

حاج عبدالباقی افزود:حضرت رسول اکرم هرگز از احسان و راضی نگه داشتن همسرانش حتی آنها که پیامبر را آزار می‌دادند، دست برنداشت بنابراین تلاش برای راضی نگه داشتن همسر یک حسن و بلندای اخلاقیت و مردان باید آنها را از خود راضی نگه دارند.

وی با اشاره به سوره تحریم که خداوند در آیه‌ای می‌فرماید: ای پیامبر چرا در جهت رضای همسرانت چیزهایی که خدا بر تو حلال کرده برخود حرام می‌کنی و قسم می‌خوری این کارها را انجام ندهی؟ تصریح کرد: این موضوع که پیغمبر چه چیز را بر خود حرام کرده اهمیت کمتری دارد نسبت به اینکه پیامبر به عنوان انسان کامل و الگوی الهی دغدغه دارد رضایت همسرانش را به دست آورد.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: حضرت رسول در راه کسب رضای همسرانش به حدی جدیت داشت که حتی با اینکه گاهی اوقات آن حضرت توسط بعضی همسرانش مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت اما دست از احسان و کسب رضایت همسرانش بر نمی‌داشت.

وی افزود: اگرچه خداوند در سوره‌ی تحریم از پیامبر در برابر این دو همسرش دفاع می‌کند اما رفتار پیامبر نشان دهنده‌ی آن است که مردان باید تلاش کنند همسرانشان را از خود راضی نگه دارند چرا که این کار یک بلندای اخلاقی محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به سوره ی مجادله بیان کرد: زنی که توسط همسرش مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود نزد حضرت رسول آمده و شکایت کرد که حالا که من عمر و جوانیم را به پای همسر و زندگی‌ام گذاشته‌ام او به من پشت کرده است.

حاج عبدالباقی افزود: پیامبر به این زن نفرمود تو به چه حقی وقت مرا گرفته و با من مجادله می‌کنی؟ بلکه این شکایت منجر به استیفای حقوق آن زن شد و هرگز در تاریخ نیامده که او مورد سرزنش قرار گیرد.

حاج عبدالباقی با اشاره به سوره‌ی احزاب گفت: قرآن به مردانی که برای غذاخوردن به خانه‌ی حضرت رسول دعوت می‌شدند گوش زد کرده که در اسرع وقت از خانه‌ی پیغمبر خارج شوند و بساط گفتگو را به گونه‌ای پهن نکنند که حرمت و حریم خانواده پیامبر حفظ نشود.

وی ادامه داد: خداوند در این سوره گوشزد می‌کند که میهمانان رسول خدا گمان نبرند که به خانه‌ی کسی آمده‌اند که می‌توانند با او و یا همسرش هر چقدر مایلند صحبت کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: خداوند مردان را از استیناس گفتاری به معنی صحبت دوستانه با همسر پیغمبر نهی کرده چرا که اینکار موجب ناراحتی آن حضرت می‌شود.

وی تأکید کرد: وقتی پیامبر به عنوان الگو و اسوه از گفتگوی دوستانه با همسرش ناراحت می‌شود و قرآن هم بر این عمل صحه می‌گذارد نتیجه می‌گیریم که غیرت مرد نسبت به همسرش یک امر پسندیده است نه از روی حسادت.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین