عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۳۷۲
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
حجت الاسلام رمضانعلی زاده؛
پژوهشگر مهدوی با اشاره به سلام اول زیارت آل یاسین "سلام علی آل یاسین"، گفت: عبارت آل یاسین در فراز اول این زیارت اشاره به اهل بیت پیامبر(ص) دارد.

عقیق:حجت الاسلام عباس رمضانعلی زاده در گفت و گویی با اشاره به سلام اول زیارت آل یاسین با عنوان "سلام علی آل یاسین"، گفت: عبارت آل یاسین در فراز اول این زیارت اشاره به اهل بیت پیامبر(ص) دارد.

وی با بیان اینکه این سلام مستند به دو آیه قرآن است، خاطرنشان کرد: نخستین آیه، آیه اول سوره یس است و امام صادق(ع) در این مورد می فرماید؛ یاسین یکی از اسم های پیامبر به معنای "ای شنونده وحی" است. همچنین گفته می شود یاسین مختصر "یا سیدالمرسلین" و "یا سید الاولین و الآخرین" است.

حجت الاسلام رمضان علی زاده با اشاره به آیه 130 سوره صافات و عبارت "سلام علی آل یاسین" اظهارداشت: برخی از مفسران در مورد این آیه گفته اند منظور از این آیه الیاسین و حضرت الیاس و پیروانش بوده اند. در حالی که جمع زیادی از مفسران معتقدند آل یاسین ربطی به حضرت الیاس ندارد و منظور پیامبر و اهل بیتش است.

این پژوهشگر مهدوی با اشاره به ۳ روایت در مورد این عبارت، تصریح کرد: امام باقر(ع) می فرمایند، در قرآن به 5 اسم مبارک پیامبر اسلام به نام های محمد، احمد، عبدالله، نون و یاسین اشاره شده است، همچنین امام صادق(ع) در روایت دوم فرمودند: وقتی امام علی(ع) این آیه را خواندند، فرمودند یاسین محمد(ص) است و ما اهل بیت آل محمد هستیم.

وی با اشاره به روایت سوم از امام رضا(ع) در مناظره با اهل سنت در حضور مامون، ادامه داد: امام رضا(ص) در حضور مامون و علمای سنی آیه اول سوره یس را خواندند و فرمودند: منظور از یاسین در این آیه چیست؟ همه آنها گفتند منظور حضرت رسول است و هیچ شکی در آن نیست، حضرت فرمودند خدا به محمد و آل محمد فضیلتی داده که احدی نمی تواند حقیقت اصلی آن را درک کند، جز صاحبان خرد.

حجت الاسلام رمضانعلی زاده افزود: امام ادامه دادند خدای متعال به احدی در قرآن سلام نکرده، مگر به پیامبران مانند سلام علی نوح، سلام علی ابراهیم، سلام علی موسی و هارون بعد فرمودند خدای متعال به اهل بیت(ع) هیچ پیامبری سلام نکرده جز اهل بیت پیامبر(ص) و آن هم با عبارت؛ سلام علی آل یاسین.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه معنای سلام در عبارت سلام علی آل یاسین دو فضیلت دارد، خاطرنشان کرد: بنابر روایت ابن عباس سلام عبارت سلام علی آل یاسین یکی سلام خدا بر آل پیامبر(ص) و دیگری سلام سلامتی و امنیت برای امت و پیروان آل محمد و کسانی که ولایت اهل بیت(ع) را پذیرفته اند.

وی با بیان اینکه سلام در عبارت اول زیارت آل یاسین انسان را از خوف و ترس نجات می دهد و امنیت را در دنیا و آخرت تامین می کند، اظهارداشت: در جریان تشرف آیت الله مرعشی نجفی ایشان عهد می کنند که تا 40 شب به نیت دیدار با امام عصر(ع) به مسجد سهله بروند که در شب 35 یا  36 که هوا بارانی و تاریک بود، نزدیک مسجد صدای پایی شنیدم، ترسیدم و تا نگاه کردم، سیدی با لباس های عربی دیدم با زبان فصیح گفت: "سلام علیکم".

حجت الاسلام رمضانعلی زاده افزود: آن سید به محض اینکه سلام کرد، خوف و ترس از من دور شد. در این تشرف آیت الله مرعشی نجفی چند ساعتی را با امام عصر(ع) به صحبت می گذرانند، این تشرف و سلام امام به آیت الله مرعشی نشان می دهد که سلام امنیت و سلامتی می آورد و ترس را از بین می برد.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین