عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳
معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
حاجی شریف گفت:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به نامه‌های سازمان دارالقرآن در خصوص تخلفات نشر قرآن کریم در نمایشگاه‌های قرآن و کتاب واکنش نشان نداده است.
عقیق:احمد حاجی شریف، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم با اشاره به روند قانونی چاپ قرآن گفت: طبق ماده 6 بند 17 اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی مسئولیت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران به عهده سازمان تبلیغات اسلامی بوده که پس از تأیید مقام معظم رهبری به صورت قانونی و رسمی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه بر طبق قانون هر ناشری که قصد چاپ قرآن داشته باشد باید به سازمان دارالقرآن کریم مراجعه‌ کند، اظهار داشت: در ابتدا قرآن‌های معرفی شده از سوی ناشران توسط کارشناسان سازمان بررسی و تصحیح می‌شوند و مجوز چاپ دریافت می‌کنند اما اجازه توزیع نخواهند داشت.

حاجی شریف تصریح کرد: در مرحله بعد ناشران باید قرآن‌های چاپ شده را برای بررسی مجدد به سازمان دارالقرآن تحویل دهند تا در صورت نبود اشکالات چاپی مجوز توزیع و نشر آنها صادر شود.
وی ادامه داد: بیشتر اشکالات قرآنها در زمان خروجی گرفتن از رایانه، لیتوگرافی یا در زمان بستن زینگ به دستگاه ایجاد می‌شود و با ضعیف عمل کردن زینگ یک نقطه یا یک حرفه حذف می شود که قاعدتاً چنین خطای نباید در چاپ قرآن وجود داشته باشد.
معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن کریم تصریح کرد: اشتباهات تایپی و نبود یک کلمه یا حرف در کتاب‌های معمولی اشکال چندانی ایجاد نمی‌کند اما این نوع خطا در قرآن حساسیت و اهمیت بسیاری دارد و از این رو نظم جمهوری اسلامی ایران برای تصحیح قرآنها هزینه می‌پردازد.

وزارت ارشاد هیچ گونه نظارتی بر چاپ و نشر قرآن های بدون مجوز ندارد

وی با اشاره به توزیع قرآن‌های بودن مجوز در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: سازمان دارالقرآن پیش از برپایی نمایشگاه طی نامه‌ای به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد مسائل و تخلفات صورت گرفته از سوی ناشران قرآنی را به این وزارتخانه متذکر و خواستار ممانعت از ورود قرآن‌های غیر قانونی به نمایشگاه شده بود.

حاجی شریف ادامه داد: از آنجا که تاکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به نامه‌های سازمان دارالقرآن در خصوص تخلفات نشر قرآن کریم در نمایشگاه‌های قرآن و کتاب واکنش نشان نداده، در روز شنبه مورخ 19 اردیبهشت ماه سال جاری دو نفر از کارشناسان این مرکز برای بررسی و نظارت قرآن‌ها به نمایشگاه کتاب سرکشی کردند.

وی گفت: در نمایشگاه کتاب بیش از 2 هزار غرفه وجود دارد و کارشناسان ما در بررسی اجمالی و تصادفی خود با تعداد بسیاری قرآن‌های بدون مجوز چاپ یا نشر مواجه شدند و در مواردی ناشران با کسب مجوز یک دوره توزیع، با دستکاری مجوز قرآن‌های خود را به چاپ دهم رسانده بودند.

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم خاطر نشان کرد: در روز یکشنبه مورخ 20 اردیبهشت ماه نامه‌ای به کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران نمایشگاه کتاب عرضه و اسامی و تخلفات صورت گرفته به طور جامع در اختیار مسئولان قرار داده شد.

تقطیع قرآن های 120 حزبی معنا و مفهوم آیه ها را تغییر می دهد

وی با گلایه از بی‌توجهی مسئولان نمایشگاه کتاب به تخلفات نشر قرآن گفت: هیچ پاسخی به نامه سازمان دارالقرآن داده نشد و بررسی‌های مجدد ما نشان داد که قرآن‌های غیر قانونی از سطح نمایشگاه جمع‌آوری نشده‌اند این در حالی است که دو روز بیشتر تا پایان نمایشگاه فرصت باقیست.

حاجی شریف با بیان اینکه تخلفات نشر و توزیع قرآن هر ساله در نمایشگاه کتاب تکرار می‌شود، افزود: مکاتبات دارالقرآن با وزارت ارشاد در سال‌های گذشته نیز موجود است اما متأسفانه تاکنون هیچ گونه نظارتی از سوی وزارتخانه در این خصوص صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: در سال 93 درباره قرآن‌های حزبی که معمولاً در مجالس ختم از آنها استفاده می‌شود و اقدام به پاره کردن قرآن در 120 حزب می‌کنند به وزارت ارشاد هشدار دادیم که مصاحبه مطبوعاتی مدیر کل مربوطه وعده جمع‌آوری این گونه قرآن‌ها از سطح بازار را در پی داشت اما در عمل همچنان چاپ و نشر قرآن‌های حزبی به قوت سابق برپاست.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین