عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۳۴۰
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
پس از گذشته ۴۰ روز از واقعه فرودگاه جده، هنوز هیچ اقدام عملی برای مجازات دو مأمور سعودی صورت نگرفته است و با توجه به اینکه به صورت عملی عمره تا شش ماه آینده تعطیل خواهد بود، مسئولان ایرانی باید برای پیگیری این مسئله کاری قانونی انجام دهند.
عقیق:با گذشت حدود 40 روز از وقوع جرم هتک حرمت دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده و در حالی که علاوه بر اعتراض‌های دیپلماتیک و رسمی، دولت ایران با توقف اعزام زائران خود به عمره مفرده اعتراض خود را به این مسئله نشان داده، هنوز هیچ خبری از واکنش عملی عربستان به مجازات مجرمان این حادثه صورت نگرفته است.

این مسئله در حالی صورت می‌گیرد که دولت عربستان با اعلام این مطلب که مجرمان به اشد مجازات خواهند رسید، در اصل وقوع جرم و مجرم بودن دو مأمور خود را تأیید کرده است.

از لحاظ قانونی اگر جرم فردی به اثبات نرسیده باشد وی متهم محسوب می‌شود اما وقتی وقوع جرم ثابت شد، وی مجرم است و مجرم باید مجازات شود.

پذیرش مجرم بودن دو مأمور سعودی از سوی مسئولان این کشور بدان معنی است که وقوع جرم اثبات شده و از نظر حقوقی دو مأمور عربستانی متهم نیستند که لازم باشد طی روندی قانونی و معمولاً طولانی جرم آنها اثبات یا رد شود بلکه مجرم هستند و باید به مجازات برسند.

تعللی 40 روزه برای مجازات افرادی که جرم آنها به اثبات رسیده است

اما تعللی 40 روزه برای مجازات افرادی که جرم آنها به اثبات رسیده آن هم در کشوری که مدعی اجرای قوانین اسلامی است و به راحتی اقدام به گردن زدن اتباع سایر کشورها به جرم‌های مختلف می‌کند، آن هم مجرمانی که جرم آنها در قوانین اسلامی مجازات بسیار شدیدی دارد، چه معنی می‌تواند داشته باشد؟

شرایط سیاسی ـ نظامی منطقه نباید مانعی برای احقاق حق زائران ایرانی باشد

البته شاید اگر این اتفاق در شرایط سیاسی دیگری رخ می‌داد، روند پیگیری این پرونده شکل دیگری به خود می‌گرفت اما شرایط سیاسی ـ نظامی منطقه نباید مانعی برای احقاق حق زائران ایرانی باشد و در صورت تعلل بدون دلیل مسئولان قضایی عربستان مسئولان ایرانی بهتر است با گرفتن وکیل برای زائران ایرانی و شکایت به مجامع بین‌المللی پیگیر این پرونده مهم باشند.

آنچه نباید از نظر دور داشت این است که اگر چه در ابتدای مطرح شدن این رسوایی برای مسئولان عربستانی، گروهی فکر می‌کردند توقف عمره باعث وارد شدن زیان مالی شدید به عربستان و به نوعی مجازات این کشور می‌شود، اما به زودی برای عموم روشن شد که ابعاد اقتصادی حضور زائران ایرانی در عربستان برای سردمداران ثروتمند و متمول این کشور اهمیتی ندارد.

تهدید اصلی این است: عربستان توان تأمین امنیت زائران بیت‌الله الحرام را ندارد

عربستان نگران زیان مالی عدم حضور زائران ایرانی در کشور خود نیست اما افرادی که مدعی خادمی حرمین شریفین هستند باید نگران مطرح شدن این مسئله در جهان اسلام باشند؛ ایران می‌تواند با مطرح کردن این مسئله در مجامع بین‌المللی نشان دهد که عربستان توان تأمین امنیت زائران بیت‌الله الحرام را ندارد و این مهم‌ترین ضربه‌ای است که عربستان نگران آن بوده و واکنش‌های اندکی هم که به این مسئله نشان داده صرفاً به این دلیل صورت گرفته است.

البته در شرایط سیاسی ـ نظامی کنونی منطقه عدم حضور زائران ایرانی در عربستان (حداقل از لحاظ امنیتی و احتمال برخوردهای نامناسب برنامه‌ریزی شده و نشده با زائران ایرانی) را نباید چندان منفی تلقی کرد اما مسئولان ایرانی نیز نباید بدون بررسی قضایی و حقوقی این مسئله از دیدگاه قوانین عربستان و بررسی این مسئله که از نظر قانونی چه زمانی باید این مجرمان به مجازات برسند، در سکوت منتظر زمانی باشند که بالاخره مسئولان عربستانی تصمیم بگیرند اقدام عملی در این خصوص انجام دهند.

مسئولان ایرانی اعلام کرده اند: «تا زمانی که دولت عربستان عذرخواهی رسمی‌ اش را به ایران ابلاغ نکند و دو مأمور خاطی و هتاک عربستان به اشد مجازات نرسند سفرهای عمره همچنان لغو خواهند ماند»، اما به هر حال حتی اگر عربستان همین امروز هم به مجازات مجرمان فرودگاه جده اقدام کند، با توجه به اینکه حدود 37 روز تا آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده است و اعزام زائران به عمره معمولاً از ماه مبارک رمضان تعطیل می‌شود و پس از آن هم زائران حج تمتع به این کشور اعزام می‌شوند و پس از آن نیز تا آغاز ماه صفر (آبان ماه) زائران عمره معمولاً به عربستان اعزام نمی‌شوند، می‌توان نتیجه گرفت که حداقل تا شش ماه آینده زائران ایرانی عازم عمره نخواهند شد.

البته امیدواریم مسئولان کشورمان هر چه زودتر پیگیری قانونی این رخ‌داد تأسف برانگیز را در دستور کار خود قرار دهند و در صورت لزوم به گرفتن وکیل بین‌المللی و پیگیری قانونی این مسئله اقدام کنند.


منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین