عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
اين روزها با برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، هر روز پيشنهادهاي زيادي براي خريد كتاب در موضوعات مختلف ارائه مي‌شود و در اين بين علاقه‌مندان به مسئله «وحدت اسلامي» نيز بهتر است نگاهي به اين ۱۲ كتاب داشته باشند.
عقیق: اين روزها با برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، هر روز پيشنهادات زيادي براي خريد كتاب در موضوعات مختلف ارائه مي‌شود؛ مجله الكترونيكي اخوت پيشنهاداتي به علاقه‌مندان مسئله «وحدت اسلامي» دارد كه در زير مي‌آيد:

پيشوايان شيعه، پيشگامان وحدت
كتاب «پيشوايان شيعه، پيشگامان وحدت» تحقيقي است مختصر با هدف نيل به اين رسالت كه نشان دهد مسئله وحدت، نه مسئله جهان امروز، بلكه دغدغه پيشوايان شيعه و امامان معصوم و در راس همه آنان امام علي (ع) بوده است.
حجت الاسلام مهدي مسائلي، نويسنده كتاب پس از بيان موجزي از كليات در باب واژه وحدت و مقصود از آن، به انعكاس جلوه‌هاي وحدت در كلام و سيره پيشوايان پرداخته است. و سعي نموده تا حد امكان به سوالات و عكس العمل‌هاي شيعيان تندرو در اين باب پاسخ گويد. كتاب در بخش‌هاي مجزا و با استفاده از روايات معتبر و موثق به بيان مصاديق اين وحدت در نمازگزاردن و حج و مراوده و معاشرت با اهل سنت و نيز نهي از لعن و نفرين و تكفير و مخاصمه پرداخته است. اين كتاب توسط انتشارات «سپيده باوران» چاپ شده است.

شيعه و سني، غوغاي ساختگي
«شيعه و سنى، غوغاى ساختگى» عنوان كتابي است كه در سال ۱۹۸۳م توسط مجاهد بزرگ فلسطيني شهيد دكتر فتحي شقاقي (بنيانگذار جنبش جهاد اسلامي) به رشته تحرير درآمده است. اين كتاب نشان مي‌دهد كه بسياري از انديشمندان معاصر اهل سنت نگاه مثبتي نسبت به شيعيان و تقريب مذاهب دارند. شقاقي از عموم اهل سنت بويژه تندروها مي‌خواهد كه از شيوه انديشمندان بزرگ خود مبني بر تقريب پيروي كنند. اين كتاب را استاد سيدهادي خسروشاهي به فارسي ترجمه كرده و انتشارات مجمع تقريب مذاهب اسلامي نيز آن را به چاپ رسانيده است.

آب را گل نكنيم
اين كتاب كه به كوشش واحد پژوهش مدرسه علميه حضرت مهدي - مشهد- به چاپ رسيده است. كتابچه اي كوچك درباره اصول تبري و وحدت اسلامي با تاكيد بر روايات اهل بيت (ع) كه براي شناختي اجمالي از شبهات موجود در اين عرصه مناسب است. اين كتاب در فصل اول، تعريفي از تبرّي بيان مي‌كند و به شيوه‌هاي آن مي‌پردازد. در فصل دوم، به روش اهل بيت (ع) و برخورد ايشان با كساني كه در ملا عام به خلفا دشنام مي‌داده اند، مي‌پردازد. در فصل سوم، به روايت رفع القلم و اشكالات وارده بر حديث و همچنين نظر بزرگان در مورد جشن‌هاي عيدالزهرا پرداخته مي‌شود. در فصل چهارم تعريف وحدت اسلامي بيان شده و با نقل رواياتي از ائمه معصومين (ع)، اثبات مي‌شود كه اوليان مناديان وحدت خود اهل بيت (ع) هستند. فصل پنجم كتاب نيز به بيانات بزرگان و مراجع تقليد راجع به مراسمات نهم ربيع و وحدت اسلامي پرداخته مي‌شود.

وحدت و همگرايي از منظر رهبر معظم انقلاب
«وحدت و همگرايي از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامي» عنوان كتابي است كه عليرضا برازش تاليف كرده و توسط نشر اميركبير و براي اولين بار در همين سال جاري منتشر شده است. يكي از مزيت‌هاي اين كتاب دسته بندي كلي و جزئي خوب موضوعات است و ديگري حجم كم آن كه خواندنش را براي مخاطبان بيشتري ممكن مي‌سازد. كتاب ۸۰ صفحه دارد و بيانات رهبر انقلاب بدون دخل و تصرف و توضيح در كنار هم آورده شده اند. دسته بندي كلي كتاب در شش فصل صورت گرفته است: تعريف وحدت، اهميت وحدت و همگرايي، موانع وحدت و عوامل تفرقه، راه‌هاي رسيدن به وحدت، ثمرات وحدت و همگرايي و در آخر هم مناديان وحدت.

امامان شيعه و وحدت اسلامي
اين كتاب توسط «علي آقانوري» عضو هيئت علمي دانشگاه اديان و مذاهب نوشته شده است. كتاب در هفت فصل درپي اثبات اين است كه «هيچ كس همانند امامان معصوم (ع)، به فكر وحدت طلبي در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، فكري، حقوقي و… نبود. آنان در راه تقويت اين وحدت، حتي از برخي حقوق و امتيازات خود چشم پوشي كرده، حفظ هويت و استواري كيان امت اسلامي و پرهيز از تعصبات و اختلاف‌هاي بي پايه و موهوم را، بر پاره اي از انديشه‌هاي به حق خود ترجيح داده اند. »

تاملي بر مساله وحدت اسلامي از ديرباز تا ديروز با تكيه بر جنبش اتحاد اسلام
اين كتاب با رويكردي تاريخي به مسئله وحدت اسلامي پرداخته است. دكتر محمدحسين اميراردوش نويسنده كتاب، با بررسي دقيق و موشكافانه عملكرد امويان، عباسيان و ساير حكومت‌هايي كه بر سرزمين‌هاي اسلامي حكمراني كرده اند و نيز با بررسي رويكرد عامه مردم مذاهب مختلف در طول تاريخ اسلام، به اين نتيجه مي‌رسد كه تاريخ اسلامي بيش از آن كه تاريخ تفرقه باشد، تاريخ وحدت است.
ايشان در اين كتاب قطور حتي به نمونه‌هايي از درگيري‌هاي نظامي ميان خود مذاهب اهل سنت و حتي همكاري سران مذاهب اسلامي با مغولان براي رويارويي با مذهب ديگر اشاره مي‌كند، اما بر اين باور است كه اين ناهمسازگري‌ها اولا صرفا در برهه‌هايي از تاريخ روي داده و نبايد آن را به كل تاريخ اسلام تعميم داد، و ثانيا دليل اين تقابل‌ها سياسي و در جهت كسب منافع بوده كه صرفا پوششي از مذهب مي‌گرفته است.
در اين كتاب‌همچنين به بررسي طرح‌هاي وحدت خواهانه اي كه در طول تاريخ اسلام ارائه شده نيز پرداخته مي‌شود. طرح‌هايي نظير طرح سيدجمال الدين اسدآبادي، سلطان عبدالحميد عثماني، شيخ الرئيس قاجار و…. نمونه هايي از الگوهاي موفق همسازگرايي نظير حكومت عمر بن عبدالعزيز نيز مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
اين كتاب كه توسط انتشارات مجمع تقريب مذاهب اسلامي منتشر شده، كتابي تاريخي و بسيار شيرين است كه ريز وقايع تاريخي را روياروي مخاطب قرار مي‌دهد. شايد شيريني اين كتاب به همان دليلي باشد كه نويسنده در مقدمه بدان اشاره كرده است: «دلي» بودن نگارش اين كتاب.

رسالت ما: تقريب در انديشه‌ها و وحدت در عمل
اين كتاب توسط آيت الله محمد علي تسخيري نوشته شده و انتشارات مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي نيز آن را به چاپ رسانده است.
آيت الله تسخيري در فصل اول اين كتاب به مفاهيم وحدت، تقريب و گفتگوي منطقي پرداخته تا معناي صحيح اين مفاهيم براي مخاطب تبيين شود. ايشان سپس از محورهاي وحدت صحبت به ميان آورده و اين محورها را قرآن كريم، سنت شريف نبوي و مرجعيت علمي و تفسيري اهل بيت (ع) معرفي كرده است.
در فصل دوم كتاب به راهبردهاي مديريت اختلافات مذهبي پرداخته شده است. آيت الله تسخيري در اين فصل به اصولي كه تقريبي‌ها بايد بدان پايبند باشند اشاره كرده و نمونه‌هايي از تجربيات مثبت و منفي تعامل ميان مذاهب را بيان مي‌كند.
فصل سوم كتاب به پيشنهادهايي براي عمق بخشيدن به تقريب اختصاص دارد. در اين فصل پيشنهاداتي در جهت تحكيم تقريب ميان مذاهب اسلامي بيان مي‌شود.

تقريب مذاهب، از نظر تا عمل
اين كتاب مجموعه اي از مقالات و گفتارهاي تقريبي آيت الله محمدآصف محسني از بزرگترين مراجع تقليد افغانستان است. آيت الله محسني از بزرگترين رجال تقريبي است كه تجربه موفق شوراهاي اخوت افغانستان را در كارنامه دارد. شوراهايي كه اگر نگوييم تنها نمونه موفق، از معدود نمونه‌هاي موفق ايجاد وحدت ميان شيعه و سني است.
در اين كتاب به مسائلي چون ضرورت‌ها و پيامدهاي تعامل شيعه و اهل سنت، اشتراكات و اختلافات شيعه و سني، مبادي و مباني نظري تعامل بين مذاهب و فرق، راه‌هاي ايجاد وحدت اسلامي، استراتژي و عوامل تقريب مذاهب اسلامي و بيان علل عدم موفقيت تقريب مذاهب پرداخته شده است.
اين كتاب توسط انتشارات «اديان» به چاپ رسيده است.

لعن‌هاي نامقدس
حجت الاسلام مهدي مسائلي، نويسنده پركار حوزه وحدت اسلامي، كتاب جديد خود را اينگونه معرفي كرده است: «تبيين قوانين و محدوديت‌هاي تبري». نويسنده در مقدمه اين كتاب چنين مي‌نويسد: «تبري از دشمنان دين در كنار تولي با دوستان خدا، از اركان دين و از نشانه‌هاي ايمان واقعي به حساب مي‌آيد. همين خصوصيت باعث شده است كه شيعيان در هر زمان و هر موقعيتي، روحيه ظلم ستيزي و طاغوت گريزي داشته باشند… با اين همه، متاسفانه عده اي از شيعيان با تفسيري خاص از تبري، نه تنها آن را به محدوده گفتار منحصر ساخته اند، بلكه آن را معادل دشنام و لعن و توهين به مقدسات اهل سنت قرار داده اند… متاسفانه گسترش اينگونه نگاه‌ها به تبري باعث شده است تا اين واژه در فرهنگ عامه امروز با واژگاني همچون فحش، لعن، توهين و… برابري كند و شخص تبري كننده نيز فردي فحاش و گزافه گو شناخته شود.»
نويسنده با دغدغه تبيين قوانين و محدوديت‌هاي تبري به نگارش كتابي دست زده كه عليرغم اهميت بسيار موضوع آن، پيش از اين نمونه اي نداشته است.
مولف در اين كتاب به چيستي و چرايي تبري و مراحل آن پرداخته است. اين مراحل شامل البغض في الله، تبري در گفتار و تبري در عمل است. مسئله «لعن»، «سب»، «زيارت عاشورا» و احاديثي كه در باب تبري وارد شده است از جمله مباحثي است كه در اين كتاب به آنها پرداخته مي‌شود.
اين كتاب توسط «نشر آرما» منتشر شده است.

راه وحدت امت اسلامي
كتاب «راه وحدت امت اسلامي» نوشته علامه شرف الدين موسوي جبل عاملي است كه توسط احمد صادقي اردستاني ترجمه شده است. ايشان همچنين تعليقاتي نيز بر اين اثر نوشته اند.
فصل اول اين كتاب به بيان روايات معصومين (ع) و آيات قرآن كريم در باب وحدت اسلامي پرداخته مي‌شود. در فصل دوم دو مفهوم «اسلام» و «ايمان» و تفاوت‌هاي آن مورد بررسي قرار مي‌گيرد. فصل سوم نيز به «مرز اسلاميت» پرداخته و حرمت جان و مال مسلمين را بررسي مي‌كند. فصل چهارم نيز به «ايمان برادران اهل سنت» اختصاص دارد. فصل پنجم اما به نجات يكتاپرستان مي‌پردازد. فصل ششم نيز فتواهاي اهل سنت مبني بر نجات اهل توحيد بررسي مي‌شود. فصل هفتم هم مربوط به روايات عامه (اهل سنت) درباره بشارت به شيعيان است.
در فصول ديگر اين كتاب نيز به مسائلي چون «امكان تكفير شيعه» و «علل فاصله گيري شيعه و اهل سنت» پرداخته شده است.
استراتژى وحدت در انديشه سياسى اسلام
آن گونه كه دكتر سيد احمد موثقي نويسنده كتاب در مقدمه جلد دوم تصريح كرده، اين كتاب جلد اول و دوم از دوره سه جلدى (استراتژى وحدت در انديشه سياسى اسلام) است كه البته تاكنون جلد سوم آن انتشار نيافته است. مولف قصد دارد در جلد سوم زمينه و سابقه تاريخى وحدت و تفرقه در هند و پاكستان و ايران را بررسى كند و در خاتمه هم به نتيجه گيرى و جمع بندى و ارائه تز اصلى خود (اتحاد جماهير اسلامى) همراه با توصيه‌ها و پيشنهادها بپردازد.
جلد اول با مقدمه علامه محمد تقى جعفرى آغاز مى شود. پس از آن پيشينه تاريخى وحدت و تفرقه در جهان اسلام بيان شده است. در اين بخش سه دوره به صورت مجزا مورد بررسي قرار مي‌گيرد: دوران بني اميه و بني عباس تا جنگ‌هاي صليبي، جنگ‌هاي صليبي و حمله مغول، حاكميت سه قدرت عمده مسلمانان: عثماني، ايران و هند.
پس از آن به تفصيل به بحث درباره «آغاز تهاجم استعمارى غرب و واكنش اصلاحى و پان اسلامى عثمانيان» و «دوران عبدالحميد دوم و سياست پان اسلاميسم) و (پان اسلاميسم در دوران حكومت ترك‌هاى جوان» و نيز بررسى جنبش پان اسلاميسم از ديدگاه نويسندگان غربى و ماركسيست پرداخته است. فصل سوم، اختصاص به سيد جمال و انديشه‌هاى سياسى او درباره وحدت مسلمانان دارد.
در جلد دوم اين كتاب با فعاليت‌هاى ديگر عالمان و انديشمندان اسلامى در زمينه وحدت آشنا مى شويم. در فصل اول، درباره عملكرد شخصيت‌هاى مصرى، سورى، حجازى مطالبي بيان شده و فصل دوم به بررسي عملكرد شخصيت‌هاي عراق و لبنان پرداخته شده است.
اين كتاب توسط «مركز انتشارات دفتر تبليغات حوزه علميه قم» منتشر شده است.

اتحاد و انسجام اسلامي، تحقيقي در مكتوبات شهيد مطهري(ره)
در بخش‌هاي متعددي از اين كتاب آراء و افكار و انديشه‌هاي شهيد مطهري درباره وحدت اسلامي بيان شده است. جلوه‌هاي اتحاد در آيينه اجتماع و اغواي شيطان، قرآن و وحدت، حج و وحدت اجتماعي، تمدن اسلامي و فرهنگ غرب، ملاك و معيارهاي وحدت اسلامي، وحدت و استقلال طلبي، تشكل مسلمين در يك صف، اولين وظيفه آمران و ناهيان، حربه مخالفين اتحاد اسلامي و ملت واحد مسلمانان از ديگر موضوعات اين كتاب است.
نگارنده در كتاب حاضر كه در بردارنده هشت فصل مي‌باشد، نخست به ذكر نمونه‌هايي از وحدت كلمه در زمان پيامبر (ص) و حضرت علي (ع) مي‌پردازد و سپس آيات و احاديثي را در اين باره بيان مي‌كند. وي در ادامه برخي از پيشگامان وحدت اسلامي از جمله سيد جمال اسدآبادي، اقبال لاهوري، آيت ا… بروجردي و علامه اميني را معرفي مي‌كند. هم چنين وحدت اسلامي را از منظر جهان شمولي اسلام بررسي و حج را به منزله همايش اتحاد مسلمانان معرفي مي‌كند.
اين كتاب را انتشارات «صدرا» به چاپ رسانده است.


منبع:فارس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین